BAB 35

2K 45 0
                                    

MASING-MASING melepaskan nafas lega. Haniey ok. Cuma masih belum sedar. Aimien dah bawak balik Arissa. Harith dan umi saling menjaga Haniey. Adik-adik Haniey balik dijemput oleh paklong mereka. Diorang kena pergi sekolah sebab kena paksa dengan umi. Kalau ikutkan hati nak je duduk hospital jaga kakak.

"Harith" panggil umi. Harith baru meletakkan kepala diatas sisi katil Haniey terus mengangkat.

"Ye, umi. Umi lapar ke?" Soal Harith.

"Tak, umi nak cakap sikit dengan Harith" Harith mengangguk dan bangun dari kerusi dan melangkah ke arah sofa yang diduduki umi.

"Harith, Haniey ada bagitau umi."

"Bagitau apa?" Dengan sabar Harith menunggu.

"Sebelum dia balik rumah dia, dia ada bagitau umi yang dia sayang sangat kat Harith. Dia cakap yang dia serba salah bila selalu tolak bila Harith nak kahwin. Haniey kata dia ada satu benda yang dia tak dapat lagi dan dia janji kalau dia dapat dia akan kahwin terus dengan Harith. Tapi umi tak tahu apa yang dia nak tu. Masa dia nak bukak butik dulu umi nampak yang dia berusaha, masa dia nak majukan butik pun umi nampak yang dia keja siang malam. Tapi kali ni umi tak nampak apa langsung. Dia cakap dia tengah gigih. Umi tak tahu apa yang dia gigih sangat tu. Umi harap Harith dapat sabar lah dengan Haniey. Dia takut kalau dia hilang Harith. Haniey pernah dikecewakan umi harap Harith tak buat macam tu" dihujung ayat umi tersenyum tawar memandang Haniey yang terlentang atas katil.

Harith rasa bersalah menghimpit dirinya. Mesti sebab dia yang Haniey kemalangan. Mesti sebab dia Haniey terlantang atas katil. Kalau tak disebabkan pergaduhan kecil tu mesti Haniey masih sihat.

"Baik umi, walau apa yang terjadi Harith akan tunggu Haniey. Akan jaga Haniey. Umi jangan risau" balas Haniey. Dia janji walauapa pun yang menghalang dia tetapkan berusaha untuk menjaga Haniey.

"Hahahaha, baiklah. Harith rehat atas sofa ni. Biar umi jaga Haniey. Esok Harith nak pegi kerja" balas umi.

"Takpe, kita sama-sama jaga Haniey.

"ARISSA" Arissa hanya buat tak tahu bila Aimien menanggilnya.

Dari dalam kereta lagi Arissa abaikan Aimien. Aimien dah mati kutu tak tau nak buat apa.

"Aimien. Tolong, saya nak tidur." Ujar Arissa geram. Aimien terdiam bila dengar nada suara isterinya yang hendak marah tu.

"Dan tolong pesan dekat Balqis. Stop send mesej ugut dekat saya. Jangan risau saya akan benarkan awak kahwin dengan dia. Dan ceraikan saya bila anak saya dah keluar. Dan saya mintak kita pindah cepat sikit sebab taknak mama dan lain syak kita macam ni" Arissa terus tidur membelakangi Aimien. Tahu berdosa. Tapi hati dia sakit sangat. Perlahan-lahan air mata jatuh. Sakit sangat. Tambah pula dengan keadaan dia tengah mengandung.

Aimien mengeluh.

"Arissa, sorry aku buat kau terluka. Sumpah aku takde niat. Aku sayang kau, sayang baby. Aku buat macam ni sebab taknak Balqis ganggu kita. Dan Arissa tolong percaya aku. Semua mesej tu Balqis nak hancurkan kita. Percayalah Arissa. Percaya aku" bergetar suara Aimien. Dia pun turut baring dan membelakangi Arissa.

Arissa yang mendengar memejam lagi matanya. Membiarkan air mata mengalir. Sama ada hendak percaya atau tidak dia berbelah bagi.

Arissa mengalih badannya menghadap Aimien. Belakang Aimien diusap perlahan. Aimien hanya membiarkan bila merasa ada tangan menyentuh belakangnya. Dan mereka berdua tertidur.

"IBU, please. Jangan buat kecoh kat sini" Harith menegur ibunya bila Puan Husna sibuk nak masuk lawat Haniey. Dahla datang dengan Hana ni. Haih.

Friendly-Dingin Itu Suamiku ✔️Where stories live. Discover now