Test Power - Part 2

332 42 11
                                    

"HELLO,tersenyum Tham @ Thaw Kendall yang muncul tiba-tiba dengan tali kerbau di tangannya.

"OH MY GOD... Tham?! Ko kah tu?!" Terjerit bini si Madi bila husband si Faith muncul di hadapan rumah. Balik-balik dia gosok mata untuk memastikan dia tidak silap orang. Earl yang sudah berdiri merenung Tham dengan kehairanan.

"THIS ISN'T A DREAM? Tham? Is that really you?!" Giliran Luc menjerit dan tidak seperti Mary yang masih ragu-ragu, dia terus berdiri dan menerpa ke arah menantunya.

"Grandma... sepa tu?" Sampai si Luc terlupa bah yang dia memeluk si Cham gara-gara kemunculan si Tham yang tiba-tiba.

"Ei? Angkol? Ko bukan ada datang kah sini rumah kemarin?" Tanya si Earl yang masih merenung Tham dengan kehairanan. Tapi Tham cuma memberikan senyuman padanya.

"Hi mom, Hi Mary. Sorry ar, kamurang undur pigi belakang dulu ar. Sy kasi selesai dulu urusan seri paduka baginda sekejap. Kelv, mari ikut uncle," bilang si Tham sambil menuju ke arah dapur. Kelv menaikkan kening mata sambil mencebik bibir tetapi dia ikut juga belakang si Tham. Macam berlagak kenen dia rasa si abang sado di depan dia ni.

Gelagat Tham diperhatikan kesemua mereka dengan teliti, terutama si Kelv yang berdiri di sebelah si sado ni. Balik-balik dia silik-silik (mencuri pandang) si Tham yang berpakaian baju t-shirt putih yang agak lusuh dan seluar jeans dipenuhi bekas tampalan/jahitan. Sekali sekala si Kelv menggeleng-gelengkan kepalanya. (Penulis: Inda faham pesyen bah budak Kelv ni. Rugged baitu, Kelv... rugged)

"Apa ko mau buat, angkol? Ini tali mo ikat sepa?" Tanya si Kelv sebab malas sudah dia memerhatikan outfit si Tham. 

"Mau kasi ikat tu 'tompulalangoi' (sejenis hantu yang bersaiz tinggi seperti pokok kelapa) bah. Ko nampak tu kan sana corner dekat tu meja makan?" Tham menanya si Kelv sambil mulut dia terjuih ke depan. 

"Nampak bah, bukan nobolou (buta) juga mata sy ni. Pa macam mo ikat tu pakai tali karabau?" Tanya Kelv yang memang terkenal dengan mulut laser dan direct to the point. Cakapan dia pun macam style orang dewasa sebab dia suka bergaul dengan orang yang lebih matang dari dirinya. Kalau ada perjumpaan geng pokok mangga (tempat perjumpaan dan poginuman (minum) si Luc, Summer dan yang seangkatan dengannya), di sana juga si Kelv mem 'busy' kan diri dan ikut membawang sama tu orang tua-tua. 

"Ko pigang hujung ni tali, lepas tu bila itu 'tompulalangoi' berubah warna a bit yellow-ish, ko baling hujung tu tali ngam-ngam sana kepala dia. Ko faham, kan?" Tham mengamati muka si Kelv yang seperti tidak berminat dengan arahannya tetapi tangan budak itu tetap mengambil hujung tali yang dihulurkan oleh Tham. "Ko tau apa mo bikin kan, Kelv?" Tanya Tham sekali lagi meminta kepastian.

"Sy faham bah, angkol... " bilang si Kelv bertambah boring. Sempat lagi dia bermonolog sendirian ni. "Macamlah si angkol cakap bahasa alien sampai sy inda buli faham. Kah mangkali si angkol ingat sy ni tuli. Kalau indapun si angkol ingat pasal sy budak lagi, sy inda faham arahan dia. Bikin panas butul si angkol ni! Badan saja kasi keluar masol-masol, tapi tu seluar inda dapat bili yang bagus-bagus. Sana pasar malam ada pun jual bandol yang murah-murah tu! Gonsingot (pelokek) mangkali si angkol ni!" Terkumat kamit mulut si Kelv bah yang biasa bergosip ni.

Senyuman si Tham semakin melebar apabila mendengar suara Kelv menggerutu pasal diri dia tapi dia biarkan saja budak 10 tahun itu mengomel sendirian. Mata Tham melirik pada jam di tangannya. Tepat jam 2 pagi. Kemudian, dia memusingkan badannya ke arah pintu dan tangannya meletakkan gulungan tali yang dipegangnya sejak dari tadi.

"Kelv, ko stay sana saja ar. Uncle mo tarik ni tali dan kasi ikat di luar dulu." Kata-kata Tham itu disusuli tundukan kepala dari Kelv menandakan dia faham pada arahan yang paling simple itu.

Menantu Luc/Tedd itu segera berlalu sambil menarik hujung tali yang satu lagi ke luar dari rumah. Luc dan Mary pula semakin hairan dengan kelakuan pelik Tham dan mereka masih tidak tahu apa sebenarnya rancangan Tham pada Kelv yang masih kecil. Sementara itu, Cham dan Earl cuma dapat menjadi penonton sepenuhnya tanpa suara.

Gulungan tali di atas lantai semakin mengecil dan lebih kurang dalam 2 minit macam tu, tali tersebut perlahan-lahan menegang. Tidak lama selepas itu, Tham kembali semula ke dalam rumah dan menuju ke tempat Kelv berdiri.

"Angkol... ko tarik ini tali, pa macam dii sy mo buang ini hujung dia sama itu 'tompulalangoi'? Tanya Kelv yang terasa seperti diperbodohkan oleh Tham.

"You know what to do, Kelv. Guna mata hati ko. I know you have done it before." Bilang Tham dan tangannya memegang bahu si Kelv.

"Mana ko tau?" Seperti berminat pula si Kelv apabila si Tham mengetahui kebolehannya walaupun dia tidak pernah menunjukkan pada sesiapapun kecuali Kirana, anak ayi April dan uncle Will. Mereka berdua bersahabat baik sejak kecil lagi.

"Kalau sudah namanya bini uncle ni digelar 'Penghulu', semua benda pasal ko uncle memang tahu." Jawab Tham dengan jujur tetapi ia meninggalkan persoalan pada kepala otak si Kelv.

"You mean, ayi Faith?" Tanya Kelv meminta kepastian. Dia selalu mendengar ibubapa termasuk datuk dan neneknya bercerita mengenai adik/anak bungsu mereka itu.

"Emm, ya ko punya ayi Faith... anyway, nanti kita cerita pasal tu sebab that thing is moving to you now. Yellow-ish dulu warna dia baru ko bertindak kama," Bisik Tham agak tidak kedengaran. Kelv segera mengalihkan semula fokus matanya pada lembaga tinggi yang mulai bergerak perlahan ke arahnya. Apabila jarak dia di antara lembaga itu cuma dalam 3 langkah sahaja lagi, Kelv mula menumpukan pandangannya pada kepala lembaga tersebut (sebab si Tham bilang aim sana kepala) sambil tangannya mengajukan hujung tali selari dengan arah matanya. Tali yang tadinya cuma menegang sekarang menjadi keras seperti besi. 

EKKKKKKK!

Dengan tidak disangka-sangka, lembaga yang dipanggil 'tompulalangoi' itu bertempik dengan kuat dan terus meluru seperti angin ke arah si Kelv yang terkejut sehingga terlepas hujung tali yang dipegangnya.

"Argggh!" 

"KELV!" Tham yang terkejut dengan situasi itu cuma dapat menjerit nama si Kelv tanpa sempat berbuat apa-apa, apatah lagi Luc dan Mary yang dari tadi tidak mengerti apa yang Tham ingin lakukan akan tetapi...

"HEKKK!"

Suara kuat seorang perempuan muncul tiba-tiba membuatkan tali yang sudah jatuh di atas lantai dengan sendirinya melibas badan si 'tompulalangoi' dan seterusnya ia menggulung pantas badan lembaga tersebut mengikut arah tali yang diikat di luar rumah.

"Fuhhhh! Ku semangat! Sy ingat ko buli elak tadi tu, Kelv!" Tergesa-gesa si Tham membantu Kelv yang terduduk di atas lantai.

"Ko ar, Thaw Kendall... kalau terjadi apa-apa sama anak buah sy tadi tu, sy saman ko 10 ikur buaya tembaga,"

"Jangan ko serius bah kesayanganku, Faith... "

"FAITH! FAITH MY DAUGHTER!"

"FAITH! Ko sudah balik!"

"HELLO MOM, MARY! DID ANYONE MISS ME?!"

"OF COURSE WE DID, BADIGUL!"

"HAHAHAHAHAH!"


:D sorry pindik betul sebab tadi sy nokodop (tertidur) bah tu sebab teda rehat yang tadi tengahari. Nanti sy sambung lagi part 3 ar. Sinang sudah dii karaja sy sikit sebab si 'Penghulu' sudah balik. Anyway, WELCOME BACK, FAITH ABRAM!"

TOMBOY SEASON 5 - The Supreme WarWhere stories live. Discover now