Bab 10: Lets know each other far!

11.5K 450 0
                                    

Sedang Diya duduk menenangkan dirinya dengan pemandangan gunung dan suasana yang tenang di sebuah pangkin yang terletak di depan rumah Nek Wan, tiba-tiba sahaja pipinya dicubit oleh seseorang.

"Hish cikgu ni. Sakit tau tak!" marah Diya lalu menjeling Izzat yang melabuhkan punggungnya di sisi Diya.

"Marah pulak dia. Bila nak keluar beli barang ni? Nak juga rasa orang tu masak. Semenjak nikah, tak pernah masakan husband dia ni. Kecil hati kita tau," kata Izzat ala-ala merajuk.

"Gedik lah cikgu ni," kata Diya lalu menepuk peha Izzat manja.

"Anyway, reti masak ke sayang ni?" soal Izzat memandang Diya atas bawah seperti menghina.

"Hell, jangan pandang sebelah mata eh! Even I'm a tomboy type, terer tau!" tangkas Diya tidak puas hati.

"Kita lihat sejauh mana terernya dia ni," kata Izzat lalu memiat telinga Diya sebelum berlari ke dalam rumah untuk mengelak serangan balas dari Diya.

"Cikgu!!!!" jerit Diya hingga burung yang bertenggek di atas pokok mangga yang terletaknya pangkin disebelahnya terbang.

Tercetusnya isu memasak ini sebenarnya dari Nek Wan. Sedang Diya sibuk berbual dengan anak buah Jovialsnya, Nek Wan datang dan duduk di sebelah Diya.

"Diya reti masak?" tanya Nek Wan secara tiba-tiba.

"Masak? Reti. Kenapa Nek Wan?" tanya Diya pelik.

"Kalau macam tu, masak untuk makan malam ya," arah Nek Wan sebelum bangun lalu masuk ke dalam biliknya.

Terpinga-pinga Diya dibuatnya. Tiba-tiba je. Kalau tak sedap macam mana. Makan malam? Ramainya! Nak masakan berapa puluh orang. Menurut Izzat, Pak Long sekeluarga arrive petang ni. Abang Izzat yang ikut serta Nek Wan menunaikan haji pon sampai petang ni. OH MY GAWD!!

"Lek le Diya. Chill sudah. Nek Wan ni, kalau ada orang baru je dalam keluarga ni, mesti nak uji  punya. So, ini baru ujian pertama. Good luck!" terang Wawa secara tiba-tiba. Ini bukan Good luck tapi bad luck!!

~///~

"Cikgu, dah siap! Jom!" kata Diya lalu menarik tangan Izzat menghala ke kereta Audi A7 milik Izzat.

Diya yang sekadar memakai blouse pink lembut dan dipadankan dengan skinny jean biru laut dan juga half moon bewarna sedondon dengan skinny jeannya menampakkan pesenoliti sweetnya.

"You are being too pretty, my dear," tegur Izzat apabila enjin kereta dihidupkan.

"Its okay, as long you are always beside me, there will surely no one bravely trying to seduce me. I'm sure with that!" kata Diya yakin lalu memasangkan seat beltnya.

"Just in case there is someone wanna diturb you, just kiss me at public, okay?" kata Izzat lalu tersengih nakal.

"That will never, pervert!" kata Diya lalu menjeling Izzat.

Sesampainya mereka di pasaraya Tesco di bandaraya Melaka, Diya terus fokus untuk membeli barang keperluan memasak supaya satu pon tak akan tinggal. Perlu cepat!

~///~

Setelah lama Eryn menunggu buah hati pengarang jantungnya di sebuah restoran di dalam bangunan Mid Valley itu, sampai jua.

"Lambatnya you ni. Dah sejam setengah I tunggu," marah Eryn kepada Jeffrie.

"Alah, trafic jam lah sayang," Jeffrie memberikan alasan.

"The same reason as always. Anyway, you kenalkan dengan my cousin yang stay at UK kan?," soal Eryn dengan wajah yang teruja.

"Of course. Kak Sharissa Zaryna right?" tanya Jeffrie untuk mendapatkan kepastian.

Mr. Artist ku ✔Wo Geschichten leben. Entdecke jetzt