11:Hari Bersejarah

26.5K 918 91
                                    

Harini adalah hari dimana status aku yang bertitle 'single' akan menjadi 'berkahwin'. Ya. Harini aku akan kahwin dengan Raja Amer Naufal. Baju perkahwinan yang berwarna biru turquoise disarungkan pada badan ku.

Tudung pula dipadankan dengan warna biru. Berdebar rasa. Mak adam 'menconteng' muka ku agar nampak lebih berseri.

Pintu bilik ku diketuk oleh seseorang. Terjengul muka Farah dan Daniella. Mereka masuk ke bilik ku lalu duduk di hujung katil. Bilik ku telah dihias oleh mummy dan Alia.

"Tak sangka kau dah nak kawin Ris"ujar Farah dengan muka gembiranya.

"Haah. Betul tu. Dah la kau kawin dengan orang yang kau langgar dulu. Nampak sangat berjodoh"ujar Ella.

"Mana la aku tahu yang dia orangnya." Aku melihat diri aku pada cermin. Nampak lawa. Tak sangka aku selawa ni *tangan atas bahu,mata ke atas. Dah pakai mekap memang la lawa,kau ni Ris.

"Iris dah siap? Pengantin lelaki dah sampai tu"ujar Puan Hasni selepas membuka pintu bilik Iris. Aku hanya senyum dan bergerak ke arah mummy untuk sama-sama turun ke bawah. Ella dan Farah mengikut kami dari belakang.

Tetamu yang datang melihat aku dengan senyuman. Malu pulak aku. Aku melihat Naufal sudah berada di depan tok kadi. Dia memandang aku sekilas sebelum pandang semula ke depan. Aku duduk bersimpuh di tepi mummy dan mak mertua tua.

"Aku terima nikahnya Nik Qisya Iris Binti Zakri dengan mas kahwinnya 2000 ringgit tunai."yakin la aku bahawa aku telah sah menjadi isteri Naufal. Nak nangis jap. Huhuhu.

******************************

Aku duduk di depan tok kadi setelah sampai ke rumah Iris. Daniel menyiku tangan ku dan bibir ditujukan ke belakang ku. Aku menoleh ke belakang untuk melihat apa yang dituju oleh Daniel.

Tergaman aku seketika kerana Iris nampak begitu cantik sekali dengan baju perkahwinan kami. Aku cepat2 paling ke depan setelah sedar bahawa aku telah leka memandangnya.

'Ingat Fal. Tak de sape2 pun yang mampu lawan kecantikan Diana. Diana akan selama lamanya dalam hati aku. Tak de orang boleh ganti tempat dia,walaupun Iris'

Aku memegang tangan tok kadi lalu melafaz kan ayat yang paling berat bagi lelaki.

"Aku terima nikahnya Nik Qisya Iris Binti Zakri dengan mas kahwinnya 2000 ringgit tunai"

Kedengaran para tetamu yang menyebut 'sah',maka telah sah la perkahwinan kami. Aku menuju ke arah Iris untuk membatalkan wuduk(enth btul x). Aku melihat Iris menangis.

Aku mengesat air matanya dengan tangan kanan ku.

"Dah jangan nangis. Kau tu dah la tak cantik,klau nangis,lagi bertambah hodoh kau"ujar Naufal.

Entah kenapa aku berbuat sedemikian. Aku mencapai cincin lalu menyarungkan pada jari Iris. Perfect. Sesuai dengan Iris.

Iris mencium tangan ku selepas sarungkan cincin pada jarinya. Iris mencapi cincin,lalu sarung pada jari ku. Teragak2 aku untuk mencium dahinya. Aku terus mencium dahinya setelah mendapat panahan mata mama.

Kebanyakan para tetamu mengambil gambar bersama kami salah satunya kawan2 rapat. Jurugambar yang telah dibayar oleh mama juga tak ketinggalan.

'Dah la suruh aku peluk dia. Ada ke patut. Kalau Diana,boleh la jugak. Minah ni dah lah pendek.'gumama Naufal.

Promote:-

1 Bulan Untuk Dia NRRATIRAH

*first time promote (lol)
*sorry kalau bab ni x best :) bab ni pendek je sebab tak tahu nak tulis macam mana lagi. Idea aku tak sehebat akk Shieyruna. Dia punya idea hebat.

LOVE YOU MR. PILOT  ✔️Where stories live. Discover now