Bambarayon - Part 14

231 27 33
                                    

Krik krik

"Sunyi juga... Napa teda suara lagi dari dalam ni?" Tanya si Lauren memecah kesunyian. Lama betul diorang tunggu di luar bilik ni sebab penuh orang lagipun pintu ditutup tadi. Tiada yang dapat meneka apa yang berlaku di dalam sana.

"Mom, sy buka pintu ar," bilang si Louie inda kotoron (inda buli duduk diam). Si Summer pun mengangguk juga. Kalau diikutkan hati lama sudah dia mau buka tu pintu tapi dia tahan hati saja.

Krekkk...

"Ha?" Terkejut semua orang. Yang ada di situ cuma baju mereka yang disuruh berbaring saja.

"Mana badan diorang?!" Mau pengsan si Gen bila nampak pakaian cucu-cucu dia saja yang tinggal. Baru dia mau menerpa ke arah katil...

"Jangan! Ingat apa si Faith pesan, Gen!" Teriak si Datuk Adrian menghalang pergerakkan bini dia.

"Tapi ini tiada badan bah, Adrian! Ko buli nampak ka T-I-A-D-A B-A-D-A-N!" Bilang si Gen memarahi laki dia balik, siap dengan ejaan ni.

"Adrian betul Gen. Baik jangan kacau. Mungkin badan diorang ada di sini tapi kita inda nampak. Everything could be possible now. Seems ridiculous tapi better jangan sentuh," bilang si Hans mententeramkan keadaan panik keluarga mereka.

"Odeth... Kirana... Huuu huuu... Apa macam laini grandma mau bawa kamurang pigi makan kepci kalau badan kamurang halimunan sudah? Nanti grandma kana cakap orang gila. Huuuu... " Doiiii... sempat lagi si Gen emotional ni. Bercucuran airmata dia melihat pakaian-pakaian tanpa tubuh di atas tilam.

"Stop it lah Gen. Balik juga cucu-cucu kita tu nanti. Sabar dan have faith because Faith is with them," si Adrian bersuara dengan tenang namun hati dia juga risau tahap gaban.

"Kita tunggu and hope for them the best of luck saja dan mereka semua akan balik in one piece," balas si Summer. Dia melangkah keluar dari bilik tersebut.

"Ko pigi mana tu, Summer?" Tanya si Gen sudah berhenti menangis. Airmata buaya betul lah si Gen ni.

"Sambung minum," balas si Summer pendek dan berikutan tu kuncu-kuncu dari belakang. Mau tengah malam sudah pun si Summer masih mau moginum. Daras nokopio...

"Tutup tu pintu, Lauren. Jangan ada orang masuk atau kacau tu bilik mulai dari sekarang," bilang si Hans mengikuti jejak bini dia.

Klak.

Pintu bilik ditutup rapat... Indatau akan dibuka dari dalam lagi ka tidak. Let just wait...

*******************

Zuuuuuussssssssssss

Bunyi angin menderu laju menampar nampar kulit muka si Iguana Merah a.k.a Luc Larson tapi yang menghairankan rambutnya tidak pula bergerak walau sedikitpun. Mau saja matanya dibuka tapi terasa macam kena kunci pula tu kelopak mata. Langsung tidak boleh bergerak. Dia cuma tahu biji matanya berpusing-pusing ingin melihat keadaan sekeliling. Seketika kemudian bunyi angin tiba-tiba hilang.

"Buka mata. Kita sudah sampai," bilang si Faith dan automatik semua orang berpandangan sesama sendiri.

"Wah! Bila masa kita tukar pakaian?!" Si Cham tiba-tiba bersuara dengan nada terkejut. Macam pakaian hulubalang orang istana dulu-dulu cuma semuanya berwarna hitam dengan sulaman benang merah sebuah lambang naga + ular di bahagian dada, melingkar cantik dengan mulut ternganga.

"Ini lambang huguan tagayo (ketua paling besar). Kamu semua ni tentera Raja Luqmakiz atau lebih senang kami gelar Huguon Luqa di daerah bambazon." Odu Sambak tersenyum menerangkan erti lambang tersebut pada semua orang. Pakaian mereka sama seperti tadi. Tapi yang paling menarik sekali pakaian Faith lain dari yang lain. Hitam berkilat dengan lambang sulaman yang sama tetapi ditambah dengan bulatan yinyang hitam putih yang dikelilingi dengan sulaman nipis berwarna biru awan.

TOMBOY SEASON 5 - The Supreme WarWhere stories live. Discover now