Bab 2

14K 86 2
                                    

This chapter ni bermula lah perkenalan ku dengan Mr. Razak.

Satu hari, penduduk kawasan ni merancang nak bergotong royong untuk mengadakan ramah mesra dan doa kesyukuran kat dewan kemasyarakatan. Jadinya semasa perbincangan badan perundingan kampung di adakan, pak Imam Said telah mengarahkan, Mr. Razak, Nora, Ardly ( jiran I yang tinggal sebelah rumah Mr. Razak) dan ada lagi berberapa orang jiran untuk menguruskan bahagian lojistik, i.e menyusun kerusi,memasang dekor dll.

Jam menunjukkan pukul 9 malam, sejurus siap makan malam dan solat Isya berjemaah dan ketika semua lain orang sibuk, tinggal lah aku dan Mr. Razak menyusun kerusi di dalam dewan. Dan tak tahu lah kemana pergi semua diaorang yang dalam team logistik. Ardly terpaksa balik awal kerana isterinya sedang sarat mengandung.

Sedang aku dan Mr. Razak bekerja, tak satu patah perkataan pun keluar dari mulut Mr. Razak, begitulah sesi menyusun kerusi kami ditemani dengan bunyi cengkerik datang dari luar dewan. Berberapa minit kemudian, sedang aku leka duduk2 berehat sebentar terdengar satu bunyi dentuman sepertinya ada barang berat gugur dari bilik stor. Aku terus bungkas, ber diri dan berlari menuju ke bilik stor.

Sebaik saja sampai , Mr. Razak tersekat dibawah rak penyimpanan barang saya terus menjerit " Ya Allah!, awak tak apa- apa ke Encik Razak?! " . Dia balas, " Tak apa-apa, sikit je, boleh tolong I angkatkan rak ni?" . Aku pun menolong Mr Razak mengangkat dan dia pun berkata, " Hati - hati, dan awas dengan pintu tu, tombol rosak,". I balas, "Okay". Namun, malang tidak berbau, atau dalam situasi saya untung tidak berbau, Mr. Razak tesadung, dan tertendang door stopper, dan di situ lah permulaan cerita kami berdua.

" Ohmy!!!! Oh no no no! Pintu!!!! " saya berteriak. Pintu tu dengan cepatnya tertutup, dan I terduduk redha.

I tengok kat Encik Razak, " Wak apa awak dah buat ni?.

Kami cuba mencari signal handphone kami and baru teringat yang stor dewan adalah tempat yang paling lembap dan low signal phone. Banyak macam cara kami usahakan, berteriak, melolong minta tolong berharap sekiranya ada orang , menendang nendang pintu tapi tiada satu pun membuah kan hasil.

Selepas berberapa jam kami bersandar kat pintu, dan berbual-bual.

" Tahniah Encik Razak baru kali ini saya mendengar suara awak, rupanya biasa je suaranya, hehe ", dengan nada menyindir saya memperli Encik Razak.

" Bukan taknak becakap, cumanya takut awak terpikat dengan suara saya", sakat Mr. Razak.

Dah hampir 2 jam kami terperangkap dalam bilik stor, macam topik dah kami bualkan.

Tiba-tiba takde angin takde ribut, I terus tanya Mr. Razak, " I nak tanya awak soalan, and this is kinda offensive sedikit, boleh?"

Mr. Razak balas, " Boleh je, apa dia?"

"Awak takde niat atau rasa nak kahwin ke? I mean badan not bad, muka pun not bad, so why not kan?" , soalan biasa tapi bagi panas I tembak kat Mr. Razak

" Hmmm, nak tu nak, cumanya takde orang berkenan so, nak buat apa. Redha je la", Mr. Razak sambung, "Another thing, siapa yang nak kat aku yang tua, kurang bercakap dan kurang berinteraksi ni".

" Takkan awak tak pernah ada teman wanita ke? Or merasa belaian seorang wanita? " I tembak lagi satu soalan.

" Manusia , semua punya nafsu, hanya tinggal kawal saja. Mungkin I bagus mengawal nafsu, bukan bemaksud nak angkat bakul, tapi ada hikmah disebalik semua ni kut" balas Mr . Razak.

[ Awkward Air ]

I sempat menoleh dan tengok Mr. Razak dan dia pun dalam masa sama melirik kat I.

' Aduh! Why you even tengok dia Nora?' , getus I dalam hati.

Kami duduk berdekatan, bahu pun boleh tergesel. Next thing I tahu, mulut I mendakap terus mencium mulut Mr. Razak. Alangkah terkejut nya Mr. Razak dan terus dia menarik badannya kebelakang.

" Astagfirullah Nora! Apa awak buat ni?! " Mr. Razak bertanya dengan mukanya merah, malu dan terkejut.

Jiran Ku Terlajak Bujang [ Complete ]Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon