BAB 8

276 25 3
                                    




           

Cuti persekolahan bermula

Pintu kereta bahagian penumpang dibuka oleh Jija. Segala barangan yang dibawanya dimasukkan ke dalam kereta. Jija kemudiannya melabuhkan punggung ke dalam kereta sebelum menutup kemas pintu kereta Encik Shamsul.

    " Assalamualaikum, anak Abah. Angah sihat ke?" Soal Encik Shamsul manis. Jija pula hanya menjawab salam sepatah kemudian memberikan anggukan kecil.

Encik Shamsul hanya mampu melepaskan satu keluhan kecil sebelum memandu keluar dari perkarangan kolej. Sepanjang perjalanan pulang ke rumah, Jija lebih banyak menyepikan diri serta menyibukkan diri sendiri dengan telefon bimbit dan MP3 miliknya. Encik Shamsul sudah tidak tahu apa agi yang boeh dilakukannya untuk mengembalikan semula Jija yang dulu ke pangkuan keluarga.

    " Mana Kak Syafa, Abang Ijat dengan Abang 'Atiq?" Soal Jija dingin. Encik Shamsul menoleh ke belakang.

     " Kak Syafa busy tak sempat nak ambil. Aizad dengan 'Atiq pulak belum balik lagi. Jadi Abah datang ambil Angah hari ni."

      "Hmm, ok." Balas Jija sebaris sebelum menyumbat fon telinga ke telinganya untuk mendengar lagu.

Encik Shamsul terpana. Dia mengeluh kecil sekali lagi. Entah bila Jija akan kembali mesra bersama keluarga. Dia rindukan anaknya yang dahulu. Anaknya yang dahulu riang dan manja.

Jija sudah lali dengan kehidupan sebegini. Kalau bukan Kak Syafa, kakak sepupunya, mesti Abang Ijat atau Abang 'Atiq yang akan datang menjemputnya pulang. 


                                                                       *****

     " Tuan muda, kita akan sampai ke KLIA 2 dalam masa 5 minit lagi. Saya baru terima panggilan daripada pembantu peribadi Tan Sri mengatakan Tan Sri dan Puan Sri sudah menanti di sana." Ujar Fazli, pengawal peribadi Dzar.

Dzar yang pada mulanya buat acuh tidak acuh menoleh ke arah pengawal peribadinya.

    " Tan Sri dan Puan Sri ada sekali?!" Soal Dzar separa menjerit. Si pengawal hanya menganggukkan kepala. Dzar mengeluh kasar.

Fazli dan rakan-rakan setugasnya hanya mendiamkan diri. Anak boss besar yang satu ini kalau sudah mengamuk, angin taufan pun dia mampu kalahkan. Dia cuma mendoakan perjalanan pergi mereka kali ini selamat dan di bawah lindungan Ilahi.

    " Oh, Abang Fazli, lepas ni panggil saya Dzar. Saya tak suka orang panggil saya tuan muda. Bunyinya terlalu angkuh." Pesan Dzar lantas mengukir senyuman kecil yang sukar dilihat oleh sesiapapun selama ini. Lantas wajah Fazli berkerut seribu. Dia terkejut dengan perubahan drastik Dzar. Dua orang lagi pengawal peribadi Dzar turut bertukar pandangan.

Pak Mad yang merupakan pemandu peribadi Dzar sejak 10 tahun yang lalu sepantas kilat menoleh ke belakang.  Dzar mengukir satu senyuman kecil.

     " Pak Mad pun. Saya minta maaf sebab saya selalu buat tak endah pasal Pak Mad. Mulai hari ini, Pak Mad panggil saya Dzar saja, boleh? Tak perlu panggil saya tuan muda lagi." Ujar Dzar. Pak Mad yang sedang memandu menganggukkan kepala. Disebalik anggukan itu terukir satu senyuman berpuas hati di wajah orang tua itu. Akhirnya doa Tan Sri Amin selama ini perlahan-lahan dimakbulkan Allah.

Dzar dahulu seorang yang sombong dan tidak peduli perasaan orang lain. Tiada sesiapa yang pernah berkhidmat dalam keluarga Tan Sri Amin memanggil lelaki itu dengan nama sebenarnya Dzar tidak membenarkannya.


                                                                   *****

5 minit berlalu dengan pantas. Kini kenderaan yang dinaiki Dzar sudah tiba di hadapan pintu masuk utama KLIA 2. Dzar sendiri dalam perjalanan pulang ke rumah di Selangor namun terpaksa menukar haluannya ke KLIA 2 atas arahan Tan Sri Amin merangkap bapa kandungnya.

OUR UNCONDITIONAL LOVEWhere stories live. Discover now