(16) - Jiran

9.6K 355 8
                                    

" kau sampai KL pukul berapa ? " kata Affin sambil meminum milo ais

"Tak lah aku baru je sampai, tak sempat letak barang dulu. Terus jumpa kau ni " kata Haikal. Suaranya berjaya di kawal walaupun hatinya amat gundah gulana. Sangat sangat.

Affin memandang Haikal dalam. Bukan dia taktau apa tujuan Haikal balik. Apalagi kalau bukan pasal Anna. Cutinya bukan lama pun, sabtu ahad. Cuma mamat ni kental betul habis waktu praktikal terus drive ke KL and then drive balik ke Johor ahad ni. Demi adiknya yang tidak tau khabar beritanya lagi..

"You should rest dulu bro. Ni sekarang pukul 9 lepak lepak pukul 11 rumah kau pun 30 minit dari sini " kata Affin. Rasa bersalah pula buat Haikal begini. Dia drive all the way from Johor dengan harapan ada good news, tapi hampeh. Batang hidung goodnews pun lama tak jumpa

Haikal mengeluh. Tak mampu rasanya nak melengah lengahkan masa.

" shoot. Ada apa apa berita pasal Anna tak ? " kata Haikal . Tidak senang duduk dibuatnya mengingatkan Anna yang hilang nak dekat masuk 9 hari ni. How is she ? Dah makan ? Dah mandi ? Cukup pakai ?

Affin menggeleng lambat. Haikal jelas sekali kelihatan hampa dengan reaksi Affin. Anna memang diculik tanpa meninggalkan jejak. Penculik itu memang mahir dalam hal hal membersihkan bukti

" kau..kau tak rasa ke ni kerja si psiko tu ? " kata Haikal. Memang dari dulu lagi dia mempunyai naluri yang kuat mengatakan Amar yang menculik Anna, tapi naluri tinggal naluri, dia tidak boleh terus menuduh Amar.

" aku pun ada fikir macam tu..." kata kata Affin terhenti.

" then? We should find him "

" tapi...aku ada jumpa dia 2 hari lepas kt 7e. Tapi dia pun aku tengok innocent semacam je. Cara dia cakap pun, melambangkan dia tak minat nak cakap pasal Anna "

Haikal terkejut " kau jumpa dia ? Dia kata apa ? Weh asal tak bagitau awal awal ni ? Cerita ah "

" dia kata dia dah dua bulan pindah australia. Malam aku jumpa dia pun, dia baru sampai Malaysia. Tu pun nak setelkan kerja dia apa tah kt sini and dia kata lagi, dia dah moveon dengan adik aku. Dua bulan dia pergi , dua bulan dia tak jumpa adik aku. Dia kata camne dia nak culik Anna kalau masa Anna kena culik pun dia kat Australia "

" dia kata benda tu 3 kali beb. Aku tengok dia pun mcm memang maksudkannya. Dia memang fcked up lah bila aku tuduh dia sbb dia dah lupa dah pasal Anna dan kt sini ttibe dia jadi mangsa. Pastu dia kata dia takkan balik malaysia dah sebab balik balik je kena tuduh ha macam gitu la " sambung Affin lagi?

" kau percaya dia weh ? We all know he is psycho. Dia boleh buat apa saja asalkan dia selamat " Haikal jelas tak puas hati dengan cerita yang disampaikan oleh Affin

" memanglah aku ragu ragu. Tapi kita pun tak nampak Amar around even dia kata dia pindah 2 bulan lepas, tapi sebulan sebelum dia pindah pun kita tak jumpa dia weh. Like Anna pun dah mula bebas time tu. Make sense lah statement dia dah move on tu sebab orang psiko ni, seminggu pun dia tak boleh tahan. Ni dia aku cakap Anna hilang, muka dia macam taik tau? Tiada perasaan langsung "

Haikal terdiam sejenak. Walaupun cerita Affin tadi memang masuk akal, tapi nalurinya masih menidakkan untuk membuang Amar dari list penculik Anna. Cuma bukti sahaja tidak ditemui lagi

" dahlah, kita pun dah lama tak jumpa. Teka teki pasal Anna ni memang takkan habis malam ni jugak. InshaAllah she will be okay. So kau macam mana praktikal ? "

Haikal mengangguk. Kesian juga dia sebagai kawan baik Affin, balik balik menyerabutkan otak Affin lagi. Let it go... Anna safe inshaAllah

***

Mr. Psycho Guy Where stories live. Discover now