Face to Face - Part 15

317 25 18
                                    

Display pic: Faith a.k.a Huguon Luqa kiri VS Raja Kuma kanan. Terpaksa pakai pitu ni 😂. Yang perempuan semua sila jangan tergoda sama si Kumari ar. Matai laini kalau ada yang mimut-kimut bilang si Bidadari Walid sana FB. Gete butul 😂😂

"Welcome to Bambarayon," bilang si Faith pada kuncu-kuncu ribena dan parent dia. Mereka semua disambut dengan penuh rasa hormat oleh orang-orang di situ. Yang kategori 12 ke bawah cuma ni budak-budak saja. Yang lain semua orang dewasa. Lain juga sini Bambarayon tiada anak-anak yang manis.

"Tedd, did you saw what I saw?" Tanya si Luc apabila melihat dua orang yang sangat dia kenali tapi takut untuk membuka mulut, apalagi untuk mendekati.

"Apa ko nampak itu yang sy nampak, Luc. Perlukah kita berhenti?" Tanya Tedd yang memang matanya memandang ke arah yang sama.

"Siapa yang kamu nampak jangan ditegur dulu, ada masa juga kamu jumpa nanti tu. Sekarang kena bersihkan diri dan kenali siapa kamu sebenarnya," bilang si Faith seolah-olah sudah mendengar perbualan ibubapanya.

"Am sure it's Fir Tandingan and Jonaz, Tedd. Am sure of it!" Bilang si Luc dan terus melambai-lambai ke arah dua orang yang turut tersenyum melihat mereka. Ehh, macam retis pula sedang jalan di atas red carpet ni 😂.

"Muka diorang inda berubah sikit pun kan... Berdiri seluruh bulu badan sy, Luc," bisik si Tedd namun perasaan gembira yang bukan kepalang memenuhi hatinya.

Penulis: Omoo... Kanapa sy emo ni... Sialan butul.

Mereka dibawa ke sebuah rumah yang tidak bertiang, seperti rumah puak red indian. Berbentuk bulat dengan hujung atap yang tirus. Serupa betul macam kon ais krim yang kena kasi terbalik tu. Daun rumbia kering menjadi atap dan dindingnya. Terdapat sebuah pokok di belakangnya yang cukup besar, mungkin sebesar lima atau enam pemeluk orang dewasa. Warna pokok tersebut pun ganjil banget... Merah bah. Termasuk daun-daunnya.

"Sini tempat kami panggil Nunuk Ragang, tempat perhimpunan molohing-molohing, tempat kelahiran semangat pemerintah Bambarayon termasuk Huguon Luqa dan nenek moyangnya." Faith memperkenalkan tempat yang mereka masuki. Tatkala sampai di dalam, tiada apa-apa di sana kecuali sebuah tiang yang berada di tengah-tengah rumah. Tingginya mungkin dalam 15 kaki.

"Anu... Huguon Luqa itu bukan ayi Faith sendiri kah?" Tanya si Odeth penasaran sebab dari tadi lagi orang-orang di situ menyebut Faith dengan nama tersebut.

"Bagi diorang sy memang Huguon Luqa tapi honestly sy belum layak jadi pemerintah. Banyak syarat sy kena patuhi dan ada separuh lagi belum sy ketahui. Nantilah kita cerita pasal tu," bilang si Faith menamatkan cerita pasal dirinya yang baru bermula.

Penulis: Putung stim butul si Faith ni, sedia sudah kui bawang sama kupi o sy pun. Cisss. Lapar pula sy. Take 5 ar. Sy masak kui yang buli dimakan dulu. Harap-harap inda kawanit (beracun) 😂😂😂

"Kamu semua buat bulatan mengelilingi tiang utama rumah ini. Dekat sesama sendiri tapi jangan bersentuhan. Nanti lain jadi," bilang si Faith menyambung dengan topic lain. Masing-masing mengikuti arahan si Penghulu tapi menjarakkan diri mereka.

"Eeee dakat butul si Cham! Sana ko!" Marah si Kelv bila kain lengan si Cham tersentuh bajunya.

"Sy pun indamo dakat ko bah! Ko lah sana jauh-jauh!" Either James nor Annie tiada yang panas baran, entah dari mana perangai si Cham ni. Mangkali dari Permaisuri Kunai kan sebab panas baran. Kah atau terikut grandma dia si Luc yang juga bukan calang-calang machine gun dia kalau sudah naik marah.

"Jangan dakat ma sy ar... Sy tumbuk ko," bilang si Odeth bila si Cham terinsir sikit dekat sepupunya. Tambah si Cham memanas ni lantas dia pindah posisi mendekati si Kirana dan Janice.

TOMBOY SEASON 5 - The Supreme WarWhere stories live. Discover now