Bab 8: "Kita tepuk sama-sama"

11.5K 463 8
                                    

Terus Izzat bangun dari duduknya. Dia memandang Diya pelik. Lagi pelik apabila Diya mencapai tangannya.

"Kita tepuk sama-sama ea?" soal Diya lalu menepuk telapak tangannya dengan telapak tangan kiri Izzat.

Muka Izzat nampak blur sangat. Tengah loading agaknya.

"Are you just..." terhenti kata-kata Izzat. Dia tak mahu syok sendiri.

"A'ah. Saya lamar cikgu ni. Cikgu nak terima ke tak ni. In 3 seconds. 1...2..." terbantut kiraan Diya apabila Izzat menciumnya pula.

So thats mean, he say yes!

~///~

Esok Diya ada kelas tambahan dan juga latihan olahraga! Dan esok juga mereka akan ke kampung Izzat di Melaka! Nasib jalan tak jauh.

"Sir, esok nak pergi kelas dengan latihan ke?" tanya Diya yang sedang sibuk memgemas beg untuk ke kampung esok.

"Kalaupun kita nak pergi UK sekalipun, aku akan pastikan yang kita dapat flight after class. So, kelas dan latihan tetap pergi. Dah lah kelas aku esok. Jadi, jangan nak mimpi lebih-lebih," kata Izzat seraya menepuk lembut peha Diya lalu mengambil tuala di penyangkut dan berlalu ke dalam bilik air.

"Ala, Sir!" jerit Diya kecil.

"No,No.....No!" balas Izzat dari bilik air.

~///~

Izzat yang terjaga dari tidurnya yang lena akibat kucing yang bergaduh di luar rumah. Kuat lagi! Asal tak kejut saja satu Malaysia ni pergi gelanggang WWE kucing? Memekak je.

"Baru pukul 4 pagi ni. Esok nak bangun awal. kucing ni pon satu, nak kejut sekalipon, lepas subuh tak boleh ke?" bebel Izzat seorang diri di atas katilnya.

Dengkuran halus milik Diya membuatkan Izzat menoleh ke arah Diya yang lena sambil memeluk anak patung zirafahnya.

"Kita tepuk sama-sama. Janji!" kata Izzat lalu mencium dahi Diya sebelum melelapkan matanya kembali sambil memeluk pinggang Diya erat.

Beep....Beep.....Boooooom!

Jam loceng dalam bilik pasangan suami isteri itu meletop. Dah lah jam macam budak-budak. Sapa yang beli? Diya lah. Izzat ni susah nak bangun pagi, jadi Diya beli yang memekak lebih sikit. Kasi bangun laki dia tu.

"Huargh!!" Diya mengeliat di atas katil sebelum menutup loceng jam itu.

"Nanti lah sir bangun. Pergi mandi dulu. Nanti kejut sir tau," kata Izzat yang masih menyelubungkan dirinya di dalam comforter.

"Ye lah. Hari-hari pon macam ni. Apalah liat sangat nak bangun," bebel Diya pendek seraya menepuk lembut lengan Izzat.

"Hmm..." jawapan pendek dari Izzat.

~///~

Diya berlari ke kereta untuk mengambil buku komputer riba Izzat. Ini namanya mendera isteri kesayangan! Dia yang tertinggal, Diya yang kena.

"Diya, please take my laptop in my car. Right now! " arah Izzat sebelum Diya berlari mengambil laptop itu.

"What me? Saya baru duduk sir. Orang lain tak ada ke?" tanya diya tidak berpuas hati kerana baru sebentar tadi dia berlari ke bilik Izzat untuk mengambil buku kerja rakan sekelasnya.

"Or else, you wanna stand outside. Choose, dear. I'm serious!" ugut Izzat.

"Fine!" bentak Diya lalu berlari ke pejabat Izzat semula untuk mengambil kunci kereta lalu berlari pula ke car park. Ambil sahaja laptop itu, Diya terus berlari ke kelasnya lalu memberikan kepada Izzat. Tercungap-cungap Diya dibuatnya.

"Okay good. Asal penat sangat ni? Nampak tak yang kau dah lama tak buat latihan. Pemalas punya budak," kata Izzat sambil matanya menikam mata Diya.

Baru sahaja Diya ingin melabuhkan punggungnya, Izzat mengeluarkan arahan yang ke tiganya.

"Ehem, darling. You tak lock balik kereta I eh? Kalau hilang macam mana? You nak bayar ke?" kata Izzat seolah memerli.

" Tak apalah kalau hilang sekalipon. Sebab I punya tanggungjawab bukan ke atas parent I. Adalah nanti my beloved husband bayarkan. Dia tu kaya. An artist," jawab Diya kena batang hidung si Izzat semula. Hamik kau.

"Nur Adiya Sufiyya!! Out of my class! Right now!" arah Izzat dengan muka yang bengis.

Berderai tawa pelajar 5eko1 apabila melihat Diya bertapa di depan kelasnya.

~///~

Terkejut Diya apabila melihat Eryn yang sedang merangkul erat leher Izzat. Dah lah mereka berdua sahaja.

"Ehem! Kot ya pon nak berdrama, dah tak ada hotel ke kat Malaysia ni. Kelas pon jadi," kata Diya membuatkan Izzat yang membelakangi isterinya itu terus berpusing.

Okey, sumpah berderau darah dengar suara Diya. Izzat cepat-cepat menolak tubuh Eryn yang terlalu hampir dengannya. Matilah!

Diya terus meninggalkan kelas itu dengan langkah yang laju. Sampai sahaja di parkir kereta, Diya terus membuka enjin lalu duduk di kawasan penumpang di sebelah kawasan pemandu.

Izzat berjalan dengan segera sebelum melatakkan beg laptopnya di dalam tempat duduk penumpang di belakang.

"Diya..." Izzat bersuara apabila Diya hanya mendiamkan dirinya hampir 10 minit.

"Actually its just misunderstanding here. Dia paut leher aku sebab kaki kejang tu je. Sumpah aku tak buat apa-apa yang lain," terang Izzat bersungguh-sungguh.

"Cuba kalau cikgu in my shoes. Apa cikgu buat? Marahkan? Betina tu pon dah tak de benda lain lagi nak paut. Gatal! Perempuan murahan je buat macam tu. Sial lagi perangai!!" kata Diya dengan diiringi kata-kata kesat.

"How much need I tell you, I hate jelousy! Can't you understand? I'm tired of this! You better sit at the back before I yell you more!" kata Izzat keras cuba menahan marah.

Kereta diberhentikan di tepi lebuh raya Plus. Diya dengan bengangnya memghempas pintu kereta dengan kuat lalu mengambil sweater Izzat yang berada di seat belakang dan menutup mukanya.

Izzat tahu yang Diya sedang menangis. Izzat tak reti nak kawal perasaan panas barannya. Nasib baik juga bawa Audi A7 kalau tadi bawa kereta Honda CRZ, mana nak campaknya Diya tu. Ada yang budak tu duduk di atas bumbung. Bukannya boleh percaya sangat dengan Izzat ni. Otak mereng sikit.

Hampir 2 jam lebih perjalanan dari Bukit Tunku ke bandaraya Melaka. Kereta dipandu perlahan kerana takut diikutkan perasaan ada yang masuk lombong.

Dikerling Diya yang lena di tempat duduk penumpang di belakang. Izzat pula rasa kesal menengking Diya. Tapi, apa pon dia perlu clean up all mess. No lies!.

'Confilcts are normal in any relationship. You just need to clean up ASAP'

→Yow....nasib dapat MC,bolehlah buat citer nih. MC pe? kena sengat lah sayang!!! '>_<' bye!(vote)

XoXo from Kim_SwaggerNeesh

Mr. Artist ku ✔Where stories live. Discover now