Part 30 - Discharge

17.8K 365 20
                                    

Malam itu,Iman mundar mandir di dalam biliknya. Otaknya ligat memikirkan perlakuan Putra dan Suraya di Mid Valley siang tadi. Yang lagi membuat hatinya bertambah geram,Putra langsung tidak memberi sebarang penjelasan. Seolah tidak bersalah langsung. Tapi yalah,Iman pun tak bagitahu kenapa dia bersikap dingin begitu. Marak hatinya dengan api cemburu.

Kemudian digelengkan kepalanya seolah kembali ke realiti.

"Ah! Kau kena tahan hati kau Iman. Mungkin dia cuma nak duga kau. Kau tak boleh terperangkap dalam permainan dia. Dia tak cintakan kau,dia cuma rasa bersalah"Iman mengomel seorang diri. Sedang menenangkan dirinya,tiba-tiba handphonenya berbunyi.

"Ah sudah mana phone ni? Bunyi ada,tak jumpa pulak"tulah Iman sejenis manusia yang pelupa. Habis semua bantal dicampaknya ke lantai dan handphone tersebut akhirnya ditemui atas meja solek. Iman mengeluh geram. Nama Putra terpampang diskrin telefon. Direnung nama itu sebelum panggilan tersebut mati kemudian diikuti dengan sekali lagi deringan.

Ditarik nafasnya panjang sebelum mengangkat panggilan tunangnya itu.

"Hello"

"Iman! Amirul dah sedar!"

***********
Suasana sebak dan mengharukan menyelubungi wad yang menempatkan Amirul. Setelah beberapa minggu Amirul tidak menyedarkan diri,dalm keadaan koma,kini baru Amirul mula membuka mata.

"Ibu? Mirul kat mana? Sakit sangat badan Mirul"pertanyaan pertama yang keluar dari mulut Amirul.

"Alhamdulillah,Amirul sudah pun sedar. Mungkin Amirul masih keliru,tapi inshaAllah perlahan-lahan kita akan bantu Amirul"ujar doktor yang sudah hampir separuh abad tersebut. Ibu yang setia berada di sisi Amirul mengusap lembut rambut anaknya.

"Terima kasih doktor. Mirul,Mirul terlibat dalam kemalangan. Mirul koma. Alhamdulillah Mirul dah sedar nak"Ibu mengesat air mata yang mengalir perlahan,menangis kegembiraan. Amirul masih dengan wajah keliru. Doktor pun tersenyum lalu meminta diri untuk keluar kerana ada pesakit yang sedang menunggunya.

"Mirul ha..haus"ujar Amirul tersekat-sekat dan mencuba untuk bangun.

"Ibu ambikkan air. "Sedang Ibu mengambil air untuk Amirul,pintu wad itu dikuak dari luar.

Wajah yang selalu menemani tidurnya. Walaupun tak sedar,namun wajah itu selalu hadir dalam mimpinya. Di dalam mimpinya,mereka cukup bahagia. Berlari bersama hingga membuatkannya tidak mahu bangkit dari lenanya itu. Namun sesuatu terjadi,apabila wajah itu sudah jarang sekali menjengah. Dan kemudian perlahan-lahan kabur dari mimpinya. Dia cuba bangkit mengejar berulang kali namun hampa. Dia kuatkan semangatnya untuk mengejar wajah tersebut hingga dia terus tersedar dari lenanya yang panjang. Dan,wajah itulah yang muncul kini di sebalik pintu wad tersebut.

Iman bergegas masuk dan menyalam ibu. Ibu memeluknya erat sambil mengalirkan air mata gembira. Kemudian Iman mengambil tempat disebelah katil Amirul. Tangan Amirul digapai dan digenggam. Air mata masih mengalir namun Iman memberikan senyuman manis lalu mengesat air matanya.

"Hai dear,why with that sad face?"Amirul menegur dan tangannya digagahkan untuk mengesat air mata Iman.

Semakin laju air mata Iman menuruni membasahi pipinya.

"How are you? I rindu sangat dekat you. I've been waiting long time untuk you bangun"Iman berkata. Putra yang berada di belakangnya hanya dibiarkan. Wajah Putra seolah berubah apabila Iman mengucapkan rindunya pada lelaki lain,namun dia cuba mempositifkan dirinya dengan tersenyum.

"I okay je. You nampak kan. Sihat lagi"Amirul menepuk dadanya sebagai tanda untuk menunjukkan yang dirinya sihat bamun dia terbatuk kecil. Iman segera mengusap dada Amirul bg melegakannya.

Putra yang memerhatikan kejadian tersebut hanya membiarkan dan dia ingin berlalu keluar. Belum sempat dia berpaling untuk pergi,tangannya ditarik oleh Iman semula membuatkannya tidak jadi hendak meninggalkan mereka dan wajahnya mengukirkan senyuman yang hanya difahami dirinya sendiri.

**********
Amirul sudah dibenarkan keluar seminggu kemudian. Perkara itu disampaikan oleh ibu pada Iman. Iman yang masa itu sedang dalam office Putra menyampaikan berita tersebut pda Putra.

"Alhamdulillah,Amirul dah discharge. Ibu bagitau tadi"

"Alhamdulillah"Putra menjawab.

"Iman,ayah ada call I haritu,dia tanyakan tentang wedding kita. Dia tanya bila kita nak balik uruskan semua. Sikit lagi but tulah,tak lama lagi dah ni. Lagi 2 minggu"

"Oh ye,ayah ada call. Tapi kita kan busy. You pun tau kan since i bekerja dengan you. Kalau kita dua cuti,susahlah"Iman seakan mahu mengelak.

"Iman sayang,kita kerja sekali. I ni bos you,if nak cuti sekali dengan i,there should be no problem. Lagipun bukannya cuti ap,untuk majlis kita juga"

"Alah dah almost done semua,if kita tak balik pun,majlis tu tetap juga jalan. I think ayah know what to do. Lagipun i ingat nak visit Amirul. Doctor cakap dia perlukan teman to lift his spirit"

Putra mendengus. Pening dengan kedegilan Iman dan juga cemburu.

"I'm not important to you ke? Our wedding is not important?? Amirul lagi penting now? He got his family and he even got me. You tak perlu sibuk kot nak lift his spirit bagai"

Iman memandang Putra tidak percaya. Putra tidak pernah menunjukkan riak cemburunya selama ini. Iman memang sengaja bersikap begitu kerana geram memikirkan Putra dengan  Suraya di Mid Valley tempoh hari. Namun dia rasa,dia dah bertindak luar batasan.  Tapi Iman,sejenis hati keras. Yang sentiasa rasakan dirinya betul. Terus-terusan bersikap keras hati.

"If you sibuk sangat dengan wedding kita,you baliklah jumpa ayah. Sebab ikutkan semua dah settle. Tinggal small things je. Tak perlu pun i balik rasanya. Sama je,if i tak balik pun the wedding still jalan kan"

"Fine Iman Amanda. You do whatever you want!" usai berkata begitu,Putra terus meninggalkan pejabatnya dan membiarkan Iman terkebil-kebil.

*********
Hello my lovely readers!

I'm so sorry times trillion bc ambik masa lama sangat nak update!!! I was actually hilang semangt nak sambung story. But now,here i am! Back with new chapter! Hopefully i still have my readers :( 

InshaAllah after this,i'll update lebih kerap! Thanks mana yg always support tu! Ineed your comment and vote pls pls pls 🙏🏻

I love you guys💕

Muahhxx
Ammara Clarissa 💕

F*ck First,Love LaterWhere stories live. Discover now