86

1.8K 151 6
                                    

آنا كارولينا من باريس ، فرنسـا بتقول :
" ماما دايمًا بتشتكي من إنها مش بتنام كويس بسبب الكوابيس اللي بتهاجمها كُل يوم ، بس عُمرها ما حكت لنا هيّ بتشوف إيه في الكوابيس دي ، كانت رافضة تمامًا تحكي !
في يوم كُنت أنا و هيّ في مول مشهور بنتغدي ، قعدتها علي ترابيزة في الفود كورت ( مُجمع المطاعم ) و رحت عشان أجيب حاجة ناكلها من واحد من المطاعم المشهورة لكن لمّا رجعت فوجئت بنظرة رعب غريبة علي وشها !
سألتها إيه اللي حصل ، إبتسمت إبتسامة شاحبة و هي بتقولي إن مفيش حاجة حصلت و إنها بخير ، بدأنا ناكل و كانت لسّه شاردة و مش مركزة بس عادي يمكن حصل حاجة ضايقتها و أنا بجيب الأكل
و إحنا نازلين علي السلم الكهربائي بعد ما خلصنا كُل حاجة ، كانت ورايا بسلمة فلفيت عشان أكلمها و فوجئت براجل شكله مُخيف و لابس لبس غريب واقف وراها ، كان حاطط إيديه علي رقبتها كأنه بيخنقها و لمّا حس إني شفته بصلي بنظرة مُخيفة كُلها حقد و شر قبل ما يختفي تمامًا كأنه مكانش موجود ، نظرة عُمري ما هنساها أبدًا ، ماما لمحت نظرة الخوف اللي علي ملامحي و سألتني بقلق إيه اللي حصل ؟
حكيتلها اللي شُفته و وصفتلها شكل الراجل اللي إختفي ، بدأت تعيّط بخوف و هيّ بتقولي إن دا شكل الشيطان اللي بيطاردها في كوابيسها كُل ليلة و بيحاول يقتلها !
.
.
.شرح

مرض الذهان Psychosis هو مرض بيسبب خلل عملية التفكير المنطقي والإدراك الحسي.

أعراض الذهان

   1. الهلوسة: وهي استلام حسي في غياب محفزات خارجية. ممكن ان تحصل في اي حاسة من الحواس الخمسة، السمع أو النظر أو اللمس أو الذوق أو الشم، ممكن ان تكون بسيطة مثل ان يرى الإنسان اضواء أو الوان أو يسمع اصوات، أو ان تكون أكثر تعقيدا اي ان يسمع موسيقى أو يرى اناس أو حيوانات وغيرها. أهم الهلاوس في الذهان هي الهلوسة السمعية، حيث يسمع المصاب اصوات قد تكون لشخص واحد أو لعدة اشخاص، وقد تتحدث هذه الأصوات عنه أو تتحدث معه، وقد تعلق على ما يفعل وعلى الأغلب تستهزئ منه مما يسبب له التوتر، أو انها تأمره بالقيام بأعمال معينة قد تكون مؤذية.
   2. الأفكار الوهمية: قد تكون أفكار طارئة (تسمى أولية) ليست لها خلفية، أو أفكار ثانوية تكون متأثرة بخلفية الإنسان
   3. الخلل في التفكير: يكون التفكير غير مترابط وغير مرتب في كلامه وفي كتابته. وفي الحالات الشديدة يكون الكلام عبارة عن كلمات لا علاقة لها ببعضها تسمى سلطة الكلمات.

كما أنه يكون غير مرتبط بالواقع ، وحكمه على الأمور غير صحيح ، وربما يفتقد البصيرة جزئياً أو كلياً ، وربما تكون هنالك تصرفات غير مقبولة اجتماعياً ، كما أن اضطرابات النوم شائعة بين هؤلاء المرضى.

المؤسف إن المرض العقلي ممكن أن يكون وراثي، وممكن زراعته في عقل شخص وهو ما حدث مع بطلة الصة التي تربت مع أم لم تتلقى العلاج وأكيد على مر حياة الطفلة غرزت فيها بذور أفكار الأم حتى نمت، أما سبب ظهور الحالة على الإبنة فهول الضغط العصبي الرتيب الذي مارسته الأم طوال حياة الإبنة، مع ظروف تربية الأبنة فرأت أن الحالة التي فيها أمها هي ذلك الشيطان الذي يخنقها..

حالة زهان لم تلقى العناية الناسبة أنتجت حالة زهان أخرى للأسف لن تلقى العناية وهكذا إلى أن يتحول الأمر لكارثة ويصبح هناك ضحايا، أو يتحول إلى ما هو أكبر من ذلك....

#بتاع_الرعب
#حدث_بالفعل
#قصص_حقيقية_حول_العالم
#هالويين

قصص رعبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن