10 - R E V E A L 🦋

3.8K 189 18
                                    

P R E S E N T ;

~ H a t i U n t u k C i k g u ~

♡♡♡

SEDANG empat orang gadis ini rancak berborak di dalam khemah, zip khemah yang dibuka itu menarik perhatian mereka. Senyuman terlakar di wajah masing-masing sebaik saja memandang dua orang guru di hadapannya.

"Eh cikgu, masuklah" ajak Hanis, Maya dan Fateha merangkak masuk. Mujur saja khemah itu besar, kalau tak terpaksa lah borak di luar.

"Ha, gosip ea?" usik Fateha, semua tergelak.

"Sikit-sikit je" jawab Hana.

"Hahahah, Fina dah ok?" soal Maya, gadis itu mengangguk dengan senyuman.

"Alhamdulillah"

Fateha mengerling telefon pintarnya, mesej yang masuk itu dibuka. Senyumannya semakin lebar tatkala membaca pesanan itu, semua memandangnya dengan kening yang terjongket.

"Kenapa tu?" soal Dhiya, Maya pula tersenyum penuh makna.

"Ohhhh, ada orang tu kan-... buah hati dia dah sampai" usik Maya, bahu rakannya itu disenggol. Empat orang pelajarnya itu semakin pelik, apa jadi?

"Untunglah orang tu, boleh date dengan tunang waktu camping" usik Maya lagi, Fateha tergelak.

"Shut up!"

Senyuman Syafina mula pudar, siapa lagi yang dah tunang dekat sini kalau bukan Fateha dan-... Huh! Tak payah cakap. Sabarlah duhai hati, siapa suruh tangkap feel dengan hak orang.

"Pergilah tengok, dah sampai kan?" soal Maya, Fateha mengangguk. Gadis itu tersenyum malu, dia melangkah keluar dari khemah.

"Mari mengintai!" ajak Maya, hanya Syafina saja yang mengangguk. Ye lah, dia sorang je yang nak tahu sementara yang lain malas nak ambil tahu. Kepala dijengahkan dari khemah, kelihatan Thaqief dengan Amir datang dengan seorang lelaki yang tidak dikenali Syafina.

"Siapa tu cikgu?" soal Syafina, Maya tersenyum.

"Itu lah tunang Cikgu Teha awak tu!"

"Ha? T-tunang Cikgu Teha? Tapi bukan ke tunang dia Cikgu Qief?" berani Syafina menyoal, Maya tersenyum penuh makna.

"Ha ni lah yang Cikgu Teha cerita kat saya semalam, awak salah faham ye?" soal Maya, Syafina melongo. Jadi betul lah apa yang guru itu katakan padanya di dalam kereta semalam?

"Maya! Kau jangan nak bawak ajaran menghendap orang dekat student kita ea, keluar kau!" Amir bercekak pinggang di hadapan mereka, Maya mendengus manakala Syafina pula tergelak.

"Hesy, kau ni sibuk aaaa!!!" balas Maya, dia merangkak keluar dari khemah. Syafina pula kembali ke dalam khemah, dalam hati sudah berbunga mekar.

Cikgu Thaqief single!

Namun senyuman demi senyumannya tiba-tiba memudar, entah mengapa dia diserang perasaan hiba. Tak semetinya guru itu masih belum bertunang, dia mempunyai peluang. Huh! Tak mungkin sama sekali.

"Na, aku nak pergi waterfall kejap" pamit Syafina lalu keluar dari khemah, rakannya itu memandangnya dengan senyuman penuh makna.

Syafina melangkah ke air terjun, lama dia termenung. Mengapa hatinya berasa tidak enak? Adakah wujud perasaan cinta buat gurunya itu? Macam pelik je, umur muda macam dia layak ke jatuh cinta. Dia terlalu muda, tak mungkin dia bakal jatuh cinta.

"So dah tahu cerita sebenar kan?" tegur Hana, Syafina menoleh dengan kerutan di dahi.

"Hana, kau tahu?"

Hati Untuk Cikgu Where stories live. Discover now