FM - 24

2.3K 117 0
                                    

Selepas kejadian Eve menyerang Georgie clan Eve menghilangkan diri sehingga satu orang pun tidak tahu di mana keberadaan Eve ketika itu.

Eve menghilangkan dirinya untuk keselamatan orang yang dekat dengannya. Semua orang menerangkan apa yang terjadi kepada Beto sehingga Beto murung dan tercari2 di mana keberadaan tunang kesayangannya ketika itu.

Tiga bulan sejak kehilangan Eve mereka menerima sepucuk surat berwarna hitam dengan tulisan yang amat mereka kenali iaitu tulisan Eve.

Dalam surat tersebut tertulis : 'Lebih baik aku pergi untuk kepentingan dan kebaikan semua orang di sekeliling yang dekat dengan aku. Aku pergi bukan aku kalah tapi aku pergi untuk keamanan. Biar aku menderita jangan orang lain menderita. Kepada Beto aku izinkan kau untuk cari orang lain sebagai pengganti aku. Dan aku harap kau bahagia di samping pengganti baru aku itu. Aku kembalikan apa milik kau dan bakal pemilik (cincin tunang). Kepada Rio buat ketika ini tolong jagakan clan seperti sebelum ini aku hanya mampu melihat dan mendengar dari jauh sahaja. Jaga diri jangan sakit kalau kau sakit aku mati.'

Beto terduduk dan berteriak memanggil nama Eve tunang kesayangannya. Beto bangun terus keluar ke garaj kereta untuk ke rumah dady Eve clan Georgie.

Rio dan ayam turkey bergegas ikut dari belakang apabila melihat lajunya Beto membawa kereta. Sesampai Beto di bungalow tersebut Beto berteriak nama dady Eve dengan nyaring.

"KAU KEMBALIKAN VERA!!!!!!!! KAU KEMBALIKAN VERAAA AKUUUU!!!!" Teriak marah Beto kepada Roberto.

"Kembalikan apa? Vera tiada di sini." Jawab Roberto terkejut.

Semua keluar dan turun ke ruang tamu utama.

"DISEBABKAN KAU VERA LARI MENINGGALKAN KAMI SEMUA! DISEBABKAN KAU VERA PULANGKAN CINCIN TUNANGNYA KEPADA AKU! DISEBABKAN DENDAM KAU VERA SANGGUP MENDERITA SEORANG DIRI! VERA PERGI JAUH TINGGALKAN AKU UNTUK KEPENTINGAN KAU DAN KELUARGA KAU! VERA RELAKAN APA YANG SEPATUT MILIKNYA KEPADA ORANG LAIN! VERA BEGITU DISEBABKAN KAU DIA MAHU PERHATIAN KAU SIKIT UNTUK DIA TAPI KAU TIDAK CARE DENGANNYA MALAH KAU TIDAK
HALANG ATAU CARI WAY UNTUK PROTECT ANAK TUNGGAL WARIS GEORGIE KAU SENDIRI DARI DI BUNUH OLEH MAMA KAU SENDIRI!" Marah Beto sambil di tahan badannya oleh Rio dan Jason.

Roberto terpanah dan terpaku seketika. Sir Nicholas terlihat akan senyuman jahat di wajah isterinya.

"For now on Porrina aku tidak akan bertolak ansur dengan kau lagi. Mulai sekarang aku bukan lagi suami kau dan aku akan pergi tinggalkan kau selagi kau belum berubah aku tidak akan sesekali menerima kau." Kata Sir Nicholas kepada isterinya Porrina dengan tenang dan tegas.

"What you say? Don't you dare!" Kata Madame Porrina terkejut marah.

"Vera more need me better than you and our family. Vera is my grand daughter and also only one will receive all my peninggalan harta pusaka. Aku tidak mahu lagi terlibat dengan semua kesilapan yang kau telah bangkitkan dan wujudkan hanya untuk kepentingan kau sendiri." Kata Sir Nicholas lagi.

Madame Porrina, Roberto dan dua cucu lelaki Sir Nicholas terkejut kaku mendengar apa yang dikatakan oleh Sir Nicholas ketika itu.

"Aku sendiri akan cari satu2nya cucu aku dan waris harta pusaka aku." Kata Sir Nicholas sebelum berlalu keluar dari bungalow tersebut.

"Noooooo......" teriak Madame Porrina sambil menanggis.

"SUIT FOR YOU OLD LADY AND FAMILY BECAUSE KARMA IS COMING NEAR TO YOU ALL!" Kata Beto sebelum berlalu pergi.

Masuk setahun lebih Eve dan Sir Nicholas menghilangkan diri. Sir Nicholas menjaga makan dan minum kesihatan cucu kesayangannya Eve dengan baik dan teliti. Sir Nicholas tahu di mana keberadaan cucunya selama hilangkan diri iti.

Eve dan Sir Nicholas stay di Paris di sebuah bungalow besar sebesar istana tersergam indah hasil jual beli antara Eve dengan jutawan British family yang mahu menjual bungalow sebesar istana itu dengan harga yang separuh dari pembinaan bungalow tersebut.

"Vera tidak mahu balik Borneo jumpa dengan tunang adik dan Rio?" Tanya Sir Nicholas kepada cucunya.

"Not good time grandpa lagi pun the old lady still wanna ruin my life also who close to me." Kata Eve pula kepada atuknya.

"I think Beto really missing you my dear cucu." Kata Sir Nicholas lagi.

Eve mendiamkan dirinya sahaja.

"Mahu dekat dua tahun Vera hilangkan diri tanpa khabar. I think your grandma menyesal dengan sikapnya. I think now we should go back Borneo right my dear?" Pujuk Nicholas lagi.

"Okay fine we go back Borneo. But Vera tak janji Vera boleh tahan stay lama di Borneo kalau that old lady disturb my life also who close to me." Kata Eve apabila di pandang lama oleh atuknya yang memujuknya.

"Deal." Kata Nicholas lagi sambil senyum gembira.

Tiga minggu kemudian mereka pun balik ke Borneo atas pujukkan Sir Nicholas atuk kepada Eve. Apabila Eve jejakkan lagi kakinya ke tanah Borneo negeri kelahirannya itu Eve terasa risau, resah dan gelisah.

Banyak hal yang Eve fikirkan sehingga Eve sendiri yang sakit kepala memikirkannya. Eve tidak ikut atuknya balik malah Eve stay di hotel buat sementara waktu untuk betul2 bersedia menghadap semua orang lagi2 'the old lady' tersebut.

Sir Nicholas pun balik ke bungalow anak lelakinya Roberto dengan gagahnya. Roberto dan seisi rumah terkejut akan kepulangan tuan besar mereka Sir Nicholas dengan segak dan sihat itu.

Roberto serta dua cucu lelakinya memeluk Nicholas dengan erat dan gembira melihat kepulangan ayah dan grandpa mereka itu yang sudah lama menghilangkan diri bersama cucu tunggal kandungnya.

"Are you human Roberto?" Tanya Nicholas kepada anak lelakinya Roberto.

"Yes ayah. Why?" Tanya Roberto binggung.

"If you human did you have hati?" Tanya Nicholas lagi.

"Yes ayah. Why you asking?" Binggung Roberto kepada pertanyaan ayahnya.

"Can you explain me about what is love to you?" Tanya Nicholas lagi dengan mukanya yang serius dan tegas.

"Ayah?? What kind question did u ask me? Wait don't ayah said that ayah fall in love with another women when you aren't around here?" Kata Roberto binggung dan panik.

"No. Just answered it!" Tegas Nicholas lagi.

"Love is menyayangi seseorang dengan apa adanya dan mencintai seseorang itu dengan penuh kasih sayang juga perhatian." Terang Roberto lagi.

"So why you very difficult you try to close and care at your only one daughter Roberto? Did ayah tidak pernah ajar kau tentang kasih menggasihi antara satu sama lain dan lagi satu ayah tidak pernah ajar kamu untuk melakukan kesilapan dan tidak memperbetulkan kesilapan yang sudah kamu lakukan. Jika kamu tahu perkara hal itu salah why must go on with that kesilapan Roberto!" Bentak dan tegas Nicholas kepada anak lelakinya itu.

Roberto terdiam, terkaku dan tergamam dengan apa yang ayahnya katakan.

"I'm very disappointed at you Roberto. For you punishment is if my only one daughter back here I want you say sorry to him with what kesilapan kesalahan that you already do to her and if my only one daughter cant forgive you so i also not will forgive what did you do to her and her life also her late mother." Tegas Nicholas sebelum berlalu masuk ke bilik tamu di tingkat atas bungalownya.

Semua terdiam dan tergamam dengan apa yang di katakan oleh Sir Nicholas itu.

(1136 words)

Fighter vs Mafia (Complete)Where stories live. Discover now