BABAD 14

158 16 1
                                    

Sementara itu,satu susuk tubuh berjalan tergesa-gesa dalam kegelapan malam tanpa memperdulikan hujung jubah yang dipakainya meleret membawa bersama butir embun dinihari yang bergayutan di hujung rumput.

Gubuk reyot yang mencuar samar dalam temaram pucat cahaya bulan tua di tengah langit dihampiri dengan langkahan kaki separuh berlari anak.Jika tidak hafal benar kedudukan pondok tersebut,tidak akan ada yang menduga bahawa terdapat sebuah pondok di hujung hamparan padang rumput begitu.

Pada waktu siang,padang rumput tersebut tampak luas saujana mata memandang dengan rumput yang menghijau serta bunga-bunga Sieve yang menguntumkan kudup kecil berwarna putih .Malahan jika ia sedang berada pada kemuncak musim bunga,kudup-kudup kecil keputihan itu akan kembang sempurna lalu menebarkan bau yang mirip seperti harumnya bunga Sitrus.

" Neleus.."

Suaranya yang serak melaungkan satu nama sebaik sahaja kepalanya melepasi gerbang kayu yang tergantung senget pada salah satu daripada tiang itu.Jika tidak memikirkan akan kemungkinan dia bakal mengganggu tuan rumah yang pasti sedang lena diulit mimpi menjelang pagi begitu,tidak teragak-agak dia akan menggedor sahaja pintu kayu tersebut.

" Neleus !!"

Bunyi kersak-kersik dari dalam rumah meresahkannya tetapi dia menunggu dengan sabar sambil  mengejapkan serkupan mantel pada tubuhnya.Angin dinihari semakin lama semakin sejuk mengigit kulit dan ditemani pula oleh butir embun yang halus berguguran menimpa kepalanya.

" Oileus.." satu bingkai wajah yang jelas berkerut sedikit hairan tersembul di antara daun pintu yang dikuak perlahan dalam biasan warna kuning keputihan daripada lilin yang dipegangnya " Apa tidak akan adakah hari esok sehingga kau membangunkan aku daripada tidur jauh malam begini?"

Oileus tidak perduli wajah kurang senang Neleus malahan tanpa bertangguh,tangan ringkih lelaki itu dicengkam kejap lalu diheretnya menuju halaman sempit di hadapan rumah usang tersebut.

" Lihat !" telunjuk Oileus menunding langit Timur" Apa kau melihatnya?"

Selajur itu,dua pasang mata tersebut mencerlang ke sebelah langit Timur.Jutaan gugus bintang seperti mutiara yang ditaburkan sekehendak hati ke atas hamparan baldu hitam dan pada saat gumpalan awan tidak merajai dada langit,kerlip bintang-bintang tersebut jelas kelihatan pada pandangan mata kasar sesiapa pun.

" Rasi Narcusia" Oileus menoleh ke arah wajah Neleus yang mendadak kaku " Bukankah sepatutnya ia tidak kelihatan sehingga timbulnya Rasi Siarus ?"

Neleus mendesah gusar sebagai jawapan kepada pertanyaan Oileus kepadanya sebentar tadi lalu perlahan-lahan dia menoleh.

" Bagaimana mungkin bintang Shlis yang menjadi pusat Rasi Narcusia tiba-tiba sahaja ada dua butir? "

" Rahsiakan hal ini sehingga kita benar-benar memastikannya,Oileus."

Kedua-dua Marais itu mendiamkan diri sambil mata mereka tunak menatap langit dinihari yang gelap ketika itu. Mereka menahan nafas tatkala melihat dua butir bintang berwarna biru terang mengerlip sedangkan beberapa butir bintang berwarna putih kekuningan pula tampak mengelilingi bintang aneh tersebut.

Mungkin bagi orang lain kerlip bintang nan jauh di dada cakerawala itu hanyalah salah satu daripada keajaiban malam namun bagi suku penerawang bintang seperti Oileus dan Neleus-taburan bintang bukan sekadar itu.

Setiap gugus bintang membawa makna dan tafsiran yang tersendiri dan mereka sudah lama bergantung kepada bintang sebagai petunjuk arah, petunjuk musim dan membawa khabar-khabar yang hanya diketahui oleh Suku Marais.

Dengan hanya memerhatikan gugus buruj yang terhampar di dada langit, mereka tahu bila masanya ikan Afe sedang berada dalam kemuncak musim ataupun bila masa mereka patut keluar untuk berburu seladang liar di padang ragut Utara.

Babad Saribu BhyangkaraWhere stories live. Discover now