Bab 6: Salah saya

10.8K 467 2
                                    

"Datin, sebenarnya ini salah saya.Saya yang menyebabkan Rayyan kemalangan," ngaku Diya kepada Datin Sharifah Asy-Syura ibu kepada Syeikh Rayyan Al-Furqaan bin Syeikh Rayyiz Al-Faatir.

"Kenapa salah Diya pula? Cuba terangkan pada saya," tanya Datin Asy-Syura pelik kerana Diya tiada semasa kemalangan itu berlaku.

"Diya minta clash dengan Rayyan sebelum dia kemalangan. Diya tau, dia kemalangan sebab Diya. Maaf datin," terang Diya seray menundukkan wajahnya.

Izzat yang hanya memerhati dari jauh terasa simpati melihat isterinya yang tertunduk lemah.

"Dah takdir Diya. Saya reda dengan ketentuan Allah. Tapi, kenapa Diya minta putus? Beberapa hari lepas saya lihat gembira saja Rayyan bermesej bersama Diya," kata Datin Asy-Syura lemah sebelum mnyuakan soalan kepada Diya.

"Sebenarnya..." belum sempat Diya menyambungkan ayatnya, seseorang keluar dari wad Rayyan. Orang yang dia kenal. Orang yang pernah mencintainya tetapi berkorban cintanya kerana adik kesayangannya. Manusia yang pernah hampir meragut kesuciannya. Syeikh Rayzin Al-Zukhruf, abang kepada Rayyan.

"Diya, aku nak cakap dengan kau sekejap," kata Rayzin lalu mentambar lengan Diya lalu menarik kuat menuju ke tangga kecemasan.

Datin Asy-Syura hanya melihat. Dia tahu yang mereka rapat. Lain pula bagi Izzat yang tidak senang duduk melihat isterinya ditarik oleh seorang lelaki ke kawasan sunyi.

"Kenapa kau clash dengan adik aku huh?! Kenapa??!" tengking Rayzin seraya mencengkam kuat pipi Diya.

Diya mengerang kesakitan apabila dilayan kasar sebegitu.

"Kau tak hargai cinta adik aku kan? Tak apa, biar aku yang membuatkan kau hargai cinta seorang lelaki?!" kata Rayzin sinis.

Rayzin memandang Diya dengan penuh nafsu. Ditilik badan Diya satu per satu. Matanya terhenti di bibir mungil Diya. Bibir yang hampir diciumnya setika dahulu. Perenpuan yang hampir jadi miliknya dahulu. Dia akan milikinya kali ini. Yakin!

Rayzin merapatkan wajahnya dengan wajah Diya. Diya cuba ubtuk menolak Rayzin tetapi tidak mampu dek kudrat seorang lelaki yang terlebih kuat ini.

Tiba-tiba sahaja pintu tangga kecemasan itu dibuka kasar oleh Izzat. Dengan bengisnya Izzat memegang kolar baju Rayzin lalu menarik dengan kasarnya membuatkan Rayzin  terdorong kebelakang.

Dengan pantas Izzat mencium lembur bibir Diya. Tidak pula Diya menunjukkan reaksi marah ataupun ingin menolak. Hanya reaksi terkejut sebelum menutup matanya seakan rela.

Terkejut Rayzin apabila melihat lelaki yang menariknya sebentar tadi mencium Diya. Lagi memeranjatkannya, Diya tak tolak!!

Izzat perlahan-lahan meleraikan ciumannya. Digenggam tangan Diya yang berada di dadanya erat.

Diya dapat rasakan degupan jantung Izzat kian laju. Izzat berdebar? Oh My Gawd!

"Sedap kau je nak rogol bini aku eh?" kata Diya sambil mengepal penumbuknya.

"Bini? Kau jangan nak buat lawak lah bro," kata Rayzin seolah-olah tidak percaya.

Izzat mengeluarkan e-kad kahwinnya lalu dilemparkan tepat ke dada Rayzin. Terkelu Rayzin apabila melihat nama Diya dan juga Izzat di kad tersebut.

"Puas hati kau? Dia clash sebab dia dah kahwin," kata Izzat dengan sinis lalu menarik lengan Diya untuk keluar dari perkarangan tangga kecemasan itu.

Terkejut Datin Asy-Syura tatkala mata menyapa Diya yang menggenggam erat tangan seorang lelaki yang tak di kenalinya keluar dari pintu tangga kecemasan itu.

"Diya, siapa ni?" tanya Datin Asy-Syura memberhentikan langkah Izzat dan Diya.

"Dia, Izzat. Suami Diya. Diya kena clash dengan Rayyan sebab Diya tak nak menanggung dosa menduakan suami. Maafkan saya, datin," kata Diya tenang.

"Tak apa, bukan salah Diya," kata Datin Asy-Syura lembut.

Disalam tangan Datin Asy-Syura sebelum meninggalkan perkarangan hospital.

~///~

Kereta dipandu laju menyusuri jalan raya yang terbentang luas di atas muka bumi ini. Izzat sekejap mengerling ke arah Diya yang tidak berkutik sedari tadi.

"Kau rasa bersalah ke?" tanya Izzat memecahkan keheningan di antara mereka.

"Adalah sikit," jawab Diya.

"Diya, Insha Allah dia okey nanti lepas dapat rawatan dari luar negara. Kita doakan yang terbaik untuk dia," pujuk Izzat seraya menggosok lembut kepala isterinya.

"Kalau dia mampos? Argh, memang saya akan dosa seumur hidup!" jerit Diya kecil.

"Hish, doakanlah yang elok-elok untuk dia. Mulut tu jangan celopar sangat boleh tak? Kau sanggup ke tanggung dosa menduakan suami pulak?" kata Izzat lembut. Sangat lembut membuatkan taik telinga Diya terasa cair.

"Tahu," jawab Diya lemah

"Baguslah lah kalau sayang dah tau," kata Izzat lalu kembali fokus dalam pemanduannya.

'Bapak ah! Dia panggil aku apa tadi? Sayangkan? Sayang?' Diya bermonolog dalam hati.

Diya menoleh ke arah tingkap lalu tersenyum nipis. 'Diya cintakan cikgu." Yakin!

' It might take a year, it might take a day, but what’s meant to be will always find it’s way.'

Mr. Artist ku ✔Where stories live. Discover now