🌹 - 17

89K 3.4K 80
                                    

Zara membuka matanya perlahan-lahan. Kepala yang berdenyut dipicit lembut. Setelah dikerdipkan kelopak mata beberapa kali, baru lah jelas pandangannya.

Diperhati keadaan sekeliling,dia berada di dalam bilik tidurnya. Sejak bila dia tidur pun entah lah. Badan diregangkan sedikit, jam yang tergantung di dinding menunjukkan pukul 9:15 malam.

Seketika, apa yang berlaku kembali terlayar diruangan mata dan itu membuatkan Zara telan air liur dengan hati yang berdebar-debar.

Sungguh dia takut waktu itu, tapi Carl Ayden datang untuknya. Ingin saja dia tanya, tapi pasti encik suami mengelak untuk menjawab.

Keluhan berat terkeluar dari bibir, sebelum dia teringatkan sesuatu. Solat.

Bergegas dia turun daripada katil bila mengingatkan yang dia belum lagi menunaikan solat Isyak. Terpaksalah dia ganti solat Asar dan Maghrib yang tertinggal.

Macam mana lah dia boleh terlajak tidur. Haish!

Usai membersihkan diri dan kemas berpakaian, telekung dicapai lalu solat didirikan dengan kusyuknya.

Carl Ayden memulas tombol pintu bilik dan masuk ke dalam lalu pintu ditutup rapat. Pusing saja ke belakang, terkejut dia dibuatnya melihat susuk tubuh berpakaian serba putih yang sedang berdiri tegak.

Nasib tak jatuh terduduk tadi, mujur saja tiada senjata ditangan, kalau tak ditembak isterinya sendiri akibat terkejut.

Setelah diperhati beberapa saat, tahu lah dia yang Zara sedang solat. Kaki diatur ke arah katil lalu badan disandarkan pada kepala katil dengan tangan yang disilangkan ke dada.

Solat? Dah berapa lama dia tak buat benda tu, sejak dari berumur 17 tahun lagi. Tenang hatinya melihat Zara bersolat tapi, dia tak rasa pulak nak solat.

Lagipun, dia tak rasa dirinya layak. Diri yang sebenarnya terlalu banyak melakukan kejahatan.

Lantak lah nak kata dia teruk ke apa ke , memang dia tak berminat. Satu, dia dah tak ingat macam mana cara nak ambil wuduk. Dua, niat nak solat pun dia tak tahu. Tiga, dia rasa macam tak perlu je.

Manusia bernama Carl Ayden ni bukannya HEARTLESS je tapi nak kena tambah satu lagi -

USELESS!

Usai mendirikan solat, kain telekung dibuka sebelum disangkut di penyangkut.

Hampir terjatuh Zara dibuatnya, terkejut bila melihat Carl Ayden yang sedang merenungnya macam singa lapar.

"Bi-bila awak masuk?" tanya Zara sedikit gugup, terkejut tak habis lagi.

"Masa kau tengah solat tadi."

"Oh. Awak dah solat?" soal Zara spontan sambil melangkah ke arah katil.

Bibir diketap lembut, Zara tak sengaja mengajukan soalan seperti perlian pada suaminya, tapi mulutnya memang tak boleh diam.

Carl Ayden bagaikan terpukul dengan pertanyaan Zara. Berubah air mukanya. Zara yang perasan dengan perubahan wajah Carl Ayden yang serupa tercekik tulang itu tersenyum nipis.

"Maaf kalau soalan saya buat awak tak selesa. Saya faham.. " ujar Zara perlahan dengan muka serba-salah

Dari hari pertama dia kahwin hingga ke hari ini tak pernah dia nampak suaminya solat.

Dia tanya bukan bermaksud nak merendah-rendahkan Carl Ayden, cuma tak salah kalau tegur suami yang menjadi pembimbing dia ke syurga, kan?

Carl Ayden hanya mendiamkan diri. Bukan sebab marahkan Zara, dia tak tahu nak bagi respon apa dengan kata-kata Zara. Kalau marah, menangis isterinya itu tak ke haru jadinya nanti.

ZARA : BIDADARI TERAKHIR  |✔|Where stories live. Discover now