2 0 1 7 | dua puluh empat

3.2K 91 2
                                    

"Terima kasih sebab tak ambil kesempatan terhadap saya masa tu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Terima kasih sebab tak ambil kesempatan terhadap saya masa tu. Tapi saya tak selesa dengan sikap Encik Khairi sekarang. Sekali lagi saya mintak, tolong jangan sesuka hati nak pegang-pegang saya." Suaraku tegas walaupun bergetar. 

Ya, memang aku takut. Baru sekejap tadi Ujang menyerangku lagi; walaupun kali ini cuma dengan kata-kata tapi cukup buatkan aku rasa jijik dan terancam. Kewujudan Encik Khairi, dengan perangai miangnya, hanya menambah ketakutan yang aku rasa. Kalaulah ada seseorang saat ini... Kalaulah ada Haden...

"Sayang?"

Aku dan Encik Khairi menoleh serentak ke arah satu suara lelaki dari luar gazebo. "What are you doing here??" soalku dengan suara perlahan. 

Tak mungkin Haden berada di depan mataku saat ini. Tolonglah... babak macam ni hanya masuk akal dan diterima dalam novel atau drama petang-petang saja. Kat dunia nyata takkan semudah ni orang nak muncul tiba-tiba pada waktu yang tepat. Dunia ni besar! Kebarangkalian untuk Haden juga tiba-tiba nak beriadah di sini, pada waktu dan tarikh yang sama aku berjumpa Ujang, adalah tersangat tipis.

Ya, memang aku terharap dia ada dengan aku tadi tapi dalam masa yang sama, aku sedar ia tak mungkin akan terjadi. Tapi macam mana nak jelaskan kehadirannya di depanku saat ini? Yang lagi mencemaskan, kenapa dia panggil aku sayang??

"Sorry, abang lambat. Dah lama ke tunggu?" tanya Haden lalu naik juga ke gazebo merapati kami.

Aku cuma memandangnya terkebil-kebil. Satu; kenapa Haden boleh tiba-tiba muncul di sini? Kedua; kenapa dia panggil aku sayang? Ketiga; kenapa dia bercakap Melayu denganku? Dengan pelat-pelatnya pulak tu?

"Sorry, bro. Rasa bro salah orang ni. She's with me. Saya tahu dia tak tunggu siapa-siapa pun sebab tadi dia order Uber. Jadi rasanya bro bolehlah jangan ganggu kami," celah Encik Khairi dengan lagak abang kawasan.

Haden sebaliknya sedikit pun tak tergugat. Dia memandang Encik Khairi dengan wajah biasa. "Eh, macam mana saya boleh salah orang pada isteri sendiri? Tak masuk akal."

Mataku yang tadi terkebil kini membuntang. Isteri?? Sebab itu ke dia panggil aku sayang?? Bila masa pulak aku berkahwin dengan dia??

Haden menyorot matanya ke arahku pula. "Dah order Uber ke? You can cancel it. Abang habis urusan kerja tadi terus singgah sini untuk jemput sayang. Nasib baik masih sempat."

Encik Khairi ketawa tiba-tiba. "Bro, pelanduk dua serupa ni. Dia ni belum kahwin lagi, apatah lagi nak tunggu suami jemput pulak. Isteri bro mungkin kat dalam sana, tengah jogging lagi. Apa kata bro masuk dalam cari dia kat sana?"

Haden turut ketawa; bunyinya sinis. "If you know her, I'm sure you know she drives a Bezza. Kalau dia ada kereta, kenapa dia tak drive sendiri ke sini? Kenapa nak pesan Uber? That's because... saya yang hantar dia tadi sebab kebetulan saya nak keluar, ada urusan kerja. She must have thought I was not done with my work, so dia nak pesan Uber untuk balik. Tapi urusan saya sudah selesai awal, jadi saya terus datang sini untuk jemput dia."

Wow. Hanya sepatah itu yang terlintas di fikiran. Aku faham sangat apa yang Haden cuba lakukan. Cliche, tapi skrip, cara pelaksanaan dan lakonannya tiada cela langsung.

Encik Khairi sebaliknya masih tak menerima kenyataan Haden. Dia menggeleng-gelengkan kepalanya. "Tak mungkin. Salah orang, bro. Saya kenal dia ni dah lama. Dia belum kahwin! Tengoklah, cincin pun takde!"

Haden mara selangkah dan mengecilkan matanya. Dia tunduk sedikit ke depan, acah-acah nak berbisik. "Yeah, that's the thing. We married in secret recently; hence no ring on her finger in public. With her being a celebrity novelist, we don't want to attract unnecessary attention to her personal life when she's about to release her fourth novel soon. Aren't we talking about the same lady here, bro?"

Encik Khairi mendengus geram. Haden cuma tersenyum kecil lalu menghulurkan tangannya ke arahku. "Jom balik?"

Encik Khairi tenung tajam huluran tangan Haden. Saat itu barulah aku terlepas dari khayalan sendiri. Aku teguk liur, sambut tangannya dan cuba ukirkan senyuman. "Ingatkan abang lama lagi..."

Senyuman Haden melebar. "I finished quickly," katanya sambil merangkul lembut di pinggangku sebaik aku berdiri di sisinya. Kemudian, Haden pandang semula Encik Khairi yang nampaknya sudah kematian kata-kata. "Anyway, I hope you help to keep this a secret, especially if you really care for her well-being like you seem to be. Thanks in advance for your kind consideration. Now, if you'll excuse us..."

Lalu kami tinggalkan gazebo itu bersama-sama.

PREVIU || Pemuja HerogaWhere stories live. Discover now