11

2.8K 175 78
                                    

"Apa maksud cikgu tak boleh jawab?"soal Ali pada dirinya sndiri.Kemudian,Ali memandang ke depan untuk melihat jawapan Rudy.

Ali menepuk dahinya apabila membaca jawapan Rudy kerana jawapan yang ditulis Rudy sangatlah merepek mengalahkan pelajar kelas-kelas hujung(-_-!Slalu jadi pada diriku yang mlang ni).

"Maafkan saya cikgu...Saya akan berusaha untuk selesaikan soalan ni!"ujar Rudy dengan penuh semangat sekali.

"Ini dah kali ke-80 kamu cakap ayat yang sama!Bilalah kamu nak berubah Rudy?Kamu ni dahlah ketua pengawas tapi Math ke longkang!"marah puan Munah di hadapan seisi kelas sehingga kebanyakan pelajar mula mentertawakan Rudy.

Ali yang melihat Rudy menundukkan kepalanya menahan malu berasa simpati dan ingin membantunya tapi apa perlu dia lakukan.

Tiba-tiba Ali mendapat satu idea.

Ali mengambil tabletnya dan membuka satu application dan menghack tablet puan Munah yang penuh dengan soalan matematik(Imaginelah sendiri😂)dan menukar soalan 20 kepada soalan yang bersesuaian dengan jawapan Rudy.

"Tak sia-sia aku study ASK sampai pukul 4 pagi...Hehehe..."desis Ali sambil tersenyum nakal.

Setelah berjaya mengubah soalan itu,Ali meletakkan tabletnya di atas meja dan terus mengangkat tangannya.

"Cikgu!"panggil Ali dengan suara lantangnya.

Puan Munah serta seisi kelas menoleh ke arah Ali dengan pandangan yang pelik.

"Jawapan yang Rudy tulis tu betul!Tapi...Cuma soalannya saja yang salah cikgu!"jelas Ali dengan tujuan untuk membela Rudy.

"Ali!Apa yang kamu merepek ni?"tanya puan Munah yang tidak memahami situasi.

"Maksud saya,cikgu salah salin soalan...Soalan yang sepatutnya mestilah begini"jelas Ali dan menuju ke hadapan,mengambil pen elektronik puan Munah dan memberi penjelasan.

"Soalan yang sepatutnya ialah...
'(p-3)²+5(p-2)'tapi cikgu tulis begini
'(p-4)²+5(p-2)'jadi bermakna soalan cikgulah yang salah sebab..."jelas Ali dan mula membuat semula jalan kira yang Rudy buat tadi.

20.(p-3)²+5(p-2)

(p-3)(p-3)+5(p-2)
p(p-3)3(p-3)
p²-3p+9+5p-10
p²+5p-3p-3p+9-10
=p²-p-1

(Ni soalan curi kat buku Math😂Sape satu skolh dengan author mesti thu cikgu mne yang suka bagi soalan macam ni😂fakhirahusna kn weh?😂)

"Dan...Betullah jawapn Rudy iaitu p²-p-1.Cuba cikgu periksa semula soalan dalam tablet cikgu tu"saran Ali sambil menunjukkan tablet yang terletak di atas meja guru.

Puan Munah segera memeriksa soalan di dalam tabletnya dan hampir terkena serangan jantung kerana apa yang dikatakan Ali itu betul.

Puan Munah memandang Ali dan Rudy secara berganti-ganti dan berdehem untuk mendapatkan perhatian mereka berdua.

"Ehem!Jadi...Rudy"panggil puan Munah.

"Ya saya"jawab Rudy.

"Saya...Ingin memohon maaf kerana memarahi kamu.Betul kata Ali,saya tersalah salin soalan.Sekali lagi,maafkan saya"puan Munah memohon maaf kepada Rudy atas 'kecuaiannya' menyalin soalan matematik.

Rudy hanya tersenyum mendengar permohonan maaf puan Munah manakala Ali sudah bersorak gembira dalam hatinya.

"Yess!!Berjaya!"sorak Ali dalam diam.

"Kamu berdua boleh duduk semula di tempat kamu...Saya...Nak ke tandas sekejap..."ujar puan Munah mempersilakan Ali dan Rudy untuk duduk dan terus 'berlari' keluar kelas.

Ali dan Rudy duduk di tempat masing-masing manakala semua kawan-kawannya memandang mereka berdua dengan tatapan tidak percaya.Terutama sekali Iqmal yang merupakan anak murid kesayangan puan Munah.(TUIII!😂)

"Apakah?!Puan Munah tak pernah buat silap sebelum ni!!Macam mana ini boleh berlaku!!!"jerit Iqmal di dalam hatinya.

"Ish!Tak percaya betul!Puan Munah yang perfect gila tu pun boleh buat silap?!Pergh!Tak percaya betul!!"ujar Jet dengan matanya yang terbuka luas dan tak henti-henti memandang whiteboard dihadapannya.

"Well...Nobody perfect in this world"jelas Alicia ringkas.

"Ha ah!Lagipun dah jadi warga emaskan...Mestilah ada sikit-sikit nyanyuk...Kau kena faham dia tu dah tua..."tambah Moon sambil memflipkan rambutnya.

"Eh habis tu,macam mana puan Munah boleh melompat dari bumbung ke bumbung untuk kejar Shah dan Riz??"soal Iman sambil membuat pose ala-ala sedang berfikir.

"Ha!Yang tu aku tak tahu"jawab Moon ringkas.

"Korang ni tak habis-habis mengata cikgu"ujar Roza tiba-tiba sambil menahan gelaknya.

"Kitorang bincang,bukannya mengata"jawab Jet selamba.

*Sementara itu di tandas guru perempuan*

Kelihatan puan Munah sedang menangis meraung-raung seorang diri sambil memeluk sapu tangan kesayangannya akibat malu di hadapan semua anak muridnya.

"Huhuhu...Malunya aku...Kenapalah semua ni berlaku pada aku ye Somi??"tanya puan Munah pada sapu tangannya yang bernama Somi tu.

"Aku tak boleh mengalah!!Aku kena kuat!!Mana Super Munah Ninja perkasa yang menjadi idaman semua tu!!"ucap puan Munah memberikan kata-kata semangat pada dirinya dan bangun untuk keluar dari tandas itu.

Tapi tiba-tiba saja puan Munah tersandung hingga menyebabkan sapu tangan kesayangannya terjampak ke dalam tandas.Puan Munah cuba mengambil sapu tangannya tapi malangnya tertekan tombol 'FLUSH' mengakibatkan sapu tangannya lenyap entah kemana.Puan Munah cuba mencari sapu tangannya tapi akubbat saiz tandas yang kecil dan badan puan Munah yang agak gemuk,puan Munah tersangkut di situ dan tak boleh keluar.

"Tolong!!Sesiapa tolonglah aku!!Huhuhu!!"tangis puan Munah seorang diri.

To Be Continued

Ehehe...😅Mrepek Betullah...😂Sebenarnya author tak thu nak tamatkn chapter ni mcm mne sbb tulah bagi penamat yg mrepek😅😅Maaf klau tak memuaskan😅

ʙᴇᴄᴀᴜsᴇ ʏᴏᴜ ᴀʀᴇ ᴍʏ ᴛᴏᴘ sᴛᴜᴅᴇɴᴛ (ʀᴜʟɪ ғᴀɴғɪᴄ) ✓Where stories live. Discover now