enam

7.5K 440 12
                                    

TIBA saja waktu makan tengah hari , Mia bergegas keluar dari pejabat dan memandu ke pantai di mana tempat Syarief bekerja .

Bot yang dinaiki oleh Syarief tiba di persisiran pantai. Lelaki itu turun dari bot dan terus berjalan menuju ke arahnya tanpa menghiraukan Panggilan daripada clientnya.

" Hi wife , miss me already? " Mia menggulingkan bola matanya.

" Sorry sebab saya terpaksa kacau waktu kerja awak tapi kita dah kesuntukan masa. Please Syarief we need to do something " adu Mia yang sudah buntu apabila mendapat tahu yang Nathan ingin mempercepatkan perkahwinan mereka.

" Jadi kau nak aku ceraikan kau sekarang? " Soal Syarief direct.

Mia meraup kasar wajahnya.

" I don't know , there was something blocking my mind " Kepala yang terasa sakit itu di ketuk berkali-kali.

" Don't hurt yourself , take your time , Mia. Don't force yourself to remember " Bicara lelaki itu tenang setenang air laut.

Tiba-tiba ada yang menyampuk.

" Hi guys, sorry late Paan ni lah cari parking lambat sangat " Sapa seseorang membuatkan Mia menoleh ke belakang.

" Oh hey , Mi-Mia? - did you and abang? Emm it's okay " Ain Membatalkan niatnya untuk terus menyoal apabila melihat Syarief menggelengkan kepalanya .

" Siapa ni? " Soal Mia kepada Syarief.

" Ni Syakila Ain , adik aku dan lelaki tu Paan bestfriend aku merangkap boyfriend kepada Ain " Mereka berdua tersenyum kelat ke arah Mia.

" I thought dia dah ingat abang semula , kenapa dia dekat sini? " bisik Ain perlahan ke telinga abangnya namun tidak diendahkan oleh lelaki itu.

" Aku nak korang explain dekat dia apa yang jadi 4 tahun lepas " arah Syarief membuatkan Paan dan Ain terkebil-kebil.

" Malam kejadian , lepas korang dinikahkan dalam perjalanan nak balik kereta yang abang Arief bawak kena langgar dengan lori " beritahu Ain.

" Kereta dan lori tu meletup tapi nasib korang baik sebab masing-masing sempat terjun dari kereta but still both of you cedera parah dan korang berdua dibawa ke hospital yang berlainan " Ain dan Paan memandang ke arah Syarief yang membetulkan duduknya dan melemparkan pandangan ke arah laut .

" Kami ingat nak selesaikan semuanya bulan tu jugak tapi kes terpaksa ditunda sebab Mia koma . Lima bulan selepas tu peguam abang meninggal dan Mia di sahkan hilang ingatan , jadi kami terpaksa tangguhkan semuanya " sambung Paan dan menanti reaksi yang bakal diberikan oleh Mia.

" Jadi tahun berikutnya kenapa tak teruskan? " soal Mia tak puas hati .

" Awak rasa kalau saya dengan Paan datang bagitahu awak untuk pergi ke mahkamah sebab awak nak bercerai dengan abang saya dalam keadaan awak yang tak ingat apa-apa , agaknya apa reaksi awak waktu tu ya? Mesti awak akan cakap kami ni gilakan? " celah Ain.

Paan menghalang Ain daripada terus bercakap apabila melihat Mia seperti orang yang sudah hilang akal .

" Lagi sekali, kami nak selesaika masalah ni tapi keadaan Syarief tak mengizinkan , dan pada waktu yang sama awak tak ada dekat Malaysia "

Mia terdiam.

Beberapa tahun yang lepas dia turut serta dalam program pertukaran pelajar ke German , selama lima bulan dia tiada di Malaysia sudah tentu mereka tidak dapat menyelesaikan masalah mereka.

" Dan tahun berikutnya , kami dah putus asa . Syarief kata lambat laun awak akan cari dia juga dan doa dia termakbul! You're here now "  Mia mendiamkan diri.

" Look , yang menjadi masalahnya sekarang ni awak , Mia . Abang boleh je nak ceraikan awak bila-bila masa cuma dia masih bertimbang rasa dan kesiankan awak, dia tak nak keluarga awak marah awak . Besides,  awak sendiri yang kata awak tak nak keluarga awak tahu pasal ni " beritahu Ain lalu air nya disedut rakus . Geram dengan sikap selfish Mia.

" Ain , dah . Paan , kau  tunggu sini dengan Ain sekejap. Aku ada benda nak cakap dengan Mia " Tangan gadis itu di tarik sehingga mereka tiba di gigi air.

" Tell me, apa yang kau fikir sebenarnya " soal Syarief lembut.

" Saya tak tahu , lambat laun semua orang akan tahu juga perkara yang sebenar even kita dah bercerai nanti semua orang akan tetap persoalkan kenapa dan macam mana kita boleh kahwin. Takkan saya nak cakap yang kita kahwin sebab kena tangkap basah? Apa yang semua orang akan fikir nanti? Mesti diorang akan pandang serong pada keluarga saya " Mia meraup kasar wajahnya . Wajah Puan Medina dan Encik Darwin terlayar di mindanya.

Sampai ke hati kau nak sakitkan hati mereka, Mia?

" Okay , kita akan bercerai and at the same time kita kena cari Anna dengan Iqbal " Dahi Mia berkerut. Anna? Iqbal? Siapa pula mereka itu?

" Kenapa dengan diorang? "

" Both of them yang buat kita macam ni " baritahu Syarief membuatkan mata Mia membutang luas.

" Oh , awak cakap pasal Anna saya baru teringat dalam dua tahun lepas dia datang rumah mintak maaf. Tapi waktu tu saya tak faham kenapa dia cakap macam tu , orang kata Anna sakit dan lepas tu saya tak tahu apa khabar dia sekarang " Mia berjeda .

" Don't  worry , kita cari diorang sama sama okay? " Syarief mengukirkan senyuman buat Mia. Senyuman yang membuatkan jantung Mia tiba-tiba menjadi abnormal.



To Be Continued,

Lol , pape pun correct me if ada mana mana part yg salah sebab liya dah buat research pasal ni but still kalau ada yg salah please betulkan ok?

5.0 | Sehingga Nafas Terakhirku✔Where stories live. Discover now