Bab 30

164K 7.5K 1K
                                    

           Tok.. tok.. tok..

      "Come in", arah Aryan. Jari jemarinya sedang menari di atas papan komputer. Seorang yang sangat sibuk sejak kebelakangan ini.

"Bro. Aku bawak Sarah", kata Mikael. Tangannya sedang memegang tangan gadis kecil berumur lingkungan lima tahun. Comel.

Aryan terus menoleh ke arah gadis di sisi Mikael. Komputernya diketepikan. Mata memerhati wajah mulus Sarah. Itulah anak angkat Mikael. Atau sebenarnya dialah anak kandung Mikael. Aryan mengetahui tentang itu pun sejak dia dan Mikael menjadi semakin rapat sejak kebelakangan ini. Anak luar nikah itu terhasil apabila Mikael tidak dapat mengawal nafsunya terhadap kawan baiknya, Sania. Maka terhasillah Sarah di dalam rahim Sania. Sania pula meninggal dunia sewaktu melahirkan Sarah. Mikael memikul tanggungjawab seorang diri sebagai seorang bapa kandung kepada anak kecil ini.

"Say hi to uncle", Mikael berkata kepada Sarah. Sarah memandang ayahnya kemudian menoleh ke arah Aryan.

"Hi, uncle". Comel Sarah menyapa.

"Hi, sweety. How old are you ?", tanya Aryan. Kaki sudah melangkah ke arah gadis kecil itu. Dia kemudian mencangkung bagi memudahkan Sarah memandang ke arahnya. Maklumlah, Aryan dengan ketinggian 185cm itu terlalu tinggi buat Sarah yang hanya beberapa inci itu.

"I'm 5 years old, uncle", jawab Sarah sambil tersenyum. Rambutnya coklat pekat. Mungkin mengikut genetik ibunya. Wajahnya yang putih itu sangat gebu bila dipandang. Aryan tersenyum.

"You're so sweet. Nak jalan-jalan dengan uncle tak ?", tanya Aryan. Keningnya diangkat beberapa kali. Mikael hanya memerhati. Sejuk hatinya melihat Aryan yang berubah dari watak setan kepada watak malaikat.

"Nak !! Nak mainan !", kata Sarah. Mukanya jelas teruja.

"Hey. Papa tak ajar anak papa mintak mainan dekat orang", Mikael berkata. Matanya memandang ke arah mata Sarah. Sarah mencebikkan mulutnya.

"It's okay, Kael. Tinggalkan anak kau kat sini. Kau boleh pergi buat kerja kau", kata Aryan. Badan sudah ditegakkan memandang Mikael yang 10 sentimeter rendah daripadanya.

"Eh takpa ke ? Kau boleh jaga dia ke ?", kata Mikael. Kening sudah dikerutkan. Gila ke boss jaga anak pekerja. Itu sudah gila.

"Takpa. Tinggalkan lah dia kat sini. Pandai-pandai lah aku jaga", kata Aryan. Kaki sudah melangkah ke arah kerusi kerjanya.

"Hmm.. Thanks, Froy"

"Panggil aku Ar kalau kat depan Sarah"

"Haa ? Okay, Ar", Mikael berkata. Badan ditundukkan ke arah anak gadisnya. "Baby duduk dengan uncle Ar sekejap ye ? Papa nak pergi kerja. Nanti papa ambik Baby, okay ?", jelas Mikael kepada Sarah. Gadis itu menganggukkan kepalanya tanda faham.

"Kau panggil dia baby ?", tanya Aryan. Kening dinaikkan sebelah.

"Dialah nyawa aku", kata Mikael.

"Okay okay", Aryan berkata ringkas. Jari jemari terus sambung menaip di papan kekunci.

"Kau serius ke ni ? Tak ganggu kau kerja ke ?", tanya Mikael.

"Aku suruh tinggal tu tinggal jelah. Apa susah sangat ?", suara Aryan sudah naik satu oktaf.

"Okay okay. Aku pergi dulu", kata Mikael. Sarah menyalam tangannya. Dia kemudian mencium kedua belah pipi anak.

      Setelah kelibat Mikael sudah tidak kelihatan, Aryan memandang ke arah Sarah. Ternyata gadis kecil itu juga sedang memandang ke arahnya.

"Meh sini", panggil Aryan. Sarah melangkah kakinya menghampiri Aryan. Aryan kemudian mengangkat Sarah dan diletakkan di atas meja kerjanya. Bersebelahan dengan komputernya.

[Terbit] Jejaka Blue & Gadis Hazel [UNEDITED]Where stories live. Discover now