Bab 3 : Cikgu Tak Datang

5.9K 171 0
                                    

Setelah seminggu bersekolah , akhirnya tibalah masanya untuk Fea merehatkan mindanya dan menyiapkan segala homework yang diberi oleh gurunya.

Seperti di tingkatan 4 dahulu , Fea memang akan mengutamakan homework akaun berbanding yang lain. Jadi , benda pertama yang dia akan buat ialah siapkan akaun supaya impiannya untuk menjadi pelajar terbaik subjek prinsip perakaunan akan tercapai untuk kali ke 2 disamping memenuhi cita-citanya iaitu menjadi seorang akauntan yang berjaya.

Sedang leka menyiapkan kerjanya tiba-tiba Cikgu Harith terlintas di mindanya.

Fea POV
'Cikgu Harith tu dah kahwin ke belum eh , kenapa aritu aku nampak ada budak kecik dok main tepi meja dia. Lepastu yang lagi peliknya kenapa masetu dia bawa budak tu turun bawah ? Dekat sape je dia nak hantar ? Haihh pelik pelik'.

Setelah penat berfikir tentang kejadian pelik itu , Fea sambung membuat kerjanya semula.

'Kakak ! Turun bawah tolong ibu masak cepat !'

'Ye ibu , kejap nak kemas buku'

Fea lantas mengemas buku-buku kerja sekolahnya dan turun ke bahagian bawah rumahnya.

'Ibu , nak tolong apeni ?'

'Haa sampai pon. Tolong kupas dan hiris bawang dalam bekas tu and then blend cili. Ok, boleh ? '

'Haa ? kakak mne reti blend cili tu. Ibu tak pernah ajar pun sebelum ni. Takpela Fea kupas bawang ni je eh ?'

'Putry Raysha Sofea , awak tu dah 17 tahun tau. Tahun depan dah boleh kahwin dah kalau nak. Ibu nak ajar kamu masak. Nanti tak pasal-pasal besan ibu perli anak ibu sebab tak reti masak tau'.

'Eh ibu ni , jauh nau pikirnya. Lambat lagi lah. SPM pon tak lepas lagi tau.

'Ibu cakap je, manelah tahu tetiba ade orang datang masuk meminang kakak'.

Fea hanya mengeleng kepala apabila ibunya berkata begitu.

Setelah siap menolong ibunya memasak Fea kembali ke bilik dan menyiapkan kembali kerja sekolahnya. Pada malam hari pula, Fea menyiapkan barang sekolahnya untuk keesokan hari setelah puas bercuti 2 hari. Seperti biasa perkara yang selalu dia siapkan ialah gosok baju, kemas buku ikut jadual, isi air dalam botol air, sediakan kasut dan stokin dan yang paling penting ialah tudung. Tudung paling membuatkan Fea cerewet kerana sekali owningnye tak menjadi selagi tu dia akan duduk dalam bilik waktu nak pergi sekolah pagi. So itulah Fea.

Ketika sedang menunggu guru waktu pertama sampai, seperti biasa Fea dan Arisya akan membuat ulangkaji pelajaran yang akan dipelajari oleh mereka.

Tiba-tiba mereka ternampak kelibat guru kelasnya Puan Farrah yang menuju ke kelas mereka bersama seorang murid lelaki.

'Assalamualaikum semua'.

'Waalaikumsalam Puan Farrah'

'Ok, boleh duduk ye. Hari ini kita mendapat seorang rakan baru yang berasal dari Seremban. Jadi dia akan kenalkan dirinya terlebih dahulu lah ya. Ok Aiman'.

'Assalamualaikum, so my name is Aiman Rizqi. You guys can call me Riz. Im from SMKSJ. Saya berpindah ke sekolah ini kerana ayah saya ditukarkan kerja dari seremban ke sini. Jadi saya harap korang semua akan terima saya sebagai rakan baru di kelas ini. Terima kasih'.

'Ok Aiman awak boleh duduk di seberang meja Sofea ada kosong ya'.

Fea POV
'Eh Riz ke ni, alahh macam dalam mimpi pulak rasa. Kat tuisyen hensem, kat sekolah pon hensem. Haihhh'

Selepas pembelajaran sesi pertama tamat, murid-murif dibenarkan berehat untuk makan dan buat apa yang patut selama 30 minit. Fea seperti biasa bersama rakan baiknya Isya pergi ke kantai. Ketika perjalanan mereka ke kantin tiba-tiba Fea disapa oleh Riz.

'Fea!'

'Eh Riz, kenapa ? Nak join kitaorang rehat ke ? '

'Haah, maklumlah saya takde kawan lagi. Awak jelah kawan yang saya ada sekarang'.

'Oh takpela lama-lama nanti ada lah tu kawan'.

Mereka bertiga berjalan ke kantin sambio berbual-bual kosong.

Setelah tamat waktu rehat, tiba masanya untuk sesi kedua pembelajaran. Para pelajar ke kelas masing-masing bagi meneruskan sesi pembelajaran dengan menunggu ketibaan cikgu mereka.

'Alamakk !! Mane buku aku niiii !!'

'Eh Fea kau kenape? Buku apa hilang ? -kata Isya lantas apabila terkejut melihat Fea yang kelihatan sungguh cemas.

'Buku akaun wei ! Nota'. Alahh takkan boleh hilanggg, aku letak dah dalam beg'.

'Dekat rumah kot, kau tak perasan mungkin masa kemas beg'.

'Tak takk aku pasti buku tu aku dah letak wei dalam beg. Penatla aku buat! Hari sabtu aku dah siap tauu'.

Sedang Fea sibuk mencari bukunya yang dikatakan hilang itu, tiba-tiba Syasya dan gengnya baru masuk kelas walaupun waktu rehat mereka sudah melebihi 30 minit. Mujur cikgu selepas waktu rehat belum masuk lagi, kalau tidak habislah mereka direkodkan ponteng kelas.

Bagi sesi kedua pembelajaran, Cikgu Harith sepatutnya yang akan masuk ke kelas mereka. Tetapi tak tahula mengapa kelibat dirinya pun masih belum nampak.

Setelah 20 minit berlalu, akhirnya ada seorang guru masuk kelas mereka.

'Ok semua, saya akan releif kelas awak sebab Cikgu Harith emergency leave. So, please keep quiet and do your homework or something else'.

'Baik cikgu'-serentak murid di kelas 5 Akaun menjawab.

'Haihh nasib baiklah cikgu takde. Kalau takk, habis aku. Takpasal-pasal kena amik nama sebab tak bawa buku' - kata Fea kepada Isya.

'Cuak kau. Hahahaha. Lain kali cek dulu betu-betul. Kelam kabut je kejenya'.

'Hm, yelah. Balik aku cek kat rumah yeaa. Dahla jom buat addmath. Nanti balik rumah tak payahla aku nak serabutkan otak aku'.

'Good idea. Jom jom'.
.

Sampai je di rumah, Fea terus naik ke biliknya untuk memeriksa buku nota akaun miliknya.

'Haaaaa ! Ada pun ! Macam mane boleh ada dekat atas meja pulak ni. Aku rasa macam dah masukkan. Hmm, pape jelahhh'.

Setelah selesai mandi,solat dan makan tengahari, Fea baring di atas katil untuk merehatkan diri sambil bermain phonenya. Dia terus menekan di skrin aplikasi whatsapp. Tiba-tiba ada nombor yang tak disave sebagai contact menghantar whatsapp kepadanya.

'Haihh, sape pulak ni ? Takpe kita tengok profile picture dia'.

Fea terus klik di profile picture no tersebut dan alangkah terkejutnya gambar itu memaparkan seorang lelaki bersama seorang budak lelaki kecil.

'Cikgu Harith !? Biar betul. Mane dia dapat no aku seh. Peliknye , mungkin dia mintak ibulah ni. Tapi gambar profile dia comel lahh. HAHAHAHA. Lawak la cikgu ni'

Fea geli hati melihat gambar Cikgu Harith dengan anaknya yang dalam keadaan  selfie. Setelah itu dia membaca chat yang dihantar.

Chat itu berbunyi,

Assalamualaikum Fea, sye cikgu harith. Tlg inform dlm group tuisyen akaun kita, kls mlm ini dibatalkan ye. Anak saya tak sihat. Tq.

Reply Fea,

Ok cikgu. Semoga dipermudahkan segala urusan. Welcome.

'Send!' 

So seperti kebiasaan, Fea hanya akan bermain phone untuk memeriksa chat yang masuk sahaja. Selepas itu, dia akan terus ke meja belajar untuk menghabiskan kerja sekolahnya atau membuat ulangkaji pelajaran.

-Segala typo atau penggunaan kata yang salah harap dimaafkan-

Cikgu Tuisyenku SuamikuWhere stories live. Discover now