BAB 15

10.3K 835 24
                                    

"Penatnya!"

Aku meregangkan tangan sepuas-puasnya. Dengan bantuan Aryan, aku dah tahu banyak nama bunga, berapa liter air nak guna untuk menyiram, baja nak letak banyak mana dan aku dah pun berjaya menanam sekuntum bunga orkid yang aku rasa takkan hidup dengan baik disebabkan pokok tu ditanam oleh seorang amatur.

Aku merehatkan diri di sebuah pangkin kayu. Baju aku yang dah kotor dengan tanah aku kibaskan. Disebabkan rumah kaca tu lut sinar, aku dapat melihat langit yang tadinya biru berubah kemerah-merahan. Baru aku tersedar yang hari dah pun senja.

Aryan yang baru selesai membasuh tangan menghampiri pangkin tempat aku sedang duduk dan melabuhkan punggung di sebelah aku. Terpancar kepuasan di wajahnya.

"Thanks untuk harini. Banyak ilmu yang aku dapat." Mulut aku membentuk segaris senyuman. Aryan juga memberikan senyuman dia yang lebih manis dari aku tu.

"My pleasure. Mulai hari ni, pokok-pokok dekat sini dah ada kawan baru. "

"Maksud kau, aku boleh datang sini lagi ke?"

"Yes dear."

Aku tak tahu nak jawab apa sebab dalam hati dah melonjak gembira. Jadi, aku cuma mampu melebarkan lagi senyuman aku je.

"Thanks Aryan!"

Aku perasan yang dia memerhatikan aku dan itu menyebabkan mukaku berubah merah. Tak lama lepas tu, muka dia makin lama makin dekat dengan muka aku.

"Ahahaha ermmmm kotak ni kotak apa Aryan?"

Aku ketawa awkward sambil tangan aku menahan bahunya dari dekat dengan aku. Tangan sebelah lagi aku menunjuk ke arah kotak yang berada di sebelah Aryan sejak tadi. Nasib baik ada kotak tu jadi penyelamat.

Aryan berdehem kecil sambil tangannya menggosok belakang leher. Kemudian kotak yang aku nampak tadi dia ambil dan hulurkan pada aku.

"This is for you."

Aku memandang lama kotak yang dihulur. Agak besar dengan seutas reben berwarna biru turqoise mengikat kotak tu.

"Untuk aku?"

"Ya."

"Apa ni?"

"Bukalah."

Tangan aku membuka ikatan reben dan mengangkat perlahan penutup kotak tu.

Sehelai dress berwarna biru terlipat kemas dan terdapat sebentuk tiara dihias dengan berlian berwarna biru muda. Sumpah cantik.

"Ermm sebenarnya semalam aku ternampak baju ni dekat kedai pagi tadi dan aku rasa mesti cantik kalau kau pakai. Jadi aku terus beli. Tapi aku tak berani nak bagi kau sebab aku takut kau tak suka."

Rasa macam ada air mata menitis dekat pipi.

"Eh kenapa nangis? Aku tersalah cakap ke? Ke kau tak suka baju ni? Baju ni buruk eh?"

Cepat-cepat aku menggelengkan kepala.

"Bukan. Aku suka sangat baju ni. Cantik. Aku cuma..."

Aku berhenti sekejap dan mengelap air mata yang menitis di pipi tadi.

"...terharu."

Muka Aryan dah kemerahan sambil tangannya menggosok belakang leher. Aku pula cuba menahan senyuman aku dari terus melebar. Aku dapat rasakan yang hubungan kitorang akan menjadi semakin rapat.

*****


FIRDAUS P.O.V

"Dah merata tempat aku cari, aku yakin Mia tak tersesat kat villa ni!"

Maid MaidenWhere stories live. Discover now