Part Fifty

92.3K 4.9K 363
                                    

"Baju kurung lupa bawak. Aduh!" Elleana merungut seorang diri menyelongkar baju kurung dalam almari.

Kalau tahu nak jadi macam ni, takdelah aku angkut semua baju bawak pergi KL!

"Kata nak pergi kubur tadi." Tanya Iman terkejut melihat katil mereka bersepah setelah masuk kembali ke bilik.

"Aku lupa bawak baju kurung..." Ujar Elleana sayu.

"Ish kau ni, dah tahu nak pergi kubur kan takkan nak pakai seluar jeans. Tak alert lah." Rungut Iman yang sudah lengkap berbaju melayu.

Merungut! Bukan nak tolong.

Elleana ke bilik maksu mencari kalau ada terselit baju kurungnya di dalam almari maksu namun apa yang dia jumpa hanyalah almari kosong. Tidak!

"Ell? Cari apa?" Tegur Abang Afi dari belakang.

"Err--- baju kurung. Ell lupa bawak..." Elleana mengadu manja.

"Herm abang rasa---- Ell tunggu abang pergi ambik kejap." Arah Abang Afi terus meluru masuk ke biliknya.

Abang Afi kembali semula dengan beg kertas berisi sesuatu. Dia terus menghulurkan kepada Elleana.

"Baju kurung--- siapa ni abang?" Tanya Elleana cuba melihat dirinya di cermin jika memakai baju itu. Cantik.

"Sebenarnya... baju ni abang memang beli untuk Ell tapi---- abang simpan je sebab Ell kan dah ada suami." Jujur Abang Afi serba salah.

"Cantik! Terima kasih abang. Kejap Ell balik bilik Ell cuba okay?" Elleana membawa baju kurung tadi ke biliknya. Pintu dikunci rapat sambil tersenyum manis.

"Haa dapat kat mana pulak baju kurung tu?" Tanya Iman hairan.

"Rezeki. Orang bagi." Elleana terus menukar di belakang almari. Ternyata memang sesuai dengan tubuhnya. Pandai Abang Afi pilih!

Siapa yang bagi? Jangan cakap---- si gatal tu!

"Okay dah, jom!" Elleana memasukkan surah yassin ke dalam begnya risau terlupa pula. Iman membawa tikar kecil ditangannya. Perasaan cemburu tiba-tiba hadir apatah lagi kalau baju kurung itu benar daripada Abang Afi.

Iman tak habis-habis memandang isterinya dari tadi. Baju itu memang cantik, sesuai dengan Ell cumanya kalau dari si gatal, semuanya tak cantik!

"Assalamualaikum baba... Ell dengan Iman datang ni. Baba, selamat harijadi, Ell doakan arwah baba tenang dan ditempatkan dikalangan orang yang baik. Baba, baba nak tahu cerita tak? Makngah dengan Ell dah baik tau. Sekarang makngah dah tak marah-marah. Dia baik sangat!" Cerita Elleana sambil memegang batu nisan di kubur arwah babanya. Sekali tengok persis orang gila tapi itulah caranya bercakap dengan orang yang sudah tidak ada lagi di depan matanya.

Elleana dan Iman mula membacakan yassin serentak. Entah kenapa sebaknya tiba-tiba hadir. Matanya sudah mula berkaca, harijadi yang paling menyedihkan baginya. Dahulunya dia sendiri akan memasak meraikan hari bahagia untuk babanya.

"Banyaknya Ell masak, membazirlah sayang." Ujar Baba terkejut melihat hidangan di depan matanya.

"Alaa baba ni, lupalah tu! Harini kan special sebab harijadi baba. Tengok tu Ell dah buatkan kek." Elleana menunjukkan kek di atas meja.

Farid menepuk dahinya, tak sangka dia boleh terlupa harijadinya sendiri. Nasib baik dia ada anak yang selalu mengingati hari pentingnya termasuk---- ulangtahun perkahwinannya dan Zana.

Indah rasanya jika ada baba disisi. Boleh makan bersama, gelak bersama, gurau bersama. Elleana akur dengan kehendak Allah. Allah lebih menyayangi Babanya. Suatu saat nanti dia juga pasti menyusul baba.

Cinta Untuk MrGarangWhere stories live. Discover now