Bab 8 : Sebak + Sedih

4.5K 201 6
                                    

Masih berbaki seminggu lagi sebelum peperiksaan SPM sebenar yang akan memberi makna dan menentukan hala tuju hidup pelajar-pelajar tingkatan 5.

Banyak perkara yang perlu dibuat oleh mereka supaya mereka pasti dan bersedia menempuh apa jua yang akan dihadapi di dewan peperiksaan nanti.

Jadi, tiga rakan baik iaitu Fea, Riz,Isya , mereka akan membuat study group untuk belajar bersama dan saling bantu-membantu supaya dapat mencapai kejayaan yang cemerlang bersama.

.

'Ok harini merupakan hari terakhir saya mengajar akaun untuk awak semua. Jadi saya doakan awak semua berjaya and dapat score yang terbaiklah untuk diri sendiri dan family. Maaf kalau saya pernah terkasar bahasa , terusik tanpa sengaja dan tersalah memberi input dalam awak belajar dengan saya. Tak lupa juga, terima kasih sebab sudi memilih saya menjadi Cikgu Tuisyen anda semua'. -itulah kata-kata Cikgu Harith buat kali terakhir mengajar pelajar SPM di pusat tuisyennya.

Keadaan di dalam tempat tuisyen itu menjadi sedikit sebak. Mana tidaknya, Cikgu Harith seorang guru yang banyak membantu pelajarnya tanpa mengira siapa pelajarnya itu. Dia akan tolong semampunya dia. Banyak perkara yang mereka pelajari. Tambahan, Cikgu Harith juga seorang yang sporting. Boleh dibuat gurau. Ramai pelajar di situ suka akan usikannya terhadap Sofea.

'Nanti apa-apa boleh contact saye lah ye. Jangan nervous. Jangan over confident jugak. Tenang dan beranikan diri. Ok ?'

'Ok cikgu !'

.

Semua pelajar berlalu untuk pulang sambil mengucapkan terima kasih kepada Cikgu Harith. Para lelaki akan bersalaman dan pelajar pelajar perempuan hanya melambai tangann kearah Cikgu Harith. Maklumlah bukan mahram.

Disebabkan Fea,Isya dan Riz lambat mengemas barangnya, mereka menjadi orang terakhir untuk bertemu dengan Cikgu Harith.

'Tiga bestfriend ni hah. Goodluck k. Cikgu doakan. Actually awak tiga orang antara pelajar terbaik saya pernah ada. So tahniah eh' - kata Cikgu Harith.

'Tq Cikgu'

'Sofea sini kejap' - panggil Cikgu Harith apabila melihat mereka menuju ke pintu keluar untuk pulang.

'Fea, aku dengan Riz turun dulu tau'

'Ok'

'Ye cikgu?'

'Hm. Goodluck for SPM. Saya yakin awak boleh berjaya. Nanti kirim salam ibu ya' - kata Cikgu Harith sambil melihat kearah mata Fea.

Harith POV
'Kenapa aku rasa sedih ni. Haihh Harith. Sabar sabarr. Jangan nangis depan perempuan sudah'

'Oh ok thanks. Doakan saya ye cikgu. Terima kasih sebab jadi Cikgu yang terbaik pernah saya ada' - tiba-tiba Fea merasakan ade matanya sedikit berair.

Fea POV
'Fea sabar Fea. Jangan nangis. Haihh, dah kenapa aku rasa sedih tetibe'

'Oh sorry-sorry. Tiba-tiba rasa sebak pulak. Hahahaha' - kata Fea sambil tergelak kecil untuk menghalang daripada air matanya jatuh.

'Takpe-takpe. Nah tisu' - kata Cikgu Harith apabila melihat Fea menitiskan air mata. Dirinya juga berasa sangat sedih. Dia sendiri tak tahu mengapa perasaan itu hadir secara tiba-tiba.

'Ok saya balik dulu la. Ibu dah tunggu lame rasanya tu. Assalamualaikum'- kata Fea sambil berlalu pergi dengan masih mengesat air matanya.

'Waalaikumsalam' - jawab Cikgu Harith sambil matanya sayu melihat Fea berlalu pergi.

.

Jam menunjukkan pukul 11.30 malam. Esok merupakan hari pertama dia menjawab paper SPM nya. Mata Fea masih belum mengantuk. Jadi dia mengambil inisiatif untuk membuka app yang berusur pelajaran. At least masanya tak terbuang dengan perkara tak berfaedah.

Ketika sedang syok melayari internet, tiba tiba ada satu notification whatsapp yang masuk.

'Sapa pulak whatsapp memalam ni. Takkan dak Isya dengan Riz pulak'

Assalamualaikum, goodluck utk esk punya paper. Do your best. Sye akn selalu doakan awk diberi kemudhn mnjwb exam. Night Sofea :)

Ya , itulah chat yang diterima oleh Fea sebaik sahaja membuka whatsapp.

Ok terima kasih cikgu sbb sudi doakan sye. Night :)

Setelab selesai membalas chat dari Cikgu Harith. Fea merasakan matanya sudah mulai mengantuk. Dia terus menutup handphone nya dan menarik selimut serta menutup lampu tidurnya untuk tidur'

.

Ya Allah, permudahkanlah segala urusanku esok. Amin

Kata Fea di dalam hati sebelum melelapkan mata.

                                          -

If you guys like it, please support me by click the 'star' button below.

Tq ;)

Cikgu Tuisyenku SuamikuWhere stories live. Discover now