19:Kampung

23.1K 817 39
                                    

"Selepas dia tinggalkan aku,perangai aku mula berubah. Aku jadi,kasar,dingin dan mudah marah. Dalam hidup aku,aku hanya tahu kerja dan kerja. Tak de perempuan lain yang mampu gantikan dia. Sampai satu hari tu,aku terlanggar dengan seorang perempuan kat mall. Time tu aku tak tahu mengapa aku selalu ungkit pasal kes langgar bila aku jumpa dengan dia. Sedangkan kes tu pun hal kecik je. Tapi aku tetap ungkit dan terus ungkit. Time tu aku tanya hati aku,kenapa aku buat macam tu. Kenapa dan kenapa"

Aku berhenti cerita seketika. Aku memandang Iris. Aku membuntangkan mata ku. Dia tidur? Tak guna. Panjang berjela aku cerita,boleh sedap² dia tidur. Tak jadi nak marah sebab tengok muka dia yang nyeyak tidur.

"Kalau kau nak tahu kenapa,sebab dia adalah aku dah suka kau. Tapi aku ego tak nak ngaku. Nanti kalau aku dah sedia,aku bagitahu kau"aku mengosok kepalanya yang berbalut tudung shawl.

Aku meneruskan pemanduan ku. Selama 8 jam duduk dalam kereta akhirnya kami telah sampai. Aku melihat keadaan sekeliling yang telah mula gelap. Aku mengejutkan Iris dari lenanya. Iris telah terjaga dari lena tapi dalam keadaan mamai.

"Kita kat mana ni?"Iris bertanya sambil mengoyoh(?) matanya.

"Kita kat dalam kubur"Iris berpaling ke arah ku dan sekelilingnya. Dahinya sedikut berkerut.

"Kita kat kampung la. Kau sedap² tidur time aku drive. Dah jom masuk. Dah malam ni"aku menuju ke bonet belakang untuk mengeluarkan beg aku dan Iris. Kelihatan Iris memandang sekeliling. Nampak jakun.

"Dah² la tu. Macam tak pernah tengok pulak."

"Memang la tak pernah tengok. Saya mana pernah datang sini. Ni pun first time tau."balas Iris

Aku hanya mengelengkan kepala dengan kerenahnya. Sejak dah kawin ni,makin menjawab. Cili jugak mulut dia. Aku menuju ke arah pintu rumah nenek ku. Aku memberi salam sebanyak tiga kali.

Akhirnya muncul seorang nenek yang sudah tua keluar. Dia menyambut kami dengan senyuman.

"Oh Naufal. Lamo nyo nok bulih ko sapa. Naik². Nak maley doh ni"(oh Naufal. Lamanya nak boleh sampai. Naik². Nak malam dah ni) ujar nenek ku.

Aku naik ke rumah dengan beg yang ada dua belah tangan. Iris? Jalan kangkung. Aku meletakkan beg di tepi pintu lalu menyalami tangannya. Iris mengikuti langkah ku menuju ke kerusi.

"Nek. Ni isteri saya Iris"aku memperkenalkan Iris kepada nenekku.

"Iris,ni nenek aku. Puan Sumayyah. Kau boleh panggil nenek or nek yah."aku perkenalkan nenek kepada Iris.

"Comey bini mung. Peranga pun juruh. Sejuk perut mok hok ngandung dio. Panda mung pilih."(cantik isteri kamu. Perangai pun baik. Sejuk perut mak yang ngndung dia. Pandai kamu pilih.) Ujar nenek ku.

Aku hanya tersenyum mendengar nenek bercakap. Setelah lama kami berborak,akhirnya nenek menyuruh kami berehat. Aku menuju ke bilik ku yang telah lama aku tinggalkan.

Aku memulas tombol pintu lalu menghidupkan suis lampu dan kipas. Aku menuju ke arah almari untuk mencapai tuala.

"Kau kenapa?"tanya ku.

"Tak de la. Saya ingat ke kampung awak macam yang saya fikirkan. Rumah kayu,tak da aircond and tak da air panas. Rupa²nya sebalik apa yang saya fikirkan."ujar Iris.

"Memang la. Sekarang ni kan dah moden so semua negeri dah maju. Tapi kat Kelantan ni ada jugak kampung yang seperti kau fikirkan tu. Tapi tak banyak la"

Aku mencapai tuala lalu menuju ke arah bilik air untuk menyegarkan tubuh ku. Dah melekit. Selepas selesai mandi,aku keluar dari bilik air hanya dengan tuala separas pinggang. Iris berada di atas katil sedang bermain dengan fonenya.

"Dah gi mandi. Pasni sambung balik main fone kau tu."arah ku. Dia melihat ku sebelum menutup mukanya dengan tapak tangan.

"Kau dah kenapa tutup muka? Ada hantu ke?"tanya ku. Tiba² je tutup muka.

"Awak la. Pakai tuala je. Pi la pakai baju dan seluar."arah Iris. Dia mencapai tuala sebelum masuk ke bilik air.

Aku tersenyum selepas tubuh badan Iris masuk ke dalam bilik air. Mukanya merah bak tomato kerana malu denganku. Aku menuju ke arah almari untuk memakai baju dan seluar. Aku membaringkan tubuh di atas katil size king yang empuk.

Tak sampai berapa minit,kedengkuran Naufal mula memenuhi ruang bilik. Penat drive 8 jam.








*hai guys. Story ni maybe akan jadi slow update kerana sekolah dah nak mula. Kalau saya ada masa free,nanti saya akan cuba update.
*mintak maaf kalau ada TERsama dengan cerita yang pernah korang baca. Tapi percayala,idea ni 100% dari otak saya.
*sekolah dah nak dekat. I hate it

Yang Benar,
cik_donut

LOVE YOU MR. PILOT  ✔️Where stories live. Discover now