2| Permintaan daddy

3.1K 72 4
                                    

I'm sure the others are judging me . Tapi Rayyan tersenyum . Aku hanya membuat muka innocent since aku rasa aku tak bersalah . Rayyan boleh gurau pasal borang tu , kenapa aku tak boleh kan?

" You know what Ms.Kaira , dala... "

" Call me Olive "

Dia terdiam . Pelajar pelajar didalam kelas sudah tersenyum sinis seperti ingin mengejek . Tetapi wajah Rayyan masih lagi tenang .

" Saya suka nama Kaira berbanding Olive atau Olivia "

Aku mengangkat bahu .

" Hm up to you , teruskan apa yang Encik Rayyan nak cakapkan "

" Ha , dalam kelas awak semua cuma panggil saya Rayyan . Umur kita tak jauh beza pun . Tapi diluar kelas contohnya depan lecturer yang lain , jangan pula awak panggil nama ye takut mereka fikir biadap "

Satu kelas tersenyum . Kemudian serentak jawab 'baiklah Rayyan' .

" Saya nak cakap tadi , dalam ramai ramai , cara awak introduce yourself paling interesting and I love it . Thats all . Okay next "

Sesi pengenalan diri diteruskan dan berakhir dengan pelajar keempat selepas aku , Nurin . Rayyan mengedarkan sekeping kertas kepada semua pelajar .

" Saya nak awak tulis satu benda yang awak nak tahu daripada saya . Dan satu lagi , apa yang awak rasa bila dapat saya sebagai lecturer awak semua . Harini , saya nak gunakan masa untuk know each other dulu . I give you 10minutes "

Semua pelajar mula menulis . Ada yang mengetuk ngetuk pen diatas meja , ada yang membuat gaya berfikir . Aku hanya diam termenung , tidak pasti apa yang aku ingin tahu daripada pensyarah baru ini . Hampir 5minit aku termenung . Dan akhirnya aku mula menulis .

Masa 10minit yang diberikan telah tamat . Rayyan mengelilingi kelas untuk mengutip kertas yang diedarkannya tadi . Dia kemudiannya membaca kertas kertas tersebut . Sekejap tersenyum , sekejap ketawa kecil . Apa entah dia gembira sangat .

" Okay , saya dah baca apa yang awak semua tuliskan dan kebanyakannya ingin tahu ciri ciri gadis idaman saya "

Aku membuat muka menyampah . Ciri ciri gadis idaman? Err soalan tu agak kuno sebenarnya kan?

" Sejujurnya , saya tidak menetapkan bagaimana kelakuan atau perangai seseorang itu untuk menjadi pilihan saya , kerana saya percaya jodoh tidak terletak atas pilihan kita tetapi pilihan tuhan . Jadi kalau saya dapat gadis yang kelakuannya kurang baik , itu adalah tanggungjawab saya untuk membimbing dia "

Aku terkedu . Bukan hanya aku , tetapi hampir satu kelas terdiam . Sunyi sahaja kelas itu . Kemudian Rayyan tiba tiba ketawa .

" Hey , dont be so serious . Haha . Nak tahu tak , saya ada berkenan dengan satu soalan ni tau . Soalan dia agak pelik tapi saya suka cara dia berfikir "

Rayyan memandang aku dengan senyuman manis . Fuh , handsome dia ni . Memang aku kena sahut cabaran Syifa , aku tak boleh kalah .

" Saya bacakan soalan tu . Kalau satu hari nanti awak dikhianati oleh orang yang paling awak sayang , apa yang akan awak buat? Sama ada membenci dia atau something else? "

Jelas kekerutan disetiap wajah pelajar didalam kelas ini . Aku hanya diam kerana tidak mahu mereka tahu itu adalah soalan aku . Well , I just write apa yang keluar di kepala sahaja .

" Saya tak menjangkakan orang yang saya sayang akan khianati saya tetapi kalau perkara itu terjadi , saya tidak akan membenci dia . Mungkin saya akan terima bahawa itu adalah ujian untuk saya . Mungkin juga saya akan bawak diri untuk menenangkan fikiran yang berkemungkinan besar sedang bercelaru ketika itu "

*****

" Mummy , I'm back! "

Olivia berjalan masuk kedalam rumah setelah high heels nya ditanggalkan . Mummy yang berada didapur dipeluk dari belakang .

" Hi sayang , nak makan tak? "

" Nakk , lapar lahh . Mummy masak apa harini? "

" Your favourite , chicken lasagna with cheese "

Mendengar sahaja ' chicken lasagna with cheese' laju sahaja aku mengambil tempat dimeja makan . Mummy telah menyediakan semuanya . Tinggal makan sahaja . Emm yummy!

" Daddy tak balik lunch ke? "

Datin Emelda menggelengkan kepalanya kemudian duduk dikerusi berhadapan dengan Olivia . Ditenungnya wajah anak gadisnya itu .

" Mummy kenapa ni? Is there something you wanna tell me? "

" Daddy kata malamni jangan keluar sebab dia ada benda nak cakap dengan Olive "

Olivia berhenti mengunyah . Sudu dan garfu juga diletakkan ditepi pinggan . Keluhan kecil dilepaskan . Dia tahu kalau daddy mahu bercakap dengannya pasti benda yang tidak pernah dia suka .

" Daddy nak apa? Dia nak marah Olive sebab asik keluar malam and then clubbing and drunk? "

" No I dont think so but maybe dia akan sentuh pasal tu sikit "

Olivia menyambung makannya , walaupun selera nya tiba tiba hilang tapi demi menjaga hati mummy , dia menghabiskan juga makanan itu .

*****

Bunyi kereta diluar menandakan daddy telah pulang . Huh awal nya? Baru pukul 8 dah balik? Penting sangat ke apa yang dia nak cakap tu sampai perlu pulang dari office awal?

Pintu dikuak . Olivia hanya mengendahkan sahaja daddy nya itu . Dia tetap tidak mengalihkan fokusnya dari movie 'Twilight' yang dipasangnya di televisyen . Biarpun movie itu telah ditontonnya lebih dari 5kali , dia tetap tidak pernah bosan dengan movie kegemarannya itu . Nobody boleh tolak Edward Cullen kan?

" Haa Olive , glad to see you at this time . Selalunya kan .. "

" Daddy nak cakap apa? No need nak berkias dengan Olive . I know already , I jarang ada kat rumah time macamni . So then , takpayah laa nak membebel . Ada kat rumah salah , keluar pun salah err "

Dato' Mukhriz hanya menggeleng mendengar rungutan anak nya itu . Oh yaa , nama sebenar Dato' Mukhriz ialah Mike tapi setelah dia masuk islam , dia menggunakan Mukhriz sebagai nama melayunya .

" Daddy nak Olive bawak someone yang boleh dijadikan suami jumpa dengan daddy dalam masa dua minggu . Kalau tak daddy nak kawinkan Olive dengan anak kawan daddy "

Olivia terkedu . What? Kawin? Arrange by daddy pulak tu err jangan harap!

"Daddy , I'm only twenty and you asked me to find future husband? I'm still studying! Its not fair! "

Olivia telah pun berdiri sambil kakinya dihentak hentak ke lantai . Geram sungguh bila daddy nya bercakap tentang kawin . Aku muda lagi lah!

" No . Kawin muda lah bagus . Elak daripada zina , dah laa you tuu asik clubbing , balik lewat malam and then mabuk . People are talking bad about Dato' Mukhriz's daughter , takkan daddy nak diam je! "

" You lebih pentingkan apa yang people talk bad , how about my feelings? Daddy nak Olive kawin masa umur muda macamni? I still want to enjoy my single life la! "

" Decision daddy kali ni muktamad . Daddy taknak nanti one day you balik malam and then menangis kata you dah kena rogol . Masa tu nothing you can regret dah "

Kali ini Olivia betul betul terkejut dengan apa yang dikatakan daddy nya . My own daddy , darah daging , tak percaya yang aku boleh jaga maruah aku? How could him!

" Okay then . Fine! Olive akan buktikan dekat daddy yang Olive boleh bagi bakal menantu yang menepati ciri ciri dan yang paling penting dia boleh bimbing Olive . cuma satu je Olive mintak , I need one month "










HFL ❤

Heartbreaker First Love ✔ | EDITWhere stories live. Discover now