٢٨- شيفرة

8.3K 263 36
                                    

مع بداية نهار يوم جديد  ،  التفت العائلة حول مائدة الطعام و كل فرد مستعد للقيام بمشاغله و الذهاب إلى عمله ما إن يفرغ من طعامه 

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

مع بداية نهار يوم جديد  ،  التفت العائلة حول مائدة الطعام و كل فرد مستعد للقيام بمشاغله و الذهاب إلى عمله ما إن يفرغ من طعامه  . كان مروان غير آبه للطعام أمامه ينال القلق من قلبه  ، فهذه شيرى على وشك الدخول عليهم بأية لحظة  و ها هو و أخيه مضطران لمغادرة المنزل و قضاء اليوم بالمشفى  ،  أرهق ذهنه التفكير الكثير و محاولة استشفاف ما تتطرق إليه شيرى و تنتوى فعله هذه المرة  .

نهض عن المائدة بغضب قائلا  :
- أنا رايح المستشفى  .

آسر  و هو يكمل تناول طعامه : 
- ماشى، روح أنت و أنا هحصلك بعربيتى  .

مروان و هو يرمق رقية بخوف  :
- ماشى، ياللا سلام  .

خرج مروان من المنزل يركل الأرض بغضب غلفته الأتربة و أوراق الأشجار الذابلة اليابسة ثم تابع سيره يسوى من هندامه و بينما كان يخرج نظارته من جيب سترته الداخلى  ، اصطدم ناظريه بدخول أحدهم من البوابة الرئيسية فاشتعلت نيران الغضب فى صدره ما إن سمع صوتها  :
- مروان  !

طالعها مروان باحتقار قائلا بسماجة :  أهلا  .

أطرقت شيرى رأسها بحرج بعيدا عنه  و واصلت سيرها إلى الداخل فى حين استوقفتها نبرته الحازمة:
- شيرى  !

توقفت و التفتت إليه ببطء تبتلع غصة حلقها يعلو صدرها و يهبط اضطرابا فى انتظار تلقى ما يريد قوله:

- بصى يا شيرى  ..  كل الحوارات و الأفلام اللى انتى عملتيها دى مش داخلة دماغى  ،  ندمانة بقا و عايزة أصلح اللى عملته و الجو الفاكس ده ماياكلش معايا.  .

قاطعته محاولة الدفاع عن نفسها  :  يا مروان بس اسمعنى..

مروان بحزم  : هششش   ، مش عايز أسمع حاجة  ،  أنا مش مستنى تثبتيلى عكس كلامى  ،  أنا بس بحذرك و عزة جلالة الله لو شميت بس ريحة لعب من ألاعيبك القذرة  ،  هخليكى تندمى طول حياتك  ..  خلى بالك أنا عينى هتبقى عليكى حتى و أنا مش هنا  .

تركها فى عز شدوهها و اضطرابها و دموعها المنفلتة على خديها فى ضعف يندى له جبينها و غادر المنزل  ،  فمسحت دموعها و عزمت الدخول فوجدت خلفها رقية على بعد سمح لها بسماع الحوار بين مروان و شيرى فاقتربت منها رقية بخجل قائلة و هى تربت على كتفها  :

الوجه الآخر للذئب(الجزأين) Where stories live. Discover now