BAB 6

643 66 27
                                    

AliYa
-----------------
"Satu Iris, Dua Pengguna"
.
.
.

"WOAH!" Ali mengurut dada apabila berjaya menstabilkan diri setelah hampir terjatuh tadi. Sudahlah mahu lambat ke sekolah, sempat pula mahu rebah tadi.

   Nasib tiada orang melihat, kalau tidak... buat malu sahaja. Huhuhu...

   "Alamak. Alamak. Alamak. Alamak. Alamaaak." Ali mengulang katanya dengan laju. Seiring dengan kelajuan kakinya membelok ke lorong koridor yang merupakan jalan pintas ke sekolah.

   "Meow..." Kalut Comot mengejar Ali daripada belakang. Itulah... orang sudah kejut, tidak mahu bangun.

   "Kenapa kau tak kejut aku, Comot?" Ali bertanya kepada kucingnya sambil sibuk berlari.

   Comot menayangkan muka menoya. Kau tengok itu, sempat lagi salahkan dia.

   Sedang Ali cemas berlari, dia langsung tidak tersedar seekor anjing berwarna coklat keorenan sedang meniarap tidur di situ. Ali sudah kalut teramat, tiada masa untuk menoleh ke kanan mahupun ke kiri. Sedar-sedar sahaja, dia terasa tertekan sesuatu menggunakan skuternya.

   "Auuu!" Ali tersentak apabila terdengar gongongan anjing yang kuat dari belakangnya. Takut-takut Ali memaling ke belakang. "Alamak..."

   Anjing itu bangun dengan wajah yang garang ditayangkan. Macam ah long tepi jalan pun ada, cuma ini versi haiwan. Anjing itu mengeluarkan kukunya, bersedia untuk mengejar Ali.

   Ali tidak menunggu terlalu lama. Tidak mungkin mahu menunggu segala isi dagingnya diratah anjing disebut. Mestilah dia lari! Tidak mungkin mahu menari inang pula.

   "Meow!" Comot mengejar acara lumba lari antara anjing itu dengan Ali. Semasa membuka langkah, Comot sempat menghalimunankan dirinya.

   Berasa anjing itu semakin dekat dengannya, Ali cepat-cepat memanjat ke atas bekas besi sampah. Bukan lompat ala superhero tetapi naik pun terkial-kial. Dengan sekali skuter bawa ke atas.

   "Maaflah sebab terlenyekkan ekor kau... tapi aku kena pergi sekolah ini. Kau tak kesian dekat aku ke? Lagipun penat berlari awal pagi ini!" Ali membebel panjang pada anjing tersebut. Macamlah anjing itu memahami.

   Anjing itu tidak mempedulikan bicara Ali, sebaliknya pergi melompat ke arah bekas sampah yang besar itu. Terus panik Ali lompat ke bawah bersama skuternya. Mahu terjatuh pun.

   "Eh, eh!" Ali menepis seekor lipas yang kebetulan melekat di seluar menggunakan roda skuternya. Orang tengah kena kejar anjing, sempat dia lagi duduk dekat kaki orang.

   "Ah!" Ali memecut ke hadapan tatkala anjing itu melompat ke arahnya. Malang buat anjing itu, tidak fasal-fasal tercium dinding.

   "Woof! Woof!" Anjing itu merenung Ali dengan garang, tidak sabar mahu membela nasib ekornya yang dipijak tadi. Anjing itu bergerak laju ke arah Ali yang sudah naik ke atas kotak yang disusun di tepi dinding koridor.

   "Haaa... apa anjing ini nak?" Ali sudah merengek kecil melihat anjing itu langsung tidak memutus mengejarnya. Terpijak ekor dia sahaja kot. Tidak mungkin sampai hendak mengejarnya macam The Flash.

   Anjing itu berundur ke belakang sebelum merempuh kotak yang dinaiki Ali dengan kuat. Ali kelam-kabut menstabilkan tubuhnya daripada terjatuh. Terkena bulu anjing itu, tidak fasal-fasal kena samak tubuh pula.

   Anjing itu melangkah beberapa langkah ke belakang. Belum sempat dia menyondol kotak itu lagi, Comot mematikan mod penyamarannya. Dari sebelah kotak yang Ali naiki, Comot melompat ke arah anjing itu.

AliYa (EA) Where stories live. Discover now