25:Hal sebenar?

23.2K 779 17
                                    

Memandangkan harini aku still ada cuti,aku bercadang nak keluar dengan Nial. Dia tu selalu on kalau aku ajak keluar. Aku bersiap2 memakai pakaian yang agak sesuai untuk keluar. Kelibat Iris muncul di depan ku. Dia dari tandas tadi tu. Hoho.

"Awak nak kemana ni Fal?"Iris menegur ku.

"Keluar jap dengan Nial. Lagipun harini kan kau ada kelas so aku bosan la nak duk sorang2 baik aku keluar. Pergi cuci mata tengok pompuan sikit"aku tersenyum nakal.

Aku menahan ketawa kerana melihat muka Iris yang dah merah. Jeles la tu.

"Awak jangan duk mengatal eh."Iris memberi amaran.

"Tak da lah aku nak keluar dengan Nial je. Aku pergi dulu."selepas Iris bersalam dengan aku,aku mencapai kunci kereta audi ku. Aku terus menuju ke mall kerana Nial dah tunggu di situ.

Aku masuk ke Starbucks kerana bayangan Nial sudah pun ada disitu. Aku membuka langkah untuk menuju ke arahnya.

"Assalamualaikum ya ahli bakaljenazah"aku menegur Nial. Muka dia agak terkejut kerana aku memanggilnya 'bakal jenazah' hohoho.

"Kau pehal setan panggil aku bakal jenazah. Gaduh nak gaduh."Kelihatan mata Nial menjeling aku. Hahaha.

"Lek2 dude. Jangan marah."selepas aku meminta maaf,Nial memandang aku dengan muka yang agak susah aku nak tafsirkan.

"Kau pehal setan tengok muka aku macam tu. Kau jangan. Tak baik weh hubungan sonsang tu. Astaghfirullahal'azim. Mengucap weh."kata aku. Takut jugak aku ni dengan Daniel kalau dia dah terpesong.

"Kau pehal seton kata aku buat hubungan sonsang. Aku ada akal la."marah Daniel.

"Dah kau tengok macam tu aku terfikir la. Kau dah kenapa tengok aku macam tu sekali?"aku menjeling Daniel.

"Emm tak de pape la"

"Eee kau ni kan. Aku ni dah la pantang orang yang cakap separuh. Aku tumbuk kau satgi"aku menunjukkan penumbuk ku ke muka Daniel tanda aku ingin menumbuknya.

"Tak da la aku rasa kau macam dah lain. Rasa lebih happy dari dulu. Kau dah bahagia eh dengan Iris?"tanya Daniel.

Aku melihatnya lalu membuang pandangan ke arah luar.

"Entah la Nial. Aku rasa aku memang bahagia dengan Iris tapi rasa cinta tu aku tak tau. Aku still tak boleh lupakan Diana."aku mengeluh perlahan. Sungguh bukan mudah untuk melupakan orang yang paling kita sayang.

"Diana dah lama pergi Fal. Kau patut move on weh. Dah berapa tahun dah weh dia tinggalkan kita. Kau sekarang dah ada Iris. Bahagiakan la dia weh sebelum dia tinggalkan kau."Nial menasihati aku. Deep ayat ni tho. Haha.

"Aku tahu Nial. Aku pun cuba jugak nak lupakan Diana tapi entahlah. Aku perlukan masa"ujar ku perlahan.

"Aku faham kau Fal. Aku sentiasa doakan untuk kau. Aku nak yang terbaik untuk kau."

Perbualan kami terhenti seketika kerana aku mendapat panggilan daripada seseorang. Aku melihat nama yang tertera di telefon ku. Tertulis disitu nama Iris yang aku save sebagai 'Minah pendek'. Aku mengangkat panggilannya.

"Assalamualikum awak."Iris memberi salam kepadaku.

"Walaikumusalam. Kau nak apa"aku bertanya kepadanya selepas menjawab salam yang diberikan.

"Saya nak mintak izin dengan awak yang saya nak keluar jap dengan kawan saya lepas habis kelas ni. Boleh tak?"tanya Iris.

"Hurm ikut kau la. Tapi jangan balik lewat sangat."aku memberi izin kepadanya. Selepas aku menjawab salam aku meletakkan panggilan nya.

"Kenapa?"tanya Nial.

"Iris dia nak keluar dengan kawan dia. Aku izin kan je la" Perbualan kami diteruskan lagi. Kami ada menyinggah di mana kedai untuk membeli barang kami. Selepas 2 jam lepak bersama Nial,aku membuat keputusan untuk pulang.

Belum sempat kami berpisah,aku menerima mesej daripada seseorang. Aku memberhentukan langkah ku untuk membuka handfone ku. Terlihat sesuatu yang memeranjatkan aku.

"Nial aku balik dulu."ujar ku dengan nada yang geram.

"Err okey. Kau hati2"

Aku terus memandu pulang ke rumah. Aku harus bertanya hal yang sebenar dengan Iris. Dalam hati hanya Allah yang tahu betapa nak marahnya aku.

LOVE YOU MR. PILOT  ✔️Where stories live. Discover now