10 | Runner

1.3K 247 63
                                    

Satu keluhan terbit di bibir Salman.

"Takpelah kalau Ain sibuk. Abang pun tak nak kacau Ain belajar." Panggilan itu dimatikannya setelah tak sampai lima minit berhubung. Stereng kereta berlogo 'H' di hadapannya ini dipandang sepi. Jarinya mengetuk-ngetuk stereng berkulit itu.

Sudah siap mandi awal pagi, tiba-tiba sahaja Farah Ain membatalkan janji temu mereka dengan alasan kelas. Tak habis-habis alasan yang sama digunakan tiap kali dia mengajak keluar. Dia cuma ingin mengenali gadis itu dengan lebih dan seriuskan perhubungan mereka.

"Hari Ahad pun ada kelas?" Salman tersenyum sungging. Entah-entah keluar dengan lelaki lain.

Kerdipan lampu LED telefon pintarnya membuatkan dia mengambil telefon itu. Notifikasi mesej daripada Zack dipandangnya. Terus vermillion bibirnya terjungkit sedikit.

Salman tergumam sendiri sambil membalas kembali mesej itu.

Tak lama selepas itu, satu lagi mesej masuk. Jarinya pantas mengetik peti perbualan.

Doktor Aisyah

Assalamualaikum. Salman, awak kerja ke hari ni? Saya ingat nak tengok Ahmad dekat rumah kebajikan tu. Awak nak pergi sekali?

Waalaikumsalam.
Tak kerja pun. Boleh juga.

Awak nak naik kereta sendiri ke saya ambilkan?
Mana tahu kawan awak nak guna kereta tu...

Dia tak guna pun. Takpe, saya je la jemput doktor. Kita nak pergi satu tempat lagi pun.

Okay.
[Doktor Aisyah sent a location]

Kerelaan Salman untuk menjemput gadis itu membuatkan dia sedikit kesal. Lokasi itu diamati lama selok beloknya dari rumah flat setinggan yang dia diami ini. Boleh tahan jauh juga. Kira-kira 45 minit jarak perjalanan.

"Takpelah Salman. Doktor tu pun dah banyak tolong kau. Tak salah pun habiskan minyak kereta sikit," omel lelaki itu sambil membetulkan rambutnya lalu menyarungkan sepasang cermin mata hitam. Kulit sawo matangnya padan dengan cermin mata itu menyerlahkan lagi aura maskulinnya.

Kereta Honda mula membelah jalan raya kota. Dia hampir terlupa satu benda penting mengenai ibu bapa Ahmad dan perkaitan dengan diri dia sendiri. Sampai sekarang ini, kanak-kanak itu masih memanggil dia dengan panggilan 'ayah' dan tak suka berenggang dengannya. Salman mengusap dagu sendiri sambil sebelah tangan mengawal stereng kereta.

Nak upah orang untuk siasat, lebih baik serahkan pada pihak polis. Mungkin jika dia lihat wajah ibu bapa Ahmad, dia akan jumpa jawapan yang dicari.

***

"Nak pergi mana?"

Aisyah terhenti langkahnya di hadapan muka pintu apabila dipanggil Mikhail dari belakang.

"Aisyah nak tengok pesakit Aisyah," jawab bibir munggil itu. Abang sulungnya melangkah mendekati dan kini betul-betul berdiri tegak di hadapan.

"Oh, baru along nak ajak Aisyah pergi rumah anak yatim Al-Iman tempat yang Fadzli selalu datang. Boleh kita rancang sumbangan untuk rumah tu," ujar Mikhail.

"Fadzli? Rajin pula dia pergi rumah anak yatim," sedikit pun Aisyah tidak menunjukkan minatnya terhadap doktor lelaki itu. Matanya terguling ke atas secara sendiri.

Uɴᴛᴜᴋ ᴋᴇ Sʏᴜʀɢᴀ ✓[C] | هجرة Where stories live. Discover now