FM - 22

2.3K 117 0
                                    

"Mumy apa Beto nak buat ni supaya Vera maafkan Beto?" Tanya Beto hampa kepada mumynya.

"Its okay sayang. Kita bagi masa dan ruang buat Vera. Nanti da sejuk Beto pergi pujuk Vera lagi. Mumy tahu Vera sayang sangat2 sama Beto cuma dia perlukan perhatian lebih dari Beto sebagai tunangannya. So after this jangan buat Vera sakit hati lagi seperti hal sebelum2 ini. Vera senang sakit hati tapi susah memaafkan orang tau Beto. Ingat pesan mumy ni." Nasihat Cate kepada anak lelaki sulungnya.

"Okay mumy. Beto give Vera time and space to clear her mind." Kata Beto sedih.

Di pejabat Eve lah orang paling sibuk untuk menghadiri meeting dan mengurus semu clan dan kawasan jajahan di bawah Xavier clan sehingga kesihatan dan pemakanan Eve tidak terjaga.

Hari ini Eve sengaja cuti untuk releasekan sedikit tension di rumah. Semua orang menegur Eve kenapa muka Eve pucat lesu tetapi Eve mengatakan dia okay saja tiada apa2.

Tidak sampai lima minit Rio keluar dari dapur Eve jatuh pengsan dengan muka yang pucat lesu dan tekanan nadinya lemah. Ribut satu rumah melihat Eve pengsan tiba2 itu.

Rio dan Uncle John membawa Eve ke hospital untuk rawatan selanjutnya. Rio terus menelefon si kembar untuk inform kan yang Eve di masukkan ke hospital.

"Abang Vera masuk hopsital!" Teriak Jazz ke arah abangnya dari atas rumah.

Risau di hati Rio melihat adik sepupunya mengigil kuat, muka pucat lesu seperti kekurangan darah dan tekanan nadi yang lemah ketika itu.

Beto dan adik2 kembarnya berlari laju dan bertanyakan di kaunter di mana wad Eve. Mereka terus ternampak Rio yang berdiri di luar wad cermin besar.

Beto yang melihat terus tersandar di dinding hospital dan terkaku seketika.

"Doctor said yang Eve kena penyakit Anemia iaitu jumlah sel darah merah lebih rendah dari jumlah yg normal. So doktor nasihatkan supaya Vera rehat sementara waktu dari semua apa yang dilakukan oleh Vera. Lagi satu penyakit anemia Vera masih di peringkat bary nasib baik kita sedar awal dan direct bawa Vera ke hospital untuk di rawat secepat mungkin." Terang Rio dengan lebih terperinci kepada tunang adik sepupunya.

"So ada effect kepada Vera kah Rio?" Tanya Jason panik.

"Kalau tidak dirawat kemungkinan menyebabkan kerosakkan otak, jantung dan organ yang lainnya dalam tubuh. Bahkan boleh membawa ke kematian juga." Kata Rio lagi.

"Damn! So apa cara pengubatan anemia dekat Vera?" Tanya Beto tiba2.

"Pertama transfer darah. Kedua pemberian ubat yang dapat menekan sistem kekebalan tubuh. Ketiga pemberian ubat yang dengan tujuan untuk memperbanyakkan sel darah dalam tubuh dan last mengonsumi suplemen zat besi, vitamin B12, vitamin serta mineral lainnya." Terang Rio lagi.

"Lebih spesifiknya?" Tanya Beto lagi.

"Doktor akan test darah cari tahu apa anemia yang dihidapi oleh pesakit. Dan doktor mungkin akan berikan vitamin dan zat besi untuk sel darah dalam tubuh Vera." Terang Rio lagi.

Beto yang mendengar terus memegang dadanya dan terduduk ke lantai dengan muka yang terkejut dan risau itu.

Si kembar balik ke rumah untuk menukar baju dan mengambil baju abang mereka untuk di tukar di hospital. Beto tidak mahu balik kerana dia mahu stay sampai Vera bangun.

Rio pun balik ke istana untuk mengambil pakaian adik sepupunya yang sudah di sediakan oleh maid mereka untuk di bawa ke hospital.

Beto duduk di sebelah katil wad Eve dengan perasaan yang risau dan sedih itu.

"Sampai begini dear bawa rasa sakit hati gara2 bie. Please forgive bie dear. Bie promise that bie tidak akan sakitkan hati dear dan bie akan selalu happykan dear macam yang bie pernah janjikan dulu." Sayu Beto sambil menggenggam erat tangan tunangnya Eve.

Selama tiga hari Eve di hospital tidak sedarkan diri itu walaupun doktor da nyatakan yang keadaan Vera stabil cuma masih lemah untuk bangun dan sedarkan diri.

Mereka membawa Eve balik ke rumah bungalow Oscar clan iaitu di bawah jagaan family Beto. Sebenarnya Eve sudah sedar cuma dia berkomplot dengan doktor di sana untuk tidak memberitahu tentang sedarnya kepada family Beto dan familynya.

Eve sengaja memporak perandakan jiwa tunangnya sebagai punishment. Pada masa yang sama Eve sengaja menghuru harakan jiwa Lisa apabila Lisa sahaja yang nampak sedarnya Eve ketika itu. Sehingga kan satu rumah memarahi Lisa dan tidak mempedulikan Lisa yang memberitahu Eve sudah sedar dan berjalan2 si rumah mereka itu.

Eve sengaja supaya semua tidak percaya dengan apa yang dikatakan oleh Lisa itu. Lisa masuk ke bilik Beto di mana Eve ditempatkan untuk berehat itu.

Lisa terus mencekik Eve yang sedang tidur itu. Eve terkejut dan terus menekan butang kecemasan di iPhone nya. Terus si kembar dan Beto meluruh naik ke bilik dan melihat Lisa sedang mencekik Eve yang dalam keadaan kaku itu.

Beto terus menarik bahu Lisa dengan kuat dan menolak Lisa ke belakang dengan kasarnya.

"ARE YOU CRAZY?!" Bentak Beto dengan mukanya yang bengis itu.

"Seriously Vera awake for this few days she here!" Marah Lisa kepada Beto.

"SHIT! Get out from here! NOW!!" Teriak Beto kepada Lisa.

"If you don't trust me. Go check him and check her pulse pressure normal okay! Vera just tease us for few days she here!" Marah Lisa tidak puas hati.

Beto check dan terus memandang Lisa dengan perubahan mukanya yang bengis dan kejam itu. Lisa terkaku melihat perubahan muka Beto ketika itu.

Beto menyuruh Jazz menelefon doktor keluarga mereka untuk datang URGENT memeriksa keadaan tunangnya. Doktor pun sampai dan memberitahu yang tekanan nadi Vera stabil cuma lemah sedikit disebabkan tersekat penafasannya beberapa ketika.

"Thank you doctor." Ucap Jazz kepada Doctor Rudy sebelum Dr. Rudy berlalu pergi.

Dengan perlahan2 Eve membuka matanya dan mencuba bangun tetapi di tahan oleh Beto untuk tidak bangun.

"You wanna kill me Lisa?" Kata Eve panik tiba2.

Beto menenangkan tunangnya yang panik tiba2 itu.

"See dia tahu dia kena cekik. So its true yang dia sedar dan berjalan2 selama ini!" Geram Lisa.

"Memang aku sedar cuma aku tidak bergerak seperti yang kau katakan. Aku dengar semua apa yang kamu cakapkan cuma aku masih lemah. Bangun pun aku tidak larat. Bila aku mahu bangun kau tiba2 datang cekik aku. Tu lah kau cakap aku awake but actually aku baru awake tadi sebelum kau mahu cekik aku." Kata Eve sayu.

Beto dan si kembar memarahi Lisa atas tindakan Lisa terhadap Eve. Pada masa yang sama Lisa terpandang senyuman jahat dari Eve semasa Beto dan si kembar membelakang Eve.

Lisa terus menunjuk ke arah Eve yang tersenyum jahat kepadanya ketika itu. Bila mereka bertiga memandang ke belakang mereka melihat Eve lemah memegang lehernya yang bekas di cekik oleh Lisa tadi.

"Kalau sampai kau mahu bunuh aku. Better aku let Beto go. And this ring aku pulangkan balik. Kalau itu yang kau mahukan?" Kata Eve sambil membuka cincin tunangnya di jari dan menghalakan ke arah Lisa dan tiga lelaki di hadapannya.

Beto mendekati tunangnya dan supaya tidak bertindak sebegitu rupa. Pada saat itu juga Eve sengaja pura2 pengsan dan Beto laju memeluk tunangnya supaya tidak terjatuh ke lantai biliknya.

Si kembar bergegas ke bawah untuk ambil air suam dan tuala basah manakala Beto ke almari untuk mengambil sesuatu. Pada masa itu Eve tersenyum jahat memandang Lisa yang masih kaku berdiri di tengah bilik Beto itu.

Lisa terus menhentakkan kakinya dan keluar dari bilik tersebut. Beto yang perasaan akan gaya Lisa terus membiarkan sahaja dan terus duduk di sisi tunangnya. Beto terus menyarungkan cincin tunang di jari Eve kembali.

Si kembar memberikan ruang masa untuk abang sulung mereka dengan sahabat mereka berdua2an. Si kembar memandang Lisa dengan tajam dan seperti tiada maaf buat Lisa.

Si kembar terus beritahu parents mereka akan kejahatan yang di lakukan Lisa terhadap bakal menantu keluarga mereka. Cate dan Oscar balik ke rumah dengan segera dan berbincang hal tersebut dengan Lisa dan anak2 nya.

(1263 words)

Fighter vs Mafia (Complete)Where stories live. Discover now