Bab 21: 'Dendam tak akan dipendam'

9.6K 540 13
                                    

Diya meletakkan sudu dan garfu di tepi pinggan. Sekotak tisu yang berada di sebelahnya di ambil sehelai dan mengelap sedikit kesan minyak pada bibirnya sebelum meneguk sedikit jus epal milik Izzat.

"Dah habis? Sikit je makan. Kenapa ni?" Tanya Izzat apabila mengesyaki Diya tidak makan seperti raksasa as always.

"Tak selera," jawab Diya dengan suara ditekankan lalu menjeling Pak Tam di hadapannya.

"Nanti jangan pula nak merungut lapar," kata Izzat seakan memerli.

Diya menepuk peha Izzat sebelum menyedut habis jus epal Izzat. Bagus lah tu. Air sendiri tak nak minum. Air orang lain yang dia nak minum juga.

"Tengok tu. Tadi bukan main jual mahal tak nak jus epal. Sekarang, kita punya juga jadi perigi buta," omel Izzat perlahan sebelum menyuapkan sesudu nasi goreng thai ke dalam mulutnya.

"Lah, marah ke? Nah, minum lah air sirap bandung ni," kata Diya lalu menyuakan segelas air sirap bandung yang masih belum di sentuh.

"Tak marah, sayang. Biy geram sikit je," kata Izzat sambil menekapkan giginya.

Tersenyum Mak Nah melihat kedua cucunya hidup bahagia sebagai pasangan suami isteri yang diibaratkan pinang dibelah dua. Manakala Pak Tam dengan riak tidak berpuas hatinya.

~\\\~

Diya termenung seketika melihat bintang yang tegantung di langit. Denfan suasana yang sejuk malam membuatkan Diya termenung semakim jauh. Mengingatkan Tok Min. Beberapa titik air mata yang hangat jatuh di tubir matanya di seka oleh jari jemarinya.

"Tok Min, Diya rindu tok. Kan bagus kalau tok ada. Boleh Diya kenalkan tok dengan orang yang buatkan Diya jatuh cinta dengan dia. Dia baik tok. Dia sebagai pengganti tok," kata Diya sendiri sambil matanya tidak lari dari menilik setiap bintang yang tergantung dilangit.

"Dia dah mampus," sampuk Pak Tam dari belakang.

Diya menoleh ke belakang dengan sepantas kilat.

"Apa masaalah kau dengan aku? Memang Tok Mim mati. Kenapa? Kau senak ke, bangang?" Tengking Diya kuat.

"Kau jangan kurang ajar sangat dengan aku," Pak Tam memberi amaran.

"Weyh, kau fikir aku kisah sangat ke dengan amaran kau tu. Pergi mampus sama kau lah!" Kata Diya suara yang lantang.

Pak Tam terus mencengkam pipi Diya kuat. Diya hanya mampu menolak kuat dada Pak Tam. Perit yang terasa apabila Pak Tam menekan kuat luka akibat ditoreh.

"Atuk!" Lantang Izzat menyeru Pak Tam dari arah belakang.

Izzat merentap kuat kolar baju Pak Tam membuat kan lelaki yang usianya lebih dari separuh abad itu jatuh terduduk lalu mendapatkan Diya yang sudah melutut. Di cempung tubuh Diya ke dalam bilik.

"Diya nak balik," kata Diya yang duduk di birai katil.

"Malam sangat ni. Esok, lepas subuh aku janji bawa kau balik. Aku kena tengok luka kau tu," tutur Izzat lalu memdekati Diya dengan First Aid Kit ditangan.

Dirawat semula luka yang membengkak itu. Agak teruk juga. Apa masalah Pak Tam pun tak tahulah.

"Kau tak sepatunya kisah dentan apa yang atuk cakap. Abaikan je. Biasalah orang tua nak monopous macam tu lah," kata Izzat seraya mengemas alatan untuk merawat Diya sebentar tadi.

"Mengarut lah tu. Diya tak boleh tahan bila dia cakap pasal Tom Min. Pantang betul," kata Diya dengan lalu tangannya menumbuk kuat tilam.

"Wow! Relax, dear. Kau rasa dia bagi tahu nenek tak yang aku tarik dia sampai dia jatuh?" Tanya Izzat lalu merebahkan dirinya di atas katil.

Mr. Artist ku ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang