Endless Love - Part 12

206 29 40
                                    

"Memphy!"

"Janice. Wake up!" Faith menepuk nepuk bahu kawan dia bila si Janice masih dalam keadaan mengigau. Kedua dua ibu jarinya digosokkan pada kelopak mata bffnya itu.

"Faith... Sy nampak Memphy, she's in trouble. Cepat Faith, we must save her!" Bingkas saja si Janice bangun ni bila si Faith buat begitu.

"Tell me what you saw," bilang Faith yang sudah duduk bersimpuh di atas tilam.

"Dia dalam form separuh ular dan manusia tapi dia memang ingat sy, Faith. Dia minta kena rescue as soon as possible. She's suffering there!" Si Janice sudah tidak keruan. Risau betul dia dengan 'penglihatan' dia tadi.

"Sy tau tapi tell me some more. Itu saja yang ko nampak?" Tanya si Faith lagi tidak berpuas hati dengan jawapan si Janice.

"She's surrounded by snakes. Too many snake. Ada seekor ular yang melilit kepala dia, warna hitam tapi keemasan. Emmm what else. Oh ya, depan dia ada banyak tengkorak manusia, too many Faith. She's scared... " Bagitau Janice dengan lebih banyak details.

"Tadi yang ko pegang dia triggered her human's soul. Dulu sebelum dia pigi sana, dia berpesan supaya tiada orang lain buli pegang dia selain dari ko (ini teda dalam dialog mana2 part. Jangan cari). That was when dia bagi sy tu mutiara putih jalur kuning yang sy suruh ko pegang selama ni. Dalam tu dia transfer semua semangat dia dan by the moment ko sentuh dia tadi, her soul was transferred back to her. Sebab tu sy inda halang ko pigi dekat dia tadi. At least we got a chance to bring her back cuma we need to fight to release her from being their prisoner. Lama betul sudah si Memphy kena jadi orang suruhan si Raja Kuma sama Permaisuri Kunai. Diorang kasi makan si Memphy dengan daging manusia sebab tu ko nampak banyak tengkorak di sana. Tujuannya supaya si Memphy lupa she was once a human. Sangat jahat bah si Kuma sama si Kunai ni," terang Faith dengan panjang lebar.

"How disghusting... tapi tu mutiara teda lagi sama sy, kan tadi ko kasi masuk dalam badan si Kojack. Macam mana mau ambil balik tu benda?" Tanya Janice dengan curious nya.

"Don't worry, we don't need it anymore. Memphy cuma pinjam benda itu dari istana Rundawi. Mutiara tu sebenarnya tempat menyimpan semangat. Masa Kojack kena lahir pun semangat bunian dia kena simpan dalam mutiara macam ni dan berubah jadi ular kici2. You didn't see it sebab ko bukan bersama sama kami tadi di apartment dia. Emm... Sy kesian sama si Angel juga, indatau buli bawa si Kojack balik atau tidak di alam kita sebab semangat bunian dia lagi kuat dari manusia biasa... Although there's a way but it's too risky... " Kata Faith perlahan sambil bangun.

"What is it Faith?" Tanya Janice melihat kegusaran pada wajah teman baiknya.

"Nothing. Take some rest, I need to do something dulu." Bilang si Faith menuju ke arah pintu. Janice akur. Dia berbaring kembali.

"Am gonna bring you home, my love. I promise," gumam Janice sebelum menutup matanya kembali...

Di luar bilik...

Faith menuju ke bilik kakaknya. Mungkin pada saat ini si Mary sudah berasa tenang. Dia inda buli bercakap dengan orang yang sedang dalam keadaan marah kerana dia sendiri pun panas baran. Selama dia menghilang, Faith belajar untuk mengawal emosinya sebab akan membahayakan dirinya sendiri. Lihat saja apa yang terjadi semasa pertempuran dengan Yati di suatu ketika dahulu. Semua kuasa tersebut keluar dengan sendirinya ketika dia berada di puncak kemarahan yang tidak dapat dibendung. It's self destruction kalau tidak dapat dikawal dengan betul. Molohing-molohing sendiri sentiasa mengingatkan dirinya supaya belajar untuk tenang dalam apa jua situasi.

"Ada lagi benda yang ko patut tahu, Penghulu tapi kami inda buli bagitau ko. Bila masa itu sudah datang, ko akan tahu sendiri," teringat Faith dengan kata-kata Odu Sambak suatu masa dahulu dan sampai sekarang Faith masih belum dapat mencari apa yang molohing tersebut maksudkan.

TOMBOY SEASON 5 - The Supreme WarTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon