16 | Merah

1.1K 211 21
                                    

Bunyi deringan telefon menyedarkan dua pemuda itu dari lena. Zack terpisat-pisat melihat skrin telefon pintarnya. Salman pula mengubah posisi baringan, tulang belakangnya terasa sakit akibat tidur di kerusi kereta kancil itu.

Zack menurunkan kakinya dari dashboard kereta. Mentari pagi sudah kelihatan tinggi. Sambil menggerakkan Salman, dia menguatkan suhu pendingin hawa. "Hello?"

"Kalau kau nak perempuan ni selamat, datang jumpa aku sekarang..."

Gemersik suara garau itu menyedarkan Zack ke dunia realiti.

"Man, Mat Shah call." Satu tamparan menyinggah lengan kekar Salman. Terus lelaki itu terduduk tegak memandang ke arah Zack, lalu dia merampas telefon tanpa berlengah.

"Kau nak apa Mat Shah?" soal Salman kasar. Jarinya menguatkan tahap bunyi agar Zack juga dapat mendengar.

"Salman ke dekat sana?"

"Kau nak apa?" ulang Salman lagi.

"Kalau kau nak awek kau ni selamat, baik kau datang sekarang. Kalau tak..."

"Kau jangan sentuh dia, setan!" tengking Salman Firash. Urat pelipisnya mula menegang. Jangan, jangan mereka buat apa-apa pada gadis itu sebelum sempat Salman memunculkan diri.

"Relaks, aku tak buat apa-apa. Dia tengah pengsan lagi ni. Lebih dari sentuh aku boleh buat dekat perempuan ni. Jadi aku beri masa sampai 6 petang. Kalau kau tak datang dekat lokasi yang aku bagi, tanggunglah nasib nanti."

Panggilan itu dimatikan sebelum Salman sempat untuk membalas apa-apa. Dia termati kata dengan semua itu.

" Kau kata kau hantar Aisyah sampai rumah semalam?" Zack menolak bahu Salman.

" Sumpah aku hantar dia sampai depan pintu rumah semalam."

" Tapi kau tak hantar dia pergi kerja hari ni."

"Aku- Okay sekarang ni kita relaks dulu. A-Aku call Kak Liza sekejap untuk pastikan keberadaan Aisyah." Lelaki itu cepat-cepat mengeluarkan telefon bimbitnya. Terasa degupan jantung semakin hebat di dada.

"Akak, ni Salman. Aisyah mana?" Salman meraup rambutnya ke belakang. Matanya sudah berkaca memikirkan keadaan Aisyah yang mungkin amat teruk sekarang ini. Dia takut kehilangan gadis itu.

"Assalamualaikum, cik abang. Aisyah ada dalam bilik dia lah. Kenapa?"

"Tolong panggil dia sekarang," pinta Salman.

Zack meneguk sebotol air mineral sambil sebelah tangannya menghidupkan enjin kereta kancil baharu mereka. Dia memeriksa baki peluru yang tinggal di dalam beg sandangnya setelah menaikkan suhu pendingin hawa. Patutlah tadi tak rasa apa-apa.

"Hello, Salman. Ni Aisyah, kenapa?"

Lidahnya terkelu seketika. Suara itu memang milik Aisyah Qomar. Dia menghela nafas lega tetapi tidak lama. Salman segera menoleh ke arah Zack.

Zack menggeleng. "Dorang bukan nak culik Aisyah, tapi dorang nak culik Farah Ain. Dan sekarang ni bekas kau tu dah ada dekat sana. Kita nak buat apa sekarang ni? "

Jika Aisyah masih elok di klinik, bekas kekasihnya lah yang sedang berada dalam cengkaman Mat Shah. "Kita tak boleh libatkan perempuan tu juga dalam masalah kita. Kita kena selamatkan dia."

"Tapi dia bukan pandang kau pun," potong Zack selamba. Dia menarik picu pistolnya yang kosong itu.

"Memanglah. Tapi aku tak nak orang lain terlibat. Ni masalah kita, jadi kitalah yang kena selesaikan." Kelopak mata Salman terpejam. Dia sedang memikirkan cara bagi menyelamatkan gadis itu. "Kau check location yang Mat Shah bagi."

Uɴᴛᴜᴋ ᴋᴇ Sʏᴜʀɢᴀ ✓[C] | هجرة Where stories live. Discover now