Bab 42

1.7K 56 0
                                    

                              Bab 42


                                      WAJAH Ifti kelihatan sedih sejak tadi.  Rifqi mengeluh seketika.  Ini lah perempuan.  Baru tinggal dah muka sedih.  Walhal nanti-nantikan dapat lagi jumpa?  Haih.  Hampir berbuih juga mulutnya memujuk si isteri yang cengeng apabila bab tinggalkan orang yang disayanginya tu.
           "Sayang.. "
           "Aip!  Jangan kacau saya.  Saya tengah frust ni. " cepat-cepat Ifti meletakkan jarinya ke bibir Rifqi. Tidak mahu suaminya itu say another words again.
           Jari Ifti digigit.  Laju Ifti menariknya kembali.  Mukanya masam.  Tadi sedih,  sekarang dah masam.  Saja cari pasal si Rifqi ni.
           "Boleh tak jangan sedih lagi?  Stress saya tengok awak macam ni terus." Tidak kasar tidak juga lembut.  Neutral. 
           Sejak hari itu,  bahasa Rifqi sudah berubah jadi saya-awak.  Tak main lagi kau-aku.  Nampak kasar bak kata Dahlia.
           "Orang yang sedih, dia pula stress.  Menyampah! " cebik Ifti,  tak puas hati.
           Memang dia sedih giler.  Tinggalkan tok ma,  tinggalkan Dahlia.  Kat bandar,  dengan siapa lagi dia nak bergurau?  Takde!  Melainkan suaminya yang kekadang mood ikut cuaca.  Ya dia akui Rifqi sudah berubah namun perkara jahat-gila dia tak pandai berubah.  Mesti terselit jikalau ada chance . Tu yang menyebabkan Ifti tambah dosa.  Aduyai.
           "Menjawab,  menjawab..  Aku kiss baru kau tau. " ugut Rifqi,  keras.
           Terus Ifti diam.  Namun dalam hati dah beribu bahasa dia marah suaminya.
           Pemandu datok Azlan,  Pak Rem menggeleng dengan kerenah pengantin muda itu.  Sejak tiga jam lalu bergaduh saja laki bini tu.  Haih,  darah masih muda.  Mesti ada hujan ribut melanda.
           "Naufal,  Pak Rem hantar kamu kat mana ni?  Rumah Ifti ke kamu? " soal Pak Rem,  memecahkan kesunyian.  Senyap pun mereka. 
           "Kat rumah saya saja. " balas Rifqi sambil mengerling ke arah Ifti. 
           Pandai pun tidur.  Huh,  kalau bangun..  Melawan saja minah ni.  Tangan Ifti dicapai dan digenggam.  Meskipun isterinya itu kuat melawan,  tapi dia tetap sayang.  Cinta itu kan buta?  Bau kentut pasangan pun tiada hal.
           "Dah sampai. "
           Ifti yang terasa berat di bahunya bangun dan menoleh ke sisi.  Rifqi sedang enak membaringkan kepalanya yang berkilo berat landing di atas bahu.  Cantik port.  Ingat bantal ke? Ifti cuba bergerak sikit.  Namun macam tak berhasil saja. 
           "Awaak..  Bangunla..  Kita dah sampai ni. " tangan Rifqi yang menggenggam tangannya di goyang.
           Tiada respon.
           "Alahai... Sampai malam la kita macam ni. " Ifti menggelengkan kepala.
           Dengan kesempatan yang ada Ifti menatap wajah segak suaminya itu. Dari keningnya yang sedikit nipis turun ke hidungnya yang mancung dan turun ke bibirnya yang nipis itu.  Walaupun berwarna merah,  namun suaminya itu perokok yang tegar.  Cih! Benci.  Sempat lagi Ifti memaki hamun suaminya.
           Ya Allah,  laki siapa la ni.  Dah la kacak,  nakal pula tu.  Plus-plus samseng tahap kena gelar blackprince.  Beruntungnya akuu...  Ifti menolog di hati sambil memainkan jarinya ke muka Rifqi.
           "Dah puas renung wajah saya yang kacak ni? " tu dia,  suara segak si suami.
           Ifti langsung memandang ke hadapan.  Air liur di telan.  Kesat habis!  Eyu.
           "Ma-mana ada.  Saya tengah bangunkan awak. " ucap Ifti,  kalut.
           "Ya ke? " Rifqi senyum nakal.  Dia bangun sambil menegakkan badannya.  Seronok membiarkan isterinya itu menilik mukanya. 
           "Huh,  tak percaya sudah.  Saya nak keluar ni.  Ma dan pa dah sampai tu. " sepantas kilat Ifti berkata sebelum keluar.  Malunya,  tak usah cakap.  Dah berapi dah,  semua segala isi kulit.
           Rifqi meletuskan tawanya tanpa henti sehingga masuk ke dalam rumah. Ifti buat 'bodo' saja dengan perangai jahat suaminya itu.  Bukannya tidak biasa.  Dah lali dah! 












Flower Girl plus Black Prince✔Where stories live. Discover now