16. Julia Jelmaan Layla

7.5K 211 8
                                    

"Layla, esok abang datang lagi tau. Bawak coklat cadbury pulak. Abang kumpul duit belanja seminggu tau nak dapatkan coklat ni." Daniel senyum sambil mengusap batu nisan milik adiknya Layla.

Lenguh mencangkung, Daniel berdiri pula.
"Oh ya Layla, Sabtu ni abang ada konvokesyen tingkatan lima. Bagusnya kalau Layla dapat tengok. Takpe, nanti abang letak frame gambar konvo abang dekat sini ya." Daniel senyum gembira. Coklat nips sebungkus diletak atas pusara Layla.

Walaupun tahu makanan yang dibawa untuk adiknya takkan pernah sampai pada Layla, namun Daniel rutinkan juga perkara itu dek kerana terlalu rindukan Layla.

KELUAR saja dari kawasan perkuburan, teman - temannya sudah menanti dengan motosikal masing - masing. Daniel menggamit Fadhli supaya memboncengkannya.

"Lepak mana kita hari ni Dani?" Tanya Fadhli, rakan baiknya merangkap teman sekelas.

"Mana aku tahu. Selalunya korang ada macam - macam idea."

"Nak test siapa pulak lepas ni?" Tanya Fadhli lagi.

"Aku tukang rakam je gila. Yang test tu korang. Korang carilah mangsa sendiri." Daniel mengeluh. Kepala saat ini sedang ligat memikirkan lokasi untuk melepak dan melepaskan hajat.

Lima minit membawa motor, Fadhli berhenti di tepi jambatan tempat anak - anak muda kampung memancing ikan; dan tempat turunnya anak - anak dara yang baru pulang bekerja kilang.

"Aku nak try Julia, anak Kak Siti warung nasi lemak tu." Fadhli bersandar di sebatang tiang letrik. Wajahnya penuh berselera membayangkan Julia yang baru meningkat remaja.

"Kau ni, memanglah budak tu macam bohsia. Tapi dah nak masuk tingkatan satu. Kurang syok!" Tingkah Najmi, tak bersetuju dengan pilihan Fadhli.

"Aku prefer Najihah anak Kak Sarah tukang jahit tu. Baru lapan tahun. Tengah tembam comel lagi." Najmi jilat bibir.

"Tapi kan, Julia tu not bad. Cantik pun cantik. Tengok senang je orang angkut dia sana - sini." Daniel menimbang nama - nama yang tersenarai dalam pilihan Najmi dan Fadhli.

Mereka bukanlah mengadakan hubungan seks dengan kanak - kanak ini, tapi cukup sekadar dapat merakam, ringan - ringan dan berfantasi dengan mereka, sudah boleh buat mereka puas, lebih - lebih lagi Daniel. Dia tak pernah terfikir untuk melebihi had yang sepatutnya.

"Bolehlah Julia tu. Untung kalau dia nak main, aku boleh main sekali. Puas hati." Fadhli meleleh air liur.

"Macam biasa Dani. Sebab kau paling handsome dalam kampung ni, so kau mulalah trick mengayat Julia, deal?" Arah Najmi. Daniel mengangguk saja.

"Alah bukan susah. Dia kan jenis mudah diangkut."

*  *  *

Julia sedang bermain telefon seorang diri di pondok bas waktu mereka mengelilinginya. Namun Julia yang memang dah lama simpan perasaan pada Daniel, lebih tertumpu pada anak muda itu berbanding Fadhli dan Najmi yang bermuka karat.

Daniel lain, dia anak kacuk; half American, half Asian. Ibunya bekas pensyarah bahasa inggeris di sebuah kolej swasta, bapanya seorang journalist,  sudah pulang ke tanah air di Colorado.

"Nak ajak gi mana?" Julia tersengih pandang Daniel.

"Gi memancing nak tak?" Fadhli kenyit mata. Julia jeling, meluat.

"Orang tanya Abang Daniel, bukan kau." Tergelak kecil Daniel mendengar Julia 'double standardkan' Fadhli.

"Ehh sama jelah. Mana Daniel pergi aku mastermindnya. Sekarang kau nak ikut ke taknak?" Fadhli naik angin.

Happy ReunionWhere stories live. Discover now