19| Firash

1.1K 198 37
                                    

Aisyah mengambil tempat di kerusi berhadapan doktor setengah abad itu. Dia menyimpulkan senyuman nipis apabila namanya dipanggil.

"Cik Aisyah dah tengok pesakit? Betul ke tu kawan cik?" soal doktor berkenaan.

Anggukan kecil diberikan Aisyah. Memang benar itu Salman Firash yang terlantar di atas katil dengan wajah pucatnya. Lelaki itu dalam keadaan tidak sedarkan diri ketika dia menjenguk melalui bilahan dinding kaca.

"Sebab pihak kami memang takde apa-apa maklumat tentang lelaki tu untuk masuk ke dalam data hospital. "

"Boleh letak nama saya sebagai ahli keluarga terdekat. Saya akan tanggung semua kos perubatan dia," tutur Aisyah. Duit simpanannya cukup jika ingin menampung lelaki itu di hospital kerajaan sehingga sembuh kecederaannya.

"Okay, baiklah. Apa nama pesakit tu?" Doktor itu menantikan jawapan sebelum ingin menerangkan keadaan pesakit.

"Saya tak tahu nama penuh dia. Tapi nama dia Firash." Segala yang dikatakan Salman masih segar di ingatan Aisyah. Jangan panggil Salman tetapi panggil Firash. Mungkin ada sebab kukuh kenapa Salman menegah.

"Kami menerima mangsa dalam keadaan dia tak sedarkan diri dan kami diberitahu mangsa hampir lemas di sebuah sungai. Pertolongan cemas telah diberikan oleh orang yang menjumpainya. Dan mungkin disebabkan pertolongan tu, beberapa tulang rusuk dia patah." Sebuah skrin komputer di halakan ke arah Aisyah. Pengimejan resonans magnetik telah dilakukan kepada lelaki itu.

Dengan itu, Aisyah dapat menilai sendiri keadaan tisu lembut, saluran darah, serat saraf, tulang rawan, tulang dan organ dalaman. Tiada pneumothorax berlaku, mujurlah. Organ dalaman selamat daripada ditusuk tulang rusuk yang patah itu. Cuma berlaku kerosakan tisu dan pengumpalan darah di kawasan sekitar yang akan memakan masa dua bulan untuk sembuh.

"Firash juga ada kecederaan pada bahu dia. Kami dah buat pembedahan untuk keluarkan peluru. Pesakit mengalami kehilangan darah dan masih tidak sedarkan diri. Setelah kesan ubat pelali hilang, kami akan pindahkan ke wad biasa jika tiada komplikasi. Cik ada apa-apa soalan? "

" Tak. "

Gadis itu berpeluk tubuh ketika melangkah keluar koridor. Suasana sibuk hospital menyapa pandangannya. Kaki itu mengatur langkah satu per satu tanpa arah tuju. Ketika terlihat taman di aras satu, dia memanjangkan langkah ke situ.

Bangku yang berhampiran menjadi tempat persinggahan seketika bagi menghirup udara. Dia telah pun hilang kata-kata.

Telefon pintarnya mendail satu nombor. Hanya Najla yang difikirkan saat itu, yang dapat menenangkan dia. Peluru? Siapa pula yang menembak Salman dan sanggup biarkan lelaki itu hampir separuh mati di dalam sungai.

"Assalamualaikum, Najla," Aisyah menyandarkan badannya. Tas tangannya diletakkan ke atas riba sambil matanya memandang kosong lantai rumput taman. Plastik yang mengandungi barang-barang Salman dibiarkan di sisi.

"Waalaikumsalam. Kau tak kerja ke telefon aku tengah hari ni? Lunch hour kan pukul dua. " Suara ceria Najla membalas salamnya. Aisyah tersenyum kecil.

"Tak. Aku off hari ni," tutur Aisyah perlahan.

"Kenapa? Kau tak sihat ke? "

"Bukan. Pagi tadi ada pihak hospital call aku. Dia kata Salman ada dekat hospital. Aku tak tahu nak beritahu siapa keadaan dia. Rumah family dia pun aku tak tahu dekat mana. Jadi, kau kan kenal kawan Salman. Mungkin kau boleh beritahu lelaki tu..."

"Kau ada tengok tak berita tengah hari ni?"

" Tak."

"Zack maut dalam sebuah kemalangan," ujar Najla dengan tenang.

Uɴᴛᴜᴋ ᴋᴇ Sʏᴜʀɢᴀ ✓[C] | هجرة Where stories live. Discover now