|| Prolog ||

101 16 5
                                    

Menunggu pengumuman/ucapan Pengetua, aku menguap kecil. Aku dan pelajar-pelajar Tingkatan 3 berada di dewan untuk mengambil keputusan Pt3 kami. Ada juga perasaan gementar dalam diriku namun aku lebih tertanya-tanya keputusan kelasku.

Pandangan aku teralih apabila aku ternampak pelajar Melayu itu. Pelajar yang suka mencari kesalahan kelasku, 3 Zuhal. Namun, mungkin dia perasaan aku ternampak dia, dia hilang di sebalik dinding pentas.

Aku mendengus. Aku pernah membuat janji dengan diriku untuk mencari pelajar ini tetapi tidak kesampaian pula. Aku terlalu sibuk dengan persiapanku dan juga hobiku sehingga terlupa janji kecil ini.

"Weh, aku rasa macam tak yakinlah.." bisik si Angel, kawan karibku. Aku mengangguk kepala. Siapalah yang tidak berasa takut dengan keputusannya yang begitu mendebarkan.

"Jangan risau. Kita tengok nasib kita dahulu baru 3 Zuhal," kata Nura menambahkan lagi perasaan gementar.

"Dah. Lebih baik kita berdiam dan tumpukan perhatian. Cikgu dah perasan ada orang buat bising." Kepalaku terasa pening sedikit. Aku menunduk kepala, membisikkan ayat-ayat motivasi.

Akhirnya, Pengetua naik ke pentas dan mula memberikan ucapan beliau. Seperti biasa, aku mengelamun. Tidak ramai pelajar yang menumpukan perhatian kepada Pengetua.

"3 Zuhal.."

Aku tersentak. Aku terus membetulkan posisiku dan menumpukan perhatian. Rakan sekelasku juga seperti menumpukan perhatian, mendengar pengumuman tersebut.

Aku tergamam setelah pengumuman itu diucapkan. Pengumuman itu bukan seperti yang aku sangkakan selama ini. Rakan-rakanku memandang sesama sendiri.

Aku menghembus nafasku,berat manakala mindaku mengimbas kembali. Air mataku mengalir turun pipiku.

~Kelas yang bermasalah atau aku yang membawa malang?~

3 ZuhalWo Geschichten leben. Entdecke jetzt