BAB 1

12K 770 108
                                    

SATU
SEKOLAH •

Bang!

Sedas peluru dilepaskan dari pistol miliknya. Tubuh yang melutut di hadapannya kini rebah di permukaan bumi. Percikan darah mula memenuhi tempat itu. Beberapa anggota sudah dicabut secara kejam daripada badan. Begitu zalimnya perilaku.

"Bagi settle manusia ni" Naufal mengelap mukanya yang terkena percikan cecair merah likat milik lelaki berusia 30-an itu dengan lengan bajunya. Anak buah Tiger terus menjalankan tugas setelah mendapat arahan daripada ketua mereka.

"Aku dah settle kan dia" Naufal memandang 'bapa ayam' di situ yang mengutipnya sebagai anak angkat. Sejak berumur 12 tahun, dia sudah diajar menggunakan pistol. Tanpa Tiger, mungkin dia sudah mati terabai.

"Good. You show me that you're not useless" Tiger menghambur ketawa besar. Tawanya itu mengundang senyuman sinis daripada Naufal.

"Of course, I am boss. Can I go?"

"As you wish, you may go"

"Thanks,"  Naufal melajukan langkah keluar dari situ. Tusukan bau hanyir darah semakin lama semakin sebati dengannya. Dia tidak lagi berasa seperti mahu muntah setiap kali berhadapan dengan darah yang melimpah ruah.

Naufal tergelak kecil apabila teringatkan memori ketika waktunya muda dahulu. Tekak selalu loya apabila ternampak darah sehinggakan acap kali dia muntah.

****** 

Keesokan harinya, Naufal bangun dari lenanya setelah nyenyak tidur. Dia meregangkan otot-otot yang terasa lenguh agar mendapat kondisi tubuh yang lebih baik. Usai meregang dia pun menuju ke arah kamar mandi. Sebaik sahaja selesai mandi, dia bersiap-siap di hadapan cermin besar yang terletak bertentangan dengan katil bersaiz King nya.

Di atas tag nama, dia sematkan tag "Ketua Pengawas" yang memang tak pernah dilupakan walaupun sekali. Dia mengerling jam tangan Swatch yang berona biru laut di pergelangan tangan. Sepadan sungguh dengan warna baju.

Maaflah, Naufal tidak minat dengan jam tangan maskulin seperti Rolex meskipun hampir menginjak dewasa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Maaflah, Naufal tidak minat dengan jam tangan maskulin seperti Rolex meskipun hampir menginjak dewasa. Swatch jugalah yang bertakhta di hati.

"Urgh, lagi setengah jam mesyuarat pengawas dah nak mula

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


"Urgh, lagi setengah jam mesyuarat pengawas dah nak mula. Haih, kalau lambat mesti pakcik dan makcik pengawas tu marah. Stress lah aku gini" dia membebel sendiri.

Naufal menyarungkan kasut dan terus mengambil kunci. Kereta berjenama mahal itu laju meluncur di jalan raya walaupun beberapa minit dia tersekat di jalan raya dek kesesakkan lalu lintas di pagi hari.

Setibanya dia sekolah, dia mengerling jam tangan buat kali kedua dan terus memanjatkan syukur.

"Nasib baik ada 10 minit lagi" gumamnya jelas lega.

Kunci kereta dicampak kepada pengawal keselamatan yang menyimpan segala kunci kenderaan di sekolah. Tampak dia kekurangan adab di situ namun apa boleh buat. Ketua pengawas dah lambat. Dia berlari pantas ke tapak perkumpulan para pengawas.

"Guys!"

"Yahh, Palli!" Farith yang menyandang tugas penolong pengawas satu sampai lebih awal seperti biasa. Dia terpekik terlolong dengan bahasa Koreanya yang tidak pernah jemu menyebut.

"Start the meeting" arah Naufal sebaik sahaja dia tiba di sana. Perbincangan tentang pembahagian tugas dan isu-isu di sekolah turut dibabitkan.

******

Selesai sahaja mesyuarat antara pengawas sekolah itu, Farith terus mendapatkan temannya itu. Kelewatan Naufal menjadi tanda soal di dalam benak fikirannya.

"Apa kes kau datang lewat? Biasanya awal" Farith memulakan perbualan.

"Hurm.. terbangun lambat. Lepas Subuh tadi, entahlah mata nak terlelap" Naufal berjalan menuju ke arah kantin namun Farith menghalangnya.

"Jumpa kawan kita jom? The twin."

Mereka menukar arah ; perpustakaan. Mereka berdua berjalan beriringan seperti pasangan bahagia yang baru sahaja bercinta. Farith menarik lengan baju Naufal sehinggalah mereka bertemu dengan pasangan kembar itu.

"Kau ni rimaslah. Lepaslah. Malu orang tengok" Naufal memandang sekeliling. Ternyata ramai yang menumpukan perhatian kepada mereka. Bukan selalu head prefect sekolah bersulam kasih bersama insan sejantina.

Farith lah ni. Sibuk nak jalan beriringan, berkepit tak tentu masa, monolog Naufal di dalam hati.

"Alaa kau ni. Tak sporting langsunglah. No fun" Farith berlari anak ke arah Hadiey dan Zarief sebaik sahaja mereka bertemu.

"Wehh, kau tengok Naufal. Dia tu kan.. bla bla bla"

Naufal mendengus geram.

Sikit-sikit nak mengadu. Kata anak jantan? Hish. Naufal berjalan menuju ke arah mereka bertiga yang sudah berpakat secara besar-besaran. Ada-ada sahajalah rancangan mereka untuk mengenakan ketua The Skeleton.

'Aku tahu nama group ni tak boleh bla but this is my story not yours. K?' Naufal menggulingkan bebola matanya.

"Awak tengok dia. Dia tak nak kawan kita. Kita nak pegang hujung baju dia sikit pun dia tak kasi. Kejamkan dia?" Farith yang mulut serupa mak Peah tepi rumah tu mula menyebarkan propaganda.

Naufal roll eyes.

"Kau ni kan Naufal? Tak baik buat dia macam tu tau? Kita ni kawan" sokong Hadiey pula, pura-pura marah Naufal.

"Yelaa, korang kan asyik menangkan si Farith. Manalah nak back up aku" Naufal berbaur merajuk.

"Haih, merajuk?"

"....."

"Merajuk ar tu" kata Zarief pula.

"Haa Hadiey kau buat!" celah Farith terus menyalahkan Hadiey. Hadiey terpinga-pinga. Dia memandang Farith dengan pandangan 'aku beriya back up kau, kau boleh buat aku macam ni?'

"Haa menggelabah.. tahu pun nak menggelabah" Naufal sengih.

"Ehh.. dah tak merajuk dah? Ingatkan nak sambung sampai tahun depan" ujar Zarief sambil mengemas bukunya ke dalam beg.

"Ohh, ginilah kawan ya"

"Memang cenggini laa"

Beginilah hidup empat orang rakan yang sentiasa bersama walaupun berlainan kelas. Sentiasa pedulikan apa yang diperkatakan orang demi menjaga hubungan sesama sendiri. Walaupun mereka tampak baik dan innoncent, di sebalik wajah yang kaya dengan senyuman itu mempunyai rahsia tersendiri di mana hanya mereka berempat sahaja yang tahu.

TBC (To Be Continue)

Gangster Ke Cute ✓Where stories live. Discover now