CHAPTER 6

2K 138 0
                                    

"Tuanku, masa untuk bersantap."

Aku menoleh. Kepala dianggukkan tanda faham. Pantas kaki dibawa menuju ke ruang makan yang berada di tingkat bawah.Pembantu yang setia mengikuti langkahku tidak di hiraukan. Aku menunduk tanda hormat kepada ayahnda dan bonda setibanya di ruang makan.Kemudian pantas saja aku mengambil tempat di sisi Aryna.Sempat aku membalas senyuman Aryna dengan senyuman palsu.

Kami mula makan apabila ayahnda makan. Dari tadi kepala setia menunduk melihat makanan yang di sediakan. Suasana sangat hening ketika ini.Tiada siapa yang bersuara.Aku mengenggam erat tanganku.Mataku dipejamkan sekejap.
Perlahan sudu di tangan aku lepaskan.Mataku memandang wajah dingin ayahnda.

"Sampai bila ayahnda?"

Aku mengeluh apabila pertanyaan ku tidak dijawab. Dua minggu. Selama dua minggu aku di layan seperti ini oleh ayahnda ku sendiri.Layanan ayahnda sangat dingin terhadapku.
Segalanya bermula sejak hari di mana nyawa ku hampir melayang disebabkan serigala opss rubah? Err wht eber la. Hmm k fine salah. Disebabkan aku hampir melayangkan? nyawa serigala @ rubah hari tu.

Haha yes.Ayahnda mungkin kecewa kerana aku telah melanggar tradisi yang diagungkan.Masih segar di ingatan betapa marahnya ayahnda apabila aku menyatakan bahawa aku telah belajar bertarung sejak kecil lagi.

Sejak hari tu aku dikurung di istana.Tidak dibenarkan keluar sama sekali.
Sampai begitu sekali ayahnda memarahiku.Teruk sangat kah akibatnya apabila seorang puteri dari Savanna kingdom melanggar tradisi?
Aku buntu.

Makanan yang terhidang tidak menarik minatku.Aku bangun.

" Iya sudah selesai.Minta diri dulu"

Aku melangkah keluar dari ruang makan selepas memberikan tunduk hormat.Dari hujung mata aku dapat lihat bonda,Aryna dan Aryan sedang memandang  sayu kearahku.Hanya ayahnda yang meneruskan suapan membuat seperti tiada apa² yang berlaku.

Aku menghempaskan badan di atas katil kamarku.Apa yang patut aku lakukan? Sekarang semua puak Elis atau lebih tepat semua kerajaan di bawah naungan Savanna kingdom sudah riuh apabila mengetahui puteri savanna kingdom melanggar tradisi.Para pembesar istana pula sudah risau akan kedudukan kerajaan.Pasti ramai puak Elis yang akan melancarkan mogok. Syukur sahaja rahsia yang aku memiliki semua elemen utama masih tersimpan rapi.Jika tidak mungkin keadaan akan semakin teruk.Mungkin mereka takut akan ramalan yang dibuat oleh seorang ahli sihir pada jutaan tahun dahulu yang menyatakan bahawa jika para puteri dari keturunan savanna kingdom melibatkan diri dalam hal negara atau peperangan, bencana akan berlaku.Sejak itu tradisi dibuat agar para puteri tidak lagi terlibat dalam hal itu sebaliknya diajari menjadi puteri yang anggun dalam istana sahaja.

Aku sedar dari lamunanku apabila satu suara muncul di minda ku.

"Arya, aku boleh hapuskan ingatan mereka semua."

Aku hanya mendiamkan diri.

"Benar Arya,belum tiba masanya lagi untuk mereka semua mengetahui perkara ini."

Satu suara lain pula menyambung.

"No guys,is perfect timing.Aku kena teruskan rancangan ni."

"Sampai bila arya?"

Senyuman sinis perlahan ku ukir.
"Sampai 'dia' muncul kan diri"

______________________________________

Aku tersenyum penuh makna apabila melihat Ayahnda semakin menghilang menggunakan teleport bersama beberapa pengawal menuju ke Black Forest. Menurut Bonda Ayahnda ke sana atas urusan penting.Entah lah aku pun tidak pasti.Bukannya aku tahu apa².

Bonda mula melangkah masuk ke istana diikuti oleh ku,Aryna dan Aryan.Ouh ya kenapa Aryan ada?
Sudah seminggu Aryan di istana.Katanya pengetua knight academy yang membenarkannya.itu pun kerana takut Aryan akan diserang berbagai soalan berkaitan aku jika dia ke academy. Ada baiknya juga.kalau tidak memang sukar untuk melihat muka Aryan di istana.Sentiasa sibuk di academynya sahaja.

Apabila aku ingin menaiki tangga untuk ke kamar ku,suara bonda menyapa halwa telinga.

" Iya, tunggu dulu bonda mahu bincangkan sesuatu."

Aku kembali menuju ke arah bonda yang sudah mengambil tempat di sofa? Di ruang utama. Di sebelah kanannya Aryna dan kirinya Aryan. Pembantu istana pula setia berdiri di belakang bonda.
Para pengawal pula mengawasi pintu utama seperti rutin mereka.

Aku melabuhkan duduk tepat di hadapan bonda.

"Ada apa bonda?"

" Kenapa iya tak beritahu bonda dan ayahnda dari awal yang iya belajar bertarung?"

Mata ku memandang anak mata bonda.Hmm kes ni lagi.

"Sebab iya tau,kalau iya bagitahu,mesti ayahnda akan halang"

Balas ku tenang.Bonda mengeluh sebelum menyambung.

"Iya tahu kan puteri dari savanna kingdom...."

Belum sempat bonda menghabiskan ayatnya aku sudah menyampuk.

"Ya yaa..i know bonda.Sebab tu iya rahsiakan."

"Kalau iya tahu,kenapa iya buat?"

"Besar sangat ke salah iya sampai bonda dan ayahnda kena layan iya macam ni? Iya tahu iya dah langgar tradisi or lebih tepat ramalan mengarut tu.Tapi iya tak rasa apa yang iya buat ni salah.See? Iya dah belajar dari kecil lagi tapi takde bencana pun yang berlaku kat negara kita.Nampak tak sebenarnya ramalan tu tak betul?"

Aku mengeluh berat.susah sangat kah untuk mereka faham?

"Bonda dan ayahnda bukannya marahkan iya.Kami cuma risaukan keselamatan iya.Macam² boleh berlaku kat iya.Lebih² lagi bila semua orang sudah tahu mengenai ni. Iya akan di ancam bahaya."

Aku mengerutkan dahi tanda tidak faham. Mataku sekilas memandang Aryan dam Aryna yang hanya mendiamkan diri dari tadi.

"Apa maksud bonda?"

"Takde apa sayang.Dah lah yang penting iya pandai jaga diri.Jangan sesekali tunjukkan semua kuasa iya ok? Belum tiba masanya lagi untuk puak Elis tahu."

Aku hanya mengangguk tanda faham.Kemudian aku bangun.Aku mengambil tempat di sisi bonda.Aryan aku tolak sedikit ke tepi.Rengusan geram Aryan tidak ku hiraukan.
Pantas aku memeluk tubuh bonda.Bonda tersenyum sebelum membalas pelukan ku.

"Ihh peluk tak ajak yna pun"

Kata Aryna memasamkan muka.
Aku dan bonda ketawa kecil.

"Jom buat family hug!"
Aryan pula menjerit kecil sebelum menarik kami semua ke dalam pelukan.

"Kak iya jangan risau ok? Takde apa yang akan terjadi.Ian yakin suatu hari nanti semua puak Elis akan faham.Ouh ya dan Ian juga sebab Ian tak faham sekarang ni."

Kami semua ketawa mendengar kata² Aryan.Dia hanya tersengih sebelum menyambung.

"So what ever you do after this,please tell us.We are family right? No more secret ok?"

"Hmm not promise"

Aku jawab sambil tergelak kecil.Ketawa serba salah sebenarnya sebab aku akan ada banyak rahsia selepas ini.

"Tak boleh! Kak iya kena bagitahu kitorang juga.Especially Yna lah sebab kita kan twin! Ian tak penting sangat so tak bagitahu dia pun tkpe"

Balasan Aryna pula yang mengundang tawa kami.

"Ishh merajuk arh cam ni!"

Aryan sudah memuncungkan mulutnya tanda merajuk.Ni kalau para peminat dia kat knight academy nampak ni confirm tak minat dah.Pelukan pula masih tidak dilepaskan.

"Dah anak² bonda ni bising sangat lah.Bonda baru jer nak feel cam titanic gitu.Peluk² segala.Korang spoiler pula."

Bonda menyampuk dengan suara yang sengaja dikeraskan.Kami ketawa lagi.Kali ni lebih kuat hingga pembantu istana turut menahan tawa melihat kami.Para pengawal pula menahan rasa terkejut mendengar ilaian tawa kami.Burung² turut berlari. Ehh salah turut berterbangan kerana takut hujan akan turun mendengar suara kami berempat.

Pelukan semakin ku eratkan.Dalam pelukan aku tersenyum bahagia.Tapi hanya seketika sebelum raut mukaku kembali serius.Ada sesuatu yang bonda sembunyikan.Nampaknya aku kena lakukan rancangan aku dengan cepat.

ARYA : THE PRINCESS (HIATUS)Where stories live. Discover now