8

17 0 0
                                    

Panggilan telefon dari Lawrance yang diterimanya petang itu membuatkan Calvin berfikir sejenak. "Susah sangat ke hidup berumahtangga ni?"Ujarnya sendiri sambil mengimbas kembali perbualan antara dia dan Lawrance sebentar tadi.

"Vin, dia dah pergi Vin. Dia dah tinggalkan aku." Tangisan Lawrance pecah kembali. Jarang sekali dia melihat sahabat yang paling rapat dengannya itu menangis sedemikian rupa. "Kau kenapa ni Lo. Bukan kau sendiri ke yang nak lepaskan dia sebelum ni?" Soal Calvin penuh tanda tanya. Haritu bukan main lagi dia mendengar sahabatnya itu bersungguh-sungguh ingin menceraikan isterinya, tapi kenapa sebaliknya ini pula yang berlaku. "Aku tak jadi ceraikan dia, aku nak kami berbaik semula macam dulu. Tapi dia dah pergi Vin. Aku tak tahu nak cari dia kat mana lagi." Esak suara Lawrance mengenangkan kemana perginya isterinya itu. "Aku dah berusaha halang dia, tapi dia tetap pergi juga. Aku nak buat apa sekarang ni Vin." Sambungnya lagi. "Itu lah, aku dah cakap jangan buat keputusan terburu-buru, kau degil Lo. Tengok apa dah jadi sekarang. Kau juga yang menyesal." Balas Calvin mengingatkan Lawrance akan pesanannya sebelum ini. "Jangan terlalu ikutkan sangat emosi kau tu. Kau sendiri pun tahu yang si Patricia tu dah lama tergilakan kau, masih juga kau nak percayakan dia. Pakai otak bro, otak." Sambung Calvin sambil menunjal-nunjal kepalanya sendiri seperti dia sedang berhadapan dengan Lawrance. "Ya. Aku tahu aku salah, dan aku menyesalinya." Sedikit tinggi suara Lawrance mendengar Calvin memarahinya seperti kesalahannya tidak dapat dimaafkan langsung. "Begini lah Lo, kau bagi sedikit masa untuk kau dan juga untuk isteri kau bertenang dahulu. Kalau dah ok, kau try lah pujuk dia lagi. Mana tahu hati dia dah lembut sikit masa tu." Cadang Calvin kepada Lawrance. Lawrance tidak segera membalas apa yang dikatakan Calvin. Dia berfikir sejenak, ada betulnya apa yang Calvin katakan. "Thanks bro. Aku ada kau saja buat masa sekarang. Family aku semua bersubahat nak rahsiakan Tania daripada aku." Suara Lawrance kembali tendur. "And aku minta maaf teremosi sikit dengan kau tadi." Sambung Lawrance lagi. ''Alaahh.. biasa lah tu. Kau tu, kawal sikit baran tu. Jangan sampai aku pula yang lari lepas ni." Balas Calvin sambil ketawa. "Kau lah sahabat aku dunia akhirat bro." Ketawa Lawrance mendengar apa yang dikatakan oleh Calvin. Baginya, Calvin adalah satu-satunya sahabat yang paling memahaminya, dan paling dia percayai. "Ok lah bro, aku nak pergi ke suatu tempat dulu. Lain kali kita berbual lagi." Lawrance kemudianya meminta diri. "Baiklah, hati-hati." Telefon dimatikan.

Calvin yang sedang asyik termenung dikejutkan oleh neneknya. "Jauh termenung. Fikirkan pasal perempuan ke? Bila nak bawa jumpa nenek?" Seloroh neneknya, Puan Wei Su Ling. Calvin ialah cucu paling bongsu di dalam keluarganya, dan merupakan satu-satunya cucu yang belum mendirikan rumah tangga. Oleh itu, dia sering dibuli oleh keluarganya sendiri. "Tak baik lah nenek kejut-kejutkan Vin macam tu. Kalau Vin ada sakit jantung, terus GO. Tak sempatlah Vin nak mendirikan rumahtangga seperti yang nenek mahukan." Balas Calvin berpura-pura merajuk dengan neneknya. "Ke situ pula dia. Yelah, yelah, nenek minta maaf." Kata Puan Wei lalu menepuk-nepuk pipi cucunya itu. "Nek, Vin nak tanya sikit. Boleh?" Soal Calvin kepada neneknya. Neneknya memandang Calvin lalu menganggukkan kepalanya. "Apa dia? Macam serius je." Soal Puan Wei semula. "Ermm.. memang susah ke hidup berumahtangga?" Akhirnya Calvin menyuarakan apa yang bermain didalam fikirannya. "Hurmm. Sebenarnya tak susah mana pun. Paling penting di dalam rumahtangga, kedua-duanya perlu memahami antara satu sama lain, dan saling mempercayai. Kalau ada benda yang tidak puas hati, bincang elok-elok. Tak lah salah seorang tu makan hati selalu." Jelas Puan Wei panjang lebar. "Vin tanya ni, Vin dan ada calon ke?" Soalnya semula. Calvin memandang neneknya sambil tersenyum. "Lambat lagi lah nek. Kalau Vin kahwin sekarang, nanti nenek keseorangan pula." Kata yang selalu diungkapkan oleh Calvin setiap kali disebut pasal calon isterinya. "Kalau begitu, tak sempatlah jawapnya nenek nak tengok kamu berkahwin." Ujar Puan Wei, kemudian mengambil secangkir kopi yang dibawanya tadi. "Adalah nanti. hehehe." Senyum Calvin dan mencium pipi neneknya itu. Dia kemudiannya, masuk ke bilik untuk membersihkan diri sebelum keluar semula untuk pergi ke gym.

Keesokan harinya...

Pagi itu, seawal pukul 6 pagi Tania bangun bila dia merasakan badannya sangat sejuk walaupun penghawa dingin telah dimatikan. Dia mengemaskan katilnya, dan berjalan keluar dari biliknya menuju ke bilik air. "Hari ini merupakan permulaan baru di dalam hidup kau Nia. Kau harus kuat demi baby di dalam perut kau." Ujar Tania memandang dirinya sendiri di dalam cermin. Selesai membersihkan diri dan bersiap, Tania turun ke bawah untuk membuat sarapan pada pagi itu. "Eh, awalnya Nia bangun. Macam mana tidur? Ok ke?" Suara Puan Margaret mengejutkan langkah Tania. Tania menoleh dan tersenyum manis ke arah ibu saudaranya itu. "Kat sini memang sejuk ke aunty? Masa nak tidur tu ada lah janggal sikit, belum biasa." Balas Nia lalu berjalan menuju ke arah ibunya dan Puan Margaret di dapur. "Ha ahh, kat Sabah memang agak sejuk. Maklumlah negeri di bawah bayu." Balas ibunya pula, sambil tersenyum melihat emosi anak perempuannya itu sedikit sebanyak sudah menampakkan perningkatan yang positif. Kemungkinan Tania dah boleh terima bila berjauhan dari suaminya itu. "Mummy harap Tania akan berterusan macam ni." Kata Puan Sonia di dalam hati.

Mereka sekeluarga menikmati sarapan pagi bersama dengan keluarga sepupu sebelah ayahnya, Encik Patrick dan Puan Margaret .Mereka mempunyai 2 orang anak, tetapi anak-anaknya semua telah berumahtangga dan menetap di rumah masing-masing. Hanya sekali sekala datang menjenguk ibu dan bapa mereka di rumah. "Tania, kalau nak jalan-jalan kat bandar ni, bagitau je kat uncle. Nanti uncle suruh si Dephney temankan Nia." Encik Patrick bersuara setelah melihat Tania hanya mendiamkan diri sepanjang masa. "Boleh juga, kalau Deph tak sibuk." Balas Tania sambil tersenyum. Dia memang ada terfikir nak meronda-ronda di Kota Kinabalu itu sementara dia sudah ada kat situ. Sia-sia pula kalau nak lepaskan peluang macam tu je, bukan selalu pun dia datang ke Sabah. "Ehh, Deph tu mana pernah sibuk. Dia lagi lah suka kalau dapat pergi berjalan-jalan sambil cuci mata. Nanti Hazel biar uncle dengan aunty yang jaga." Encik Patrick menawarkan diri untuk menjaga cucu sulungnya Hazel yang baru berusia 4 tahun itu, hasil daripada perkahwinan Dephney dan suaminya, Robert.

"Haiiii semuanya. Morning." Belum sempat Encik Patrick menelefon anaknya itu, Dephney sudahpun sampai ke rumah. Dia mencium pipi kedua-dua orang tuanya, dan juga Encik Eric dan Puan Sonia, akhir sekali dengan Tania. Tania hanya tersenyum melihat sepupunya itu. "Morning. Hahh tengok, belum cakap apa-apa lagi dia dah datang." Ucap Encik Patrick sambil menggeleng-gelengkan kepala melihat tingkahlaku anak sulungnya itu. "Cakap apa pa?" Soal Dephney kebingungan. Mereka semua ketawa serentak melihat gelagat Dephney. "Jum sarapan dulu, kemudian nanti kita berbual panjang." Kata Encik Patrick, sambil mencapai tangan cucunya Hazel, lalu menghulurkannya nasi lemak yang dibuat oleh isterinya, Puan Margaret. Dephney berjalan dalam kebingungan lalu duduk disebelah Tania. "Nanti I teman you jalan-jalan keliling bandar ok." Ucap Dephney dengan ceria, sambil menunjukkan isyarat OK. Kesemua yang berada di meja makan itu ketawa semula dengan telatah Dephney. Dan mereka berbual sambil bergurau sesama sendiri sepanjang pagi itu, membuatkan Tania lupa sebentar akan masalahnya sebelum ini.

EmosiWhere stories live. Discover now