BAB 25

2.3K 36 0
                                    

KEADAAN dalam kereta tersangatlah sunyi sepi hanya corong radio yang bertemankan mereka berdua. Dj radio pun satu mainkan lagu sedih memang kena situasi laa . Aimien pun memandu dengan kadar yang sangat laju sehingga terbit rasa takut dalam diri Arissa.

Dalam hati Aimien dia sangat marah dengan tindakan isterinya untuk mempercayai orang luar dari dirinya. Akibat terlalu geram dia menekan pedal minyak dan kereta meluncur dengan laju. Arissa tidak menyuara tindakan suaminya takut takut kalau dia ditengking.

Arissa disebelah mengurut dadanya. Sangat takut kalau-kalau ada kereta yang memotong mereka atau ...... Dan yaa , ada lori besar yang memandu arah bertentangan dengan kereta mereka. Arissa dah menangis.

Aimien cuba brek dan mengelak . Hampir saja mereka dilenyek oleh kenderaan berat tu. Hon lori tersebut masih lagi kedengaran mungkin berpesan suruh berhati-hati. Aimien memandang Arissa yang selamat duduk dekat dashboard .

"Arissa , kau ok?" Soal Aimien risau. Takut juga kalau apa-apa jadi.

Arissa mengangkat mukanya dia memandang Aimien dengan pandangan yang tajam dan bertemankan air mata.

"Kalau awak nak mati , mati la sorang . Jangan ajak saya . Banyak sangat ke pahala awak sampai nak bunuh diri dan bunuh saya? Kalau kita kena lenyek dengan lori tu awak rasa kita hidup!" Hambur Arissa . Sejujurnya dia sangatlah takut untuk berhadapan dengan situasi cemas. Air mata semakin galak turun.

"Aku ... Aku mintak maaf" ujar Aimien tak sangka tindakannya buat Arissa takut sebegini rupa. Melihat Arissa yang masih teresak-esak , Aimien menarik tubuh Arissa masuk dalam dakapannya.

"I'm sorry , Arissa" dicium ubun-ubun isterinya yang berlampik selendang. Sejak dia kembali ke rumah mentuanya sebagai isteri dia telah berubah. Berubah dari segi pemakaian.

"LAMBAT balik pergi mana?" Soal mama . Pelik la juga diorang keluar sekali dan semua orang dah sampai kecuali Aimien dan Arissa.

"Singgah kedai tadi , mama" bohong Aimien.

"Hmm , takpe la . Naik la dulu rehat-rehat" Aimien mengangguk . Aimien melangkah untuk masuk kedalam biliknya begitu juga Arissa.

Aku baring diatas katil , Aimien pula mandi. Sesungguh kejadian tadi sungguh membuatkan aku takut , takut untuk kelajuan.

Ting

Kedengaran seperti handphone Aimien. Aku mengambil telefon Aimien untuk melihat siapa yang text petang-petang ni.

Hampir terjatuh handphone dari pegangan tangan aku sebaik saja membaca massage mesra tersebut dari notification . Massage whatsapp dari number yang tidak dikenali? Buat apa dia mesej Aimien? Bersayang-sayang bagai? Aimien curang? Itu yang bermain difikirannya. Mesej tu masih tidak diberi bluetick .

Aimien yang keluar dari bilik air memandang Arissa yang bermain dengan telefonnya.

"Kau buat apa dengan phone aku?" Teguran Aimien membuatkan Arissa terkejut. Pantas Arissa menggeleng . Aku meletakkan semula telefon itu dan bergegas masuk ke dalam bilik air. Sebelum tu ambil tuala dulu.

Aimien memandang riak wajah Arissa yang seperti terkejut itu dia segara mencapai telefonnya. Aplikasi whatsapp dibuka.

Unknown number
-sayanggg , busy tak ? Jom keluar.

Aimien menggaru kepalanya yang tidak gatal . Perempuan mana ni ? Salah number kut. Dia membiarkan mesej itu. Pintu bilik air dipandang. Satu masalah datang. Kenapa laa kau dungu sangat Arissa pergi percaya cakap minah senget tu. Ujar Aimien dalam hati. Dia menghela nafas berat.

Friendly-Dingin Itu Suamiku ✔️Where stories live. Discover now