5 | Masjid

1.7K 270 39
                                    

Pintu rumah dikuak perlahan-lahan. Gadis itu melangkah dengan kerutan di wajah. Dia cuba mengingati sesuatu namun hampa. Ada bahagian yang hilang dan tak bercantum jua.

"Amboi, jauh termenung? " Sapa seorang wanita setengah abad.

"Eh, mak. Tak perasan pula. Assalamualaikum." Doktor Aisyah segera mendapatkan ibunya di sofa berangkai tiga. Di atas meja kopi, terhidang seteko teh untuk minum petang buat mereka sekeluarga.

Kekura tangan ibunya dikucup lalu dia menanggalkan pin selendang bagi melurutkan tudungnya sedikit. Rasa kesejukan penghawa dingin menyapa rambutnya membuatkan dia senang.

"Okay hari ni kerja?" Soal Puan Rokiah kepada anak perempuannya.

Doktor Aisyah mengangkat wajah. "Oh, okay je."

Mindanya masih melayang.

"Teringat apa dari tadi?"

Doktor Aisyah tersenyum nipis. Dia menggeleng seperti tiada apa-apa. "Aisyah macam pernah tengok muka pesakit Aisyah tadi. Tapi... Lupa dah dekat mana."

"Lelaki ke perempuan?"

"Lelaki. Aisyah tahu yang Aisyah pernah jumpa dia sebelum ni. Tapi... Entahlah. Tak ingat," jujurnya.

"Sejak bila adik pandai menggatal ni?" Abang sulungnya mendekati mereka dengan tangan yang bersilang. Wajahnya turut curiga dengan perangai pelik adiknya.

"Mana ada menggatal. Just finding my old memories." Wajah curiga Mikhail membuatkan Aisyah menggeleng.

"Yelah tu..." Mikhail menghempaskan badannya bersebelahan Aisyah seraya menggeliat kecil. Dia yang baru pulang dari kerja sukarelanya berasa penat seharian membanting tulang.

"Mak, kita ada tak baju budak-budak dalam umur dua ke tiga tahun?" Aisyah memandang wajah ibunya.

"Takdelah Aisyah," jawab Puan Rokiah.

"Baju along masa kecil ke? Takde ke?"

Kali ini Mikhail pula yang nak hairan. "Along ni dah umur 30 tahun, kalau ada pun baju tu dah lama mereput."

"Yeke... Hm. Baru Aisyah ingat nak bagi dekat pesakit Aisyah. Kesian dia takde baju." Wajah kanak-kanak lelaki yang dibawa Salman berlegar-legar di fikirannya.

"Dia orang susah ke?" Mikhail bersila di atas sofa dan menghadap Aisyah. Dia memang suka hulurkan pada orang yang memerlukan. Perhatiannya tertarik dengan sendiri. "Along boleh cari baju budak kecil dengan kak Diana."

"Aisyah tak tahu nak cakap macam mana. Tapi siang tadi ada lelaki datang klinik Aisyah namanya Salman. Dia bawa budak umur dua tiga tahun yang luka dekat kaki. Salman kata dia terjumpa budak tu, mungkin budak sesat. Kesian sangat dia takde baju."

"Nanti along mesej kak Diana. Dia boleh tolong sebarkan bagi sesiapa yang nak sumbangkan baju."

"Kahwin je la dengan Kak Diana tu, long."

Mikhail ketawa mendengar usikan adiknya. "Nantilah... Sekarang ni kitorang tengah sibuk nak buat program bulan depan. Nanti bila tiba masa, along luahkanlah perasaan along dekat dia."

Program? Ada sesuatu yang cuba menerjah ke fikirannya. Sesuatu berkaitan program... Aisyah membawa anak rambutnya ke belakang telinga.

" Mak, Aisyah minta diri dulu nak masuk bilik," gadis bermata hazel itu meminta diri sopan sebelum berlalu ke biliknya yang luas dan bertema pastel.

Pintu bilik dikatupnya rapat. Selendang dibahunya dileraikan dan dimasukkan ke dalam bakul baju kotor.

Dia jadi tak senang jika cuba mengingati sesuatu tetapi tak ketemu juga apa yang dicarinya. Fikirannya sedikit kusut.

Uɴᴛᴜᴋ ᴋᴇ Sʏᴜʀɢᴀ ✓[C] | هجرة Where stories live. Discover now