Bab 45

1.7K 64 0
                                    

                  Bab 45

                                          “KENAPA muka kita, sama eh?” tanya Ifti sambil meneliti wajahnya dengan wajah Irlina di muka cermin kecilnya. Setelah lama sudah berkawan selama sebulan, hubungan mereka semakin rapat. Ifti juga ada meminta Rifqi supaya membiarkan saja dirinya menjadi kawan minah lady Gaga bak kata Rifqi. Tanpa rela, Rifqi pun membiarkan Ifti menjadi kawan Irlina yang kekadang menjengkelkan hatinya.
           Irlina tersenyum sebelum menyentuh kedua belah pipi Ifti yang makin tebam. Lalu pipi itu dipicik lembut.
           Ifti blur. Kenapa dengan Irlina ni? Dah ada genetik suka cubit pipi orang ke? Desis Ifti.
           “Kita kembar la. Sebab tu sama.” ucap Irlina seraya melepaskan pegangannya. Semakin hari semakin dekat dirinya dengan adiknya. Namun, belum tiba masanya untuk dia memberitahu perkara sebenar kepada Ifti.
           “Bagi dia clue kecil-kecil saja dulu. Jangan all the way. Nanti susah pulak Ifti nak menerima semuanya..” pesan ibunya semalam.
           “Takkan kita sebab kembar saja, dah memang macam biological sibling.” tutur Ifti lagi. Sukar untuknya menerima kenyataan Irlina sebentar tadi.
           Irlina ketawa kecil.
           Kemunculan Rifqi bersama gengnya, menganggu ketenteraman Irlina yang ingin meluangkan masa bersama Ifti. Wajahnya dikelatkan sebaik saja bersabung mata dengan Rifqi.
           “Ifti, jom teman saya beli makanan. Saya lapar la..” pinta Rifqi dengan nada yang manja. Saja ‘bajet’ manja depan minah Lady Gaga tu. Rifqi mencebik sipi memandang Irlina.
           “Laa.. tadi kenapa tak makan pagi? Dah banyak kali saya pesan, walaupun awak ada symtom ‘morning no eat’ awak kena juga makan. Wajib. Tau tak?” bebel Ifti perlahan. Ini lah sifat Rifqi yang dia tidak suka. Suka mengambil lewa tentang makan pagi. Kang sakit, siapa yang susah? Aku juga.
           Irlina dan Qayyum bersama Rayyan tersengih melihat Rifqi dibebel Ifti. Wajah Rifqi kelat habis.
           “Tak payah lah bebel saya. Tak nak teman, sudah!” rajuk Rifqi kemudian berdiri dan berjalan melangkah pergi. Sebak di dada usah cakap.
           Ifti menggaru tudungnya. “ Merajuk pula dia ni.” tanpa menunggu lama dia berdiri dan terus mengikuti Rifqi yang sudah jauh di mata.
           Irlina mengangkat kening. Tanda bengang tahap nak-nak je dia tumbuk muka Rifqi yang sengaja bermanja dengan adiknya itu. Ada hati nak manja-manja..cihh.
           “Hi Lina. Kenapa muka kau masam?” tegur Rayyan sambil melabuhkan duduknya di tempat kerusi Ifti tadi.
           “Huh?” Irlina buat muka. “Kenapa you tanya? Ada masalah ke?”
           Aduh!sarkastik.. Qayyum berdiri di sebelah Rayyan, tersengih.
           Rayyan berdeham sebelum senyum. “Nah~ just asking la. Yalah, muka kau tu. Obviously kinda.. jealous. When Rif and Ifti do lovey-dovey..”
           “Amboi, speak omputih nampak!” terkekeh Qayyum gelak. Lagi-lagi wajah si Irlina yang sudah memerah. Marah maybe?
           “So what? That’s my problem. And you!” jari runcing berkuku merah itu, lurus menunjuk ke hidung Rayyan. “Don’t put your nose on people problem. You got that pipsqueak? Huh!
           Rayyan terlopong. Matanya terkebil-kebil memandang Irlina yang sudah bingkas bangun dan berlalu ke luar. Tidak menyangka. Ayatnya yang sarkastik itu boleh membuat kan gadis itu berang. Qayyum yang masih dengan gelaknya di jeling tajam.
           “Gila kau Ray. Ajak minah tu gaduh, memang kena buku dengan ruas!” ujar Qayyum yang masih dengan sisa tawanya. Tidak terkesan pun muka ketat Rayyan yang lawak tu.
           Rayyan berdecit. “Aku just try je la. Mana tahu, dia jenis yang cool. Rupanya tak!”
           “Tu la kau!”
           “Tapikan.. kau tak rasa ke. Yang Ifti dan dia tu memang ada persamaan sikit?” soal Rayyan tiba-tiba. Tangan sudah menyentuh dagunya yang sedikit berjanggut.
           Qayyum diam seketika. Dia juga ada perasan. Persamaan Ifti dan Irlina yang kekadang buat mereka konpius. Nasib baik Irlina senang di cam dengan stylenya.
           “Ada la sikit.”
           “Which part?” soal Rayyan.
           “Emotion.”
           “Lagi..”
           “Words ‘Cih’..” sambil-sambil itu Qayyum meniru gaya bahasa Ifti.
           “Lagi, lagi..” Rayyan mengangguk.
           “Tu je.” kata Qayyum sambil menyandar tubuhnya ke kerusi. Penat berfikir. Tak sudah si Rayyan ni sibuk hal kembar tu.
           Rayyan mencebik. “What if, Ifti dan Irlina memang kembar?”
           Qayyum diam. Hanya matanya bergerak menjawab soalan Rayyan itu.







Flower Girl plus Black Prince✔Where stories live. Discover now