A Family Tree - Part 9

207 29 18
                                    

Penulis: Jangan keliru dengan part ni sebab sepatutnya sambungan dari part 6 tapi memandangkan ada selitan cerita yang Faith dan molohing-molohing sendiri tidak tau, makanya timbul part 7 dan 8. Let's continue.

Makanya berakhir sudah cerita si Faith mengenai si Kojack (refer part 6)...

"Means si Kojack ni half human half bunian? Sy inda faham?" Tanya si Angel yang duduk betul-betul di depan si Faith.

"Unfortunately yes. Dan yang paling sy mau elak nampaknya mungkin akan terjadi juga. Emm... Cuma ada few things yang lari dari memori sy. Either sy inda tahu langsung, atau tidak diberitahu atau semua molohing also have no idea. Am quite worry now," bilang si Faith sambil memandang mereka satu persatu yang duduk di hadapannya.

"Mau elak apa? Memori mana? Worry about what?" Tanya Angel lagi yang memang masih banyak persoalan dalam otak dia. Kalau buli dia inda mau orang lain bertanya soalan selain dari dia. Monopoli microphone butul si Angel ni kalau ikut konsep karaoke.

"The Supreme War," bilang si Faith ringkas saja sambil meningu si Tham. Laki dia tu pula menggeleng gelengkan kepala seolah olah tidak bersetuju dengan Faith.

"What war?!" Tanya Angel dengan nada terkejut. Sebenarnya semua orang terkejut lah bah si Faith tiba-tiba cakap pasal war, lagi dengan perkataan supreme di depan. Terbayang diorang semua dengan peperangan supernatural beberapa tahun lalu. Well guys, it's nothing small like that...

"Emm... Antara kaum Kojack dengan puak kami plus molohing-molohing. Ada sebutan lain tapi sy panggil The Supreme War saja sebab bukan peperangan di alam sini. Emm, sy mau cakap banyak nanti kamu inda akan faham dan lagi bukan sembarangan sy buli bagitau hal alam sana sebab kebanyakan kamu inda terlibat, cuma segelintir saja," sambung si Faith. Kali ni mata dia beralih ke wajah kanak-kanak yang berkumpul di suatu sudut. Ibubapa, datuk nenek diorang semua meningu Faith dengan tajam.

"Faith... Jangan ko bilang anak-anak kami ar... " Bilang si Genevie padahal cucu dia bah maksudnya tu.

"Am sorry anty Gen. Sy memang refer to the kids, specifically Kirana sama Kelv tapi... Sy rasa ada additional dua orang," bilang Faith seraya memandang Earl dan Cham.

"No way, Faith. Takkan dua-dua anak sy terlibat?" Tanya Mary sangat terkejut. Tangannya memeluk erat kepala Earl yang masih belum begitu bertenaga.

"Dan apa kena mengena sama si Cham, Faith? Tell me this is just a joke," bilang si James yang memangku anak perempuannya. Cham terkebil-kebil inda faham apa yang berlaku. Buat pertama kalinya si Nancy Drew Sabahan itu diam membisu. Mungkin masih trauma dengan kejadian di apartment Kojack tadi.

"I hope this is not real James, Mary. But the unfortunate event tadi changed everything. Annie, James, Mary. Kamu ada apa-apa yang mau kasi tau sy ka sepanjang sy teda di sini?" Tanya Faith memandang abang, kakak iparnya serta kakaknya. Ketiga-tiganya menggeleng gelengkan kepala.

"Ar... I think I got, Faith," semua orang memandang Luc dengan hairan.

"Tell me, mom" dan si Luc pun menceritakan lah mimpinya perihal si Earl dan si Cham (refer part 8).

"Begitu laitu mimpi sy. Selalu berulang-ulang tapi since couple of month ago sy inda mimpi lagi," bilang Luc melepaskan nafas lega. At last dia bagitau juga tu mimpi dia yang disimpan selama bertahun tahun.

"Why you never tell me, Luc?" Tanya Tedd dengan nada yang agak kecewa.

"Kalau sy bagitau pun, ko buli buat apa? Sepa yang kita mo refer pasal tu mimpi?" Tanya Luc balik. Terdiam balik si Tedd sebab memang tiada siapa pun yang akan dapat mentafsir mimpi tersebut.

TOMBOY SEASON 5 - The Supreme WarWhere stories live. Discover now