BAB 4

7.2K 542 14
                                    

EMPAT
KAWAN SEHIDUP SEMATI •

Maira masuk ke dalam kelas selepas mengetuk pintu kelas. Guru yang berada di dalam mulalah mahu membebel dek kelewatan seorang pelajar menganggu sesi pembelajaran seluruh penghuni kelas.

Okay, terbit sedikit rasa bersalah di hati. Sikit sahaja. Tak separuh, tak lebih. Disebabkan cikgu tak berhenti membebel, Maira terus menyumbat earphone ke dalam telinga yang diselindungi oleh tudung. Nampak seperti pelajar cemerlang apabila mata sentiasa tertumpu di papan putih namun satu perkara pun yang diajarkan guru tidak difahaminya.

Mulut terkumat-kamit mengikuti rentak muzik yang dipasang.

Sedang dia asyik mendengar lagu, tiba-tiba seseorang masuk ke dalam dengan senyuman mekar yang membangkitkan rasa teruja di hati.

"Kelas 4 Unggul?" soalnya sebaik sahaja ternampak guru di hadapan kelas.

"Ya, kamu pelajar baru?"

"Ya cikgu"

Ohh murid baru. Maira menggumam di dalam hati.

"Sila perkenalkan diri kamu"

Hurgh, macam aku mula-mula masuk sekolah. Maira merenung ke luar jendela dan fikirannya menerawang ke alam lain. Sungguh, dia tidak berminat untuk menyertai sesi perkenalan dengan murid baharu itu.

"Hai, semua. Nama saya Syahira Elyana, boleh panggil saya Sya"

Syahira tunduk 90° di hadapan kelas namun seorang pun tidak memandang ke arahnya. Bahkan, cikgu yang berada di hadapan lebih gemar menulis di papan putih berbanding mendengar perkenalannya.

Melihatkan keadaan itu berlarutan, Syahira terus meminta izin untuk mengambil tempat duduk. Maira yang semakin jauh di dalam alamnya sendiri tersentak apabila Syahira menarik kerusi kosong di sebelah mejanya.

"Boleh saya duduk sini?" soalnya sopan santun.

"Boleh, apa salahnya" jawab Maira selamba.

Syahira duduk di sebelah Maira dan mengeluarkan alatan tulis serta keperluan lain dalam sesi pembelajaran seperti buku teks dan buku latihan yang masih kosong isinya.
"Nama awak apa?"

"Urmm.. sebelum tu, boleh tak guna kau-aku saja? Aku rasa tak berapa nak sesuailah guna saya-awak di sekolah yang gila 'berbudi bahasa' ni" Maira tidak menjawab. Agaknya dia lemas dengan tutur bicara Syahira yang daripada tadi hanya menggunakan saya-awak.

Syahira mengangguk kekok seraya melontar senyum kecil.

"Nama aku Nur Maira Aleeya, kau boleh panggil aku as Maira. Kau? Syahira apa tadi?" soal Maira bingung.

"Syahira Elyana. Nice to meet you Maira. Aku harap kita dapat jadi kawan baik" Syahira menghulur tangan untuk berjabat tangan dan disambut baik oleh Maira. Dia menanggalkan earphone nya.

Syahira agak terkejut.

"Kau bawa handphone?" '

"Shhh.. ni rahsia antara kita" Maira ukir senyum.

Syahira membuat simbol "okey" menggunakan jari-jemarinya.

"By the way, kelas ni memang tak suka budak baru eh? Aku masuk macam tak ada yang nak sambut" Syahira bertanya. Maira berdecit.

"sambut? Pandang pun tak nak apatah lagi nak sambut. Rileks, aku pun kena macam tu dulu. Sekarang, aku anggap benda tu biasa since tuan rumah pun layan tak layan. Tanya bila perlu, dah pergi bila tak diperlukan. Well, ini biasa dalam sekolah jenis macam ni" Maira berhujah. Masih teringat kenangan sewaktu pertama kali dia datang ke sekolah.

Blur.dot.com.

"Ohh, terima kasih sebab bagitahu"

"Sama-sama. No hal laa"

S K I P 

Sebulan kemudian, Syahira menanti kehadiran Maira di tempat biasa ketika waktu rehat berlangsung. Seperti yang dijanjikan Maira datang membawa bekal bersama. Pada awalnya dia mahu mengajak Syahira untuk ke kantin namun niatnya tertangguh apabila mendapati wajah rakan karibnya itu berkerut seribu menahan sakit.

"Ya Allah, Sya. Kenapa dengan lutut kau tu?"

Maira mula gusar apabila kesan luka yang disentuhnya membangkitkan teriak Syahira. Dia mengaduh kesakitan setiap kali luka itu disentuh walaupun sedikit. Syahira menampar tangan Maira daripada terus menyentuh lukanya. Gila ke apa minah ni? Nanti luka ni terkena jangkitan macam mana? 

"Aku terjatuh depan library tadi. Aku rasa macam ada someone yang tolak aku dari belakang. Tapi bila aku toleh balik, orangnya tak ada"

"Eii, siapalah yang buat kawan aku macam ni? Memang aku gegor library tu satgi kang!"

Maira mula terbit rasa amarah di dalam diri. Bak kata orang putih, you touch even though a hair, I'll break your face.

"Wuui, makcik. Bebel apa ni? Marah nampak?" Naufal yang muncul entah dari mana tiba-tiba mencelah. Syahira memandangnya tajam.

"'tak reti nak bagi salam eh?"

"Alamak.. sorry, lupa. Assalammualaikum!" Naufal sengih dalam malu-malu.

Syahira dan Maira menayangkan poker face masing-masing. "waalaikumsalam" jawab mereka serentak. Kalau mahu diikutkan hati, sekarang juga mereka mahu mengebom pelaku tolak dan lari Syahira tu. Nasib tak tahu siapa sahaja.

"Kenapa ni? Cuba cerita? Nak tahu jugak"

"Ni haa. Sya kena tolak dengan someone dekat library. Habis kain terkoyak, lutut luka" Maira mula bercerita.

"Ohh.. abang harap dapat tolong tapi tak boleh. Abang ada duty. Sorry ehh"

"Tak apalah. Biar Maira je yang pergi gegor library tu. Tak belajar adab ke apa? Hashtag adab kat mana?" Maira menarik lengan Syahira pergi dari situ. Mereka terus ke perpustakaan sekolah dengan misi mengegor tersemat di hati.

TBC

Gangster Ke Cute ✓Where stories live. Discover now