CHAPTER 8

1.8K 123 0
                                    

Throwback-

Aku berdiri menegak memandang tasik jernih dihadapanku kini.Tempat kegemaranku apabila ingin bersendirian.Tak jauh pun belakang istana jer.Faham² jer lah kawasan istana kan luas.Rumput yang menghijau menjadi pilihanku untuk melabuhkan duduk.Memang bangku disediakan tapi aku lebih memilih untuk duduk dibawah berteduhkan pokok yang daunnya juga berlumba-lumba untuk menyaingi bilangan dedaun rumput.(?)Dikurung di istana oleh ayahnda sendiri haha.Rasa kelakar pun ada,macam Rapunzel yang dikurung di istananya menunggu kehadiran sang putera.Bezanya aku ni tak ada putera pun yang akan menjemput.

Ok aku tau aku sedang merepek sekarang ni.So teruskan real story yaa. Gelang jade putih dipergelangan tangan kanan ku pandang.Gelang pemberian nenda sebelum mangkat.Katanya gelang tu akan lindungi aku.Sebelum ni hanya satu ukiran yang ada pada gelang tersebut iaitu ukiran naga.Tapi sejak hari tu,yaa hari tulahh ukiran rubah pula muncul pada gelang tu. Lepas hari tu berlalu aku pun tak tahu apa yang dah jadi dengan rubah tu.Habis jer Aryna healing dia,dia berdiri kejap jer pandang aku sebelum hilang.
Automatik kelopak mataku menutup apabila diserang dengan cahaya terang  secara tiba² yang menyakitkan mata.Lama² buta juga aku ni bebalik cahaya ni serang.aduhaiii.
Aku buka mata perlahan and yes macam yang aku agak dragon tua muncul dengan seekor rubah.Aku hanya memandang rubah yang juga sedang memandang kearahku.Dragon tua aku tak  hiraukan.Dah jumpa kan hari tu.Menyakitkan mata + hati jer tengok dia tu.

' who are you?'

' i'm your Guardian'

Aku mengerutkan kening.
'Macam mana pula kau boleh jadi Guardian aku? Jangan cakap nenda yang arahkan juga macam yang dragon ni kata'

Mataku tidak lari dari merenung rubah berekor sembilan dihadapanku kini.Dengan bulunya berwarna putih lembut dan Sembilan ekornya yang meliuk perlahan.Berbeza dengan pertama kali aku melihatnya.Best jer tengok dia ni.Bukan macam old dragon tu asyik marah jer.Memang la kalau diikutkan badan dragon yang berwarna warni lagi menarik perhatian dengan sayapnya yang gah berkibar tu.Tapi hmm nama pun naga kan? Muka seram jer.Baik aku pandang foxie ni.sejuk sikit mata aku yang lawa ni.

'Kami memang diarahkan untuk melindungi pewaris savanna kingdom yang terakhir.And thats you princess Arya.'

' pewaris terakhir? Apa kau cakap ni? Aku ada kembar dan adik lelaki lah,mana ada terakhir'

Ehh aku tak faham sebenarnya alahaii.

'Iya tuanku kamu merupakan pewaris terakhir.Kami hanya perlu melindungi kamu seorang sahaja kerana kamu yang telah dipilih sebagai pewaris oleh The one sebelum ini.'

The one pula dahhh.pebende siak dia cakap ni? Tak faham betul lah aku.makin bingung adalah.
Melihat mukaku yang 'blank' dragon pula menyampuk.

'Aku dah kata,tak payah terangkan kat budak mentah ni,bukan dia faham pun.Aku tak tau la kenapa dia dipilih menjadi pewaris. Lemah! Tak layak langsung!'

Ishh dragon tua ni menyampah aku.Ni kali kedua aku jumpa dia.First lepas nenda mangkat dulu.Dia ni memang dengki ke apa aku tak tahu la.Kau bayangkan lepas jer dia kata dia pelindung aku terus hilangkan diri.Cam tu jer! Annoying betul.Aku pula ditinggalkan dengan penuh persoalan.

' The one tu ialah gelaran bagi orang yang layak untuk menduduki takhta.sejak jutaan tahun dahulu pemimpin savanna kingdom hanya akan diberikan kepada yang mampu sahaja ataupun pemimpin terdahulu boleh memilih pewaris yang mereka inginkan.Dan kamu telah dipilih oleh nenda kamu sendiri tuanku Helen.'

Aku mengangguk tanda faham.
'Jadi ayahnda bukan pewaris? Kenapa ayahnda memimpin negara?'

' Itu hanya satu rancangan untuk mengaburi mata 'dia' sahaja.Tiada sesiapa yang mengetahui bahawa pewaris terakhir masih ada.Hanya kami sahaja yang tahu.'

ARYA : THE PRINCESS (HIATUS)Where stories live. Discover now