Bab 20: aku juga mampu bunuh dia

10.1K 480 8
                                    

Diya duduk memeluk tubuh tanda protes di tempat duduk penumpang bahagian hadapan. Ini lah Izzat. Pergi mana-mana bukannya nak bawa berbincang.

"Alah, Diya. Sorrylah. Nenek nak sangat jumpa kau," pujuk Izzat seraya menarik baju hujung lengan Diya.

"Cikgu ni. Fobia lah balik rumah ni. Dengan ada orang tua tak sedar diri tu. Ya Allah! Kenapalah datang lagi bala dekat aku ni. Lepas satu-satu! Di sebabkan dia lah kita ni kena kahwin," Tutur Diya dengan intonasi yang marah.

"Kau tak kesian ke dekat nenek. Dia nak jumpa kau. Mana tahu ini permintaan terakhir dia ke. Entah entah dia dah nazak," lancang mulut Izzat berbicara.

"Mulut tu jaga sikit eh. Banyak lah cikgu punya nazak. Saya terajang karang," marah Diya.

"Sayang pun nenek kau tu. Dah tu, jom lah. Lest bygone be bygone. Setiap perkara yang terjadi di muka bumi ini, bersebab. Kalau lah kejadian buruk tu tak berlaku, kahwin ke kita? Walaupun nampak macam jodoh kita disatukan dalam keadaan yang tak berapa elok, tapi ini lah jodoh yang Allah berikan. Jangan salahkan atuk. Mungkin dia marah ketika itu. Kita tak tau, Diya. Dont judge people with a simple glance," nasihat Izzat panjang lebar.

Diya terdiam. Tidak tahu apa yang patut dibalas. Ya, Izzat memamg cakap benda betul.

"Nenek tak ada rumah kan?" Tanya Diya perlahan.

"Tak ada. Dia pergi pekan dengan atuk. Katanya, lambat sikit balik," jawab Izzat.

"Jom pergi sungai," ajak Diya.

~\\\~

"Sebenarnya, dulu ayah kenankan saya dengan atuk. Tapi, atuk kan dah tua kerepot. Mana lah saya nak dekat orang tua macam tu. Lepas tu atuk kahwin dengan nenek lepas saya tolak lamaran dia. I'm still young! How come a secondary student that age 16 married to a old guy that age 50 above," cerita Diya pada Izzat.

"Mesti kau rasa tak selesa," kata Izzat.

"Sangat! Rasa macam tak nak balik kampung je. Tapi, fikir juga pasal nenek," tutur Diya geram.

"Masa kita kena tangkap tu, kau ada kata yang dia pernah tuduh kau hisap rokok. Kenapa dia tuduh sampai macam tu sekali?" Tanya Izzat cuba ingin mengorek kisah silam seorang gadis ini.

"Saya ni tak ada ramai kawan. Dalam dunia saya, saya ada nenek, Alif dan Siti Nur je. Kalau mama dan papa tu, buat macam mereka tak ada anak. Sampai satu masa, mereka tak tau yang saya ni tingkatan berapa. Lagi-lagi hari jadi. Jadi, masa saya dekat sini, saya duduk seorang diri. Boleh dikatakan mencari ketenangan. Masa itu, atuk jadi kucing miang. Mentang-mentang nenek tak ada, dia masuk bilik saya. Saya apa lagi, maki lah," ujar Diya tenang.

"Maki je? Macam tak boleh percaya je," sampuk Izzat.

"Hish! Dengarlah. Err... saya sepak dan terajang sikit je," kata Diya takut-takut.

"Kalau tendang tu dekat mana?" Tanya Izzat dengan senyuman sinis yang terukir di bibirnya.

"Faham-faham sendiri lah,"kata Diya perlahan.

"Lagi?"

"Saya lari. Saya datang dekat sini. Mungkin dia tak puas hati sebab belasah dia, dia pun datang dekat saya dan kebetulan pulak saya pegang sepuntung rokok. Rokok macam baru orang hisap," sambung Diya lagi.

"Macam mana ada rokok pula ni?" Tanya Izzat.

"Ada orang naik motor, nak kacau agaknya. Dia baling rokok yang separuh dihisap tu dekat atas peha. Saya pun amik lah. Tak akan lah nak biarkan. Mahu hangus saya. Masa tu lah atuk datang. Dan apa lagi, dia snap gambar. Cantik je gambar tu. Memang nampak realistik sangat," kata Diya lagi diiringi keluhan hampa.

"Kau berdendam dengan atuk?" Tanya Izzat lalu tangannya di bawa ke pinggang Diya.

"If you were in my shoes, you will know this feeling. Dia gunakan nenek. I have talk to her for so many time. But, love make her blind. How dare she cheated on Tok Min. I just cant accept her reason," terang Diya.

"Reason? What reason?" Tanya Izzat.

"Alasan yang dia kahwin sebab ini lah jodoh dia. Habis tu, arwah Tok Min tu? Saya kesian dengan arwah Tok Min. Kalau dia tau, mesti dia sedih. Isteri dia dipergunakan. Diya rindu arwah Tok Min. Diya tak ada sesiapa yang faham perasaan Diya kecuali dia. Tapi, dia dah tak ada. Kenapa? Kenapa dia tinggalkan Diya ketika Diya masih lagi nak cari kekuatan untuk hidup?" Tutur Diya dengan esakan tangisnya

Izzat menarik bahu Diya dekan dengannya. Dia mengusap perlahan belakang badan Diya.

"Kenapa masa itu Diya cari kekuatan dalam hidup?" Tanya Izzat masih lagi mengorek cerita.

"It was when I am 10. Someone robbed me. I am with papa at that time. Papa left me because he was urgent with his work. And I really bless that there was a secondary school boy help me. He help me and send me back to my house. I am scared at that time. I cant do anything. Dan sebab tu lah saya fobia. Sampai sekarang. Kenapa saya tak lawan lelaki tu semalam sebab saya fobia. Ya, saya ada martial art. Tapi saya tak boleh nak mempertahankan diri. Cara cikgu datang membuatkam saya teringatkan abang yang tolong saya tu. Dia datang melutut depan saya tanpa bercakap apa-apa. Saya takut masa tu, saya terus peluk dia. Balik je, mama kata Tok Min meninggal sebab jatuh dalam gaung. Saya perlukan dia ketika itu," cerita Diya panjang.

"Dekat mana kena rompak tu?" Tanya Izzat lalu membuka cermin matanya.

"Mid Valley. Kenapa?" Tanya Diya.

"Lelaki tu Rayzin. Dia dah lama jejak kau. Sebenarnya, aku ni kawan sekolah Rayzin. Aku ada dekat tempat kejadian. Kau pakai baju pengawas pusat sumber sekolah kan? Tahun 2009. Hari selasa. Dalam pukul 4 petang. Aku tak tolong kau sebab ianya berisiko," terang Izzat perlahan membuatkan diya terkebil-kebil.

"Huh? Kenapa masa dekat hospital tu dia macam tak kenal cikgu?" Tanya Diya pelik.

"Dia pergi luar negara lepas PMR. Aku rasa dia tak ingat aku lah. Ya lah, kami kawan biasa-biasa je," terang Izzat.

"Tapi, kenapa dia tak nampak baik pun?" Tanya Diya.

"Duduk negara orang Diya. Pengaruh kuat. Dia baik dulu. Baik sangat. Rajin. Masa aku jumpa dia dekat hospital tu, aku terkejut lah juga. Dia tak akan buat benda macam tu. Tapi, people can change so easily," kata Izzat.

"Ouh. Cikgu jom lah. Nak dekat senja ni," ajak Diya malas nak panjangkan cerita.

~\\\~

"Bila cikgu kemas barang saya ni?" Tanya Diya pelik. Okey, dia memang tak nampak bila. Tapi, malulah. Segala yang dalam-dalam tu dia pegang!!

"Masa kau mandi. Asal? Ada baju tak cukup ke?" Tanya Izzat lalu menjengah ke dalam isi bagasi bewarna turqoise itu.

"Cukup. Tapi, malu lah," gumam Diya perlahan. Izzat masih boleh dengar.

"Baju dalam je. Lepak lah. Dah cepat mandi. Kita keluar makan dengan nenek dan atuk," arah Izzat lalu mengambil sehelai baju T bewarna merah dan skinny jeans hitam di dalam bagasi yang sama untuk dipakai.

"Perlu ke ajak orang tua tak sedar diri tu?" Tanya Diya.

"I dont teach you to be so rude," Izzat bersuara tegas.

~\\\~

"Ada apa bos nak jumpa?" Tanya seorang lelaki bertubuh tegap kepada seseorang.

"Kau dah jejak dia?" Tanya seseorang yang digelar bos.

"Aku dah suruh orang suruhan aku jejak dia. Dia ada dekat kedah. Rumah nenek dia. Mungkin susah sikit sebab dia ni suka berkepit dengan suami dia. Tapi, bos jangan risau. Aku mampu seksa dia. Dan jangan lupa, aku juga mampu bunuh dia. Aku akan pastikan bos berpuas hati dengan kerja aku," kata lelaki yang bertubuh tegap itu sambil tersenyum sinis.

'Tell someone that you can trust your problem. Dont stop until you feel happy back'

Okay....an update.
Promise me to vote!
Dah baca tu vote lah. Bukan susah pun. Meh aku ajar, tekan je icon bintang tu. Senang kan!!

-,-....tralalalala

Mr. Artist ku ✔Where stories live. Discover now