Bab 31

1K 178 134
                                    

"MIKAYLA kan?"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"MIKAYLA kan?"

Mendengar namanya diseru, Mikayla mengangkat mukanya. Wanita berambut perang ikal mayang itu dipandang hairan. Siapa pula dia ni?

"Aunty Wanda. Kawan papa Mikayla." Seakan mengerti apa yang bermain di benak fikiran Mikayla, Wanda lantas memperkenalkan dirinya. Senyuman terukir di bibir sambil menghulurkan tangannya kepada Mikayla.

"Wanda..." gumam Mikayla perlahan.

"You selalu ada untuk Wanda, tapi sikit pun you tak ambil peduli apa yang I rasa Zaf! Kalau I ni penghalang untuk you terus bersama Wanda, baik you ceraikan I."

Kata-kata mamanya kembali terngiang-ngiang di pendengarannya. Huluran Wanda tidak disambut sebaliknya dia menatap raut wajah wanita di hadapannya dengan perasaan yang bercampur-baur.

"Remember me? Dulu masa Kay kecil lagi, aunty selalu jenguk Kay." Wanda sengaja mereka cerita. Sedangkan, tak pernah sekali pun dia menjenguk anak sahabatnya, Maria. Dulu, hanya Hazim yang rajin menunjukkan gambar Mikayla kepadanya.

"Kau..." Jari ditunding tepat ke muka Wanda. Hilang rasa hormatnya terhadap wanita ini. Tangannya digenggam bersama api kebencian yang menyelinap ke seluruh ruang hati.

"Eh, kak long? Kak long buat apa dekat sini?" Satu suara tiba-tiba menegur.

Kala suara itu menerjah gegendang telinganya, tangkai hati Mikayla bagai direntap. Perlahan, dia menoleh ke belakang sebelum anak mata hazelnya membulat besar melihat raut wajah pemilik suara itu.

Mikayla menggelengkan kepalanya berkali-kali sambil kakinya perlahan mengundur beberapa tapak ke belakang. Mindanya seakan tidak mampu menghadam hakikat perit yang tersaji di depan matanya.

"Perempuan ni... kakak... kau?" Tersekat-sekat Mikayla menyoal sambil menatap air muka Wafiy yang jelas kehairanan.

Mutiara jernih yang sudah berkumpul di tubir matanya ditahan sedaya upaya agar tidak tumpah di hadapan mereka. Dia harus kuat.

"Perempuan... yang dah hancurkan hidup aku ni... kakak kau? Jawab Wafiy! Jawab!" Nada suara Mikayla sudah naik seoktaf pada ayatnya yang terakhir. Wajah Wafiy ditatap tajam bersama laungan amarah yang sudah berdesing di lubuk hati.

"Kay. Dengar dulu penjelasan aku..."

"Sudahlah! Aku tak perlukan penjelasan kau, Wafiy! Semuanya dah jelas sekarang!" potong Mikayla, tegas.

"Mikayla, please. Dengar dulu..."

"Cukup Wafiy! Cukup! Kau tak faham apa aku rasa. Hidup kau tu sempurna Wafiy! Sempurna! Aku hidup sengsara sebab perempuan ni! Darah daging kau sendiri!" luah Mikayla bertubi-tubi sekali gus memintas bicara Wafiy.

Wanda berpeluk tubuh sambil beriak biasa. Wanda hanya beriak biasa. Seolah-olah tidak terkesan langsung dengan apa yang terjadi. Air mata yang jelas bergenang di mata hazel milik Mikayla langsung tidak membibitkan walau sekelumit rasa bersalah di dinding hatinya.

Aku, Dia dan Ferrero Rocher [COMPLETED]Where stories live. Discover now